קרבות תדמית וירטואליים

האם שוק הווירטואליזציה בו שולטת VMware יישתנה לאור מהלך של מיקרוסופט?

התחרות על המרחב הווירטואלי החריפה בשנה האחרונה. בתחילת הקיץ שעבר השיקה מיקרוסופט את מערכת ה-Windows Server 2008 בה משולב מנגנון לווירטואליזציה של שרתים. בהשקה הזו הייתה הצהרה על כוונה אסטרטגית לכבוש את השוק בו שולטת חברת VMware. מאז, הקרב הוא בעיקר של יחסי-ציבור, כי גם היום VMware מחזיקה ביותר מ-80% מהשוק, ולמרות שברור שזה ישתנה, זה עדיין כמעט שלא ניכר בשטח.

תוכנות הווירטואליזציה מיועדות להפריד בין שכבת המחשוב הפיזית לבין השימושים הפונקציונליים של מערכת המחשוב, כך שניתן יהיה להריץ מספר שרתים עם מערכות הפעלה או יישומים שונים על אותו השרת הפיזי. האתגר הוא לנהל את יכולות המחשוב הווירטואליות ביעילות.

אחד מיישומי הניהול הקריטיים הוא זה המאפשר להעביר את המכונה הווירטואלית משרת פיזי אחד לאחר באופן אוטומטי וללא השהייה, לפי רמת העומסים במרכזי הנתונים (Live Migration). כאן, ל-VMware יש יתרון. מיקרוסופט נשארה בפיגור, ועד כה עדיין לא סיפקה את היכולות האלו.

השבוע, לאחר צפייה ארוכה, חגגה מיקרוסופט את סיום פיתוח הגרסה החדשה של מערכת ה-Windows Server 2008 R2. המערכת, שתושק בסתיו, תכיל מספר גדול של שיפורים עבור תוכנת הווירטואליזציה של ענקית התוכנה וכן, סופסוף, את התשובה של מיקרוסופט ליכולת האוטומציה של VMware.

במיקרוסופט וב-VMware החליפו בשבועות האחרונים מהלומות שיווקיות לגבי השפעת המהלך על נתחי השוק של החברות. במיקרוסופט טוענים כי כעת תתחיל התחרות האמיתית וב-VMware מבטלים את החידוש כדבר שיבוא לידי ביטוי רק בשוק העסקים הקטנים והבינוניים.

אבל סקר שפרסמה גרטנר לאחרונה מספק אינדיקציה מעניינת מצד הביקושים. חברת המחקר שאלה כמה מאות מנהלי מחשוב לגבי מערכת הווירטואליזציה הבאה שיתקינו. מעל ל-80% מהנשאלים, נכון לסוף 2008, בחרו את VMware, כל שאר האלטרנטיבות, כולל מיקרוסופט, קיבלו פחות מ-5%.

ההפתעה מגיעה ב-2010. שם, מעלים ממצאי הסקר, יעדיפו כ-50% מהנשאלים להחזיק שילוב של מערכות VMware לצד אלו של מיקרוסופט בארגון, בעוד שחלקה של VMware יירד לכ-25% מהעדפות בלבד.

אלא שעוד מוקדם עבור אנשי מיקרוסופט לחגוג. רק 3% מהנשאלים יבחרו במערכת של מיקרוסופט לבדה. הלקוחות, לפי גרטנר, החליטו כי התבגרות אסטרטגיית הווירטואליזציה שלהם עדיפה עם VMware. *