מנהלים בכירים מחזיקים אופציות בעשרות מיליוני ש'

לא רק הסוחרים והמשקיעים מרוצים ממצב השוק לאחרונה ■ גם חלק ממנהלי החברות הציבוריות מסתכלים בשביעות רצון על המסכים מכיוון שכעת סוף-סוף האופציות שלהם נכנסות חזרה לתוך הכסף

האופוריה בשווקים נמשכת, והבורסה בת"א המשיכה לטפס גם היום, כשמדד המעו"ף עלה ב-1.4%. כעת הוא רחוק פחות מ-2% מרף אלף הנקודות, לאחר שהשלים זינוק של 66% מרמות השפל של סוף שנת 2008.

וכשהבורסה עולה, כולם מרוצים. כסף חדש נכנס אליה, כולם מרוויחים (כמובן, עד שהמגמה תתהפך), והצבע חוזר לפנים של הפעילים בשוק אחרי השנה הקשה שחוו.

אולם לא רק הסוחרים והמשקיעים מרוצים ממצב השוק לאחרונה. גם חלק ממנהלי החברות הציבוריות מסתכלים בשביעות רצון על המסכים, מכיוון שכעת סוף-סוף האופציות שלהם נכנסות חזרה לתוך הכסף.

חלוקת אופציות הפכה לחלק שגרתי מהסכם השכר של הבכירים בחברות הציבוריות. זו דרך אטרקטיבית לתגמל את מנהלי החברות הציבוריות במיליוני שקלים, בדרך שתבטיח את הישארותם בחברה ותיתן להם מוטיבציה לשפר את תוצאותיה (מתוך הנחה ששיפור תוצאות החברה ישתקף במחיר המניה, ולכן גם בשווי האופציות).

אולם הנפילות החדות בשווקים בשנה שעברה שינו את התמונה, כשאופציות של בכירים רבים יצאו הרחק אל מחוץ לכסף. העליות האחרונות בשווקים שינו, כאמור, שוב את המצב: חלק מהאופציות שחולקו לבכירים בתקופת הגאות חזרו להיות "בתוך הכסף", ומנגד מי שקיבל אופציות בתקופת השפל בשווקים, שהתבססו על מחירי השוק באותה תקופה, נהנה תוך זמן קצר מרווחי עתק.

יונס הרוויח, הבנקאים הפסידו

אז מי הם המרוויחים הגדולים? מבין המנהלים הגדולים בולט מנכ"ל דלק אנרגיה , גדעון תדמור, שהשווי הנאיבי של האופציות שלו עומד כיום על 64.5 מיליון שקל. השווי הגבוה נבע מזינוק של 560% במניית החברה מתחילת השנה, בעקבות תגלית הגז "תמר" שליד חופי חיפה בתחילת השנה. תדמור אינו הבכיר היחיד בדלק אנרגיה שנהנה מהזינוק הזה. גם יו"ר החברה, גבי לסט, קיבל לפני כשנתיים אופציות בחברה, והשווי הנאיבי שלהן עומד כיום על 17 מיליון שקל.

מי שעוד יכול להיות מרוצה הוא עקיבא מוזס, מנכ"ל יצרנית הכימיקלים כי"ל . מוזס שקיבל 2.2 מיליון אופציות לפני כשנתיים וחצי, ראה אותן יוצאות בשנה האחרונה אל מחוץ לכסף, בעקבות התרסקות מחירי הסחורות שגררה מטה את יצרניות הדשנים וביניהן כי"ל. אולם מתחילת השנה התאוששה המניה, וטיפסה בכ-80%. ההתאוששות הזאת החזירה את האופציות של מוזס אל תוך הכסף, ושוויין הנאיבי עומד כיום על כ-44 מיליון שקל.

את מגזר הבנקאות מייצג בכבוד מנכ"ל מזרחי טפחות , אלי יונס. באפריל 2009 פג חוזה ההעסקה של יונס, אך כבר בנובמבר 2008 הוארך החוזה עד שנת 2014. יונס קיבל תוכנית אופציות שהקנתה לו זכאות ל-2.44% ממניות מזרחי טפחות, ובמקביל ויתר על בונוס שנתי למשך חמש שנים.

