קלאסי לסוף הקיץ

רוב פסטיבלי המוזיקה החשובים בעולם מתקיימים בין מאי לאוגוסט, אלא שלעונה הזו יש כמה מגבלות: היא חמה, יקרה ועמוסה בתיירים. הבשורה המשמחת היא שגם אחרי החודשים החמים, יש אופציות מרעננות של פסטיבלים קלאסיים בארץ ובעולם. לפניכם חמישה פסטיבלים מעניינים במיוחד

ברלין - פסטיבל Musikfest

מה: ה- Muzikfest, פסטיבל המוזיקה של ברלין, מתקיים מדי שנה בחודש ספטמבר ומציע שורה מעוררת קינאה של שמות גדולים. הפסטיבל מארח כמעט מדי ערב את אחת התזמורות המבריקות ביותר בעולם, עם המנצחים הטובים ביותר, למיפגן של ברק סימפוני חסר תחרות. הרפרטואר מבוסס על מוזיקה מודרנית מהמאה ה-20, כך שאם אתם מעדיפים מוזיקה קליטה ונגישה בסגנון מוצרט-בטהובן-ברהמס אז אתם קצת בבעיה. מצד שני, אם אתם מסתדרים טוב עם מלחינים משוסטקוביץ' וצפונה, הפסטיבל הברלינאי הוא בחירה מצוינת. שוסטקוביץ' עומד במרכז הפסטיבל השנה, וכמעט בכל קונצרט גדול תבוצע אחת מהסימפוניות שלו.

איפה: ברלין, אולם ה"פילהרמוני" (אולם התזמורת הפילהרמונית של ברלין).

מתי: 3-21 בספטמבר.

שיאי הפסטיבל: כל אחד מהקונצרטים של התזמורות המופיעות