בדיעבד התברר כי העיתוי של יונס היה מושלם, מכיוון שהוא קיבל את האופציות בשיא הפאניקה בשווקים, כמעט בנקודה הנמוכה ביותר של המניה. מחיר המניה בעת ההקצאה עמד על 19.35 שקל, ומחיר המימוש נקבע ל-21.18 שקל.

אחרי קרטוע קל החלה מנית מזרחי טפחות לטפס ומתחילת 2009 עלתה ב-50%, כשיונס חוגג כל הדרך עמוק אל תוך הכסף. התוצאה בשורה התחתונה נכון לעכשיו היא ששווי האופציות של יונס עומד כיום על 43.5 מיליון שקל. אגב, אותו התסריט בדיוק קרה בסיבוב האופציות הקודם שלו, עם הסכם ההעסקה שקיבל יונס בשנת 2004 מהבעלים של מזרחי, מוזי וורטהיים ומשפחת עופר. גם אז הוא קיבל את האופציות רגע לפני שהגאות היכתה במניות הבנקים, וכיום הוא מחזיק ב-1.09% ממניות מזרחי טפחות, בשווי של 71 מיליון שקל.

יונס הוא כיום היחיד מהמגזר הבנקאי שהאופציות שלו נמצאות בתוך הכסף. אמנם מניות הבנקים זינקו בעשרות אחוזים, אבל האופציות שקיבלו המנכ"לים בשנים עברו עדיין נמצאות מחוץ לכסף. עמוק מחוץ לכסף. למשל, מחיר מימוש האופציות של יו"ר הפועלים לשעבר, דני דנקנר, והמנכ"ל לשעבר, צבי זיו, נקבע על 16.3 שקל, בעוד שכיום המניה נמצאת קרוב ל-13 שקל בלבד.

ביגר מתקרב אל הכסף

הבנקאים הם אינם היחידים שלא משתתפים בחגיגת האופציות האחרונה. ישנן עדיין לא מעט חברות ציבוריות, שגם לאחר הראלי האחרון בשווקים, עדיין רחוקות מרחק רב ממחירי השיא שלהן, ולכן גם האופציות של מנהליהן נמצאות הרחק מחוץ לכסף.

מבין החברות הגדולות ניתן לציין את מנכ"ל אפריקה ישראל , איזי כהן, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה. כהן יכול בינתיים רק לחלום על מימוש האופציות שניתנו לו במחיר של כ-236 שקל למניה. מאז הספיקה מניית אפריקה ישראל להתרסק ב-80%, וגם לאחר העליות האחרונות היא נסחרת במחיר של כ-79 שקל בלבד, כך שרק אם היא תטפס בכ-200% נוספים, ייכנסו האופציות לתוך הכסף.

מי שהעליות האחרונות הן קריטיות במיוחד לשווי האופציות שלו הוא אברהם ביגר, יו"ר ומנכ"ל יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן . בשנת 2008, איבדה מניית החברה 63% משוויה, וביגר שדורג בצמרת מקבלי השכר לשנת 2008, טען בראיונות בתקשורת כי אין לכך משמעות מכיוון שהאופציות שלו רחוקות מהכסף.

אבל העליות האחרונות במניית מכתשים אגן עשויות לשנות את התמונה. אמנם האופציות של ביגר עדיין נמצאות מחוץ לכסף, אך הן הולכות ומתקרבות אליו. מניית מכתשים אגן זינקה ב-61% מתחילת השנה, ומחיר המימוש של הואפציות שעומד על 21.6 שקל למניה, גבוה רק בכ-10% ממחיר המניה הנוכחי.

מנכ"ל חברה גדולה נוספת שנותר כרגע עם אופציות מחוץ לכסף הוא ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל . הנפילות במניית כי"ל ומצבה העגום של חברת הספנות צים, דרדרו את מניית החברה האם, החברה לישראל, וגרמו לה לנפילה של עשרות אחוזים. רק עלייה של 23% במניית החברה לישראל תשנה את המצב, ותהפוך את האופציות של גלעד לרלוונטיות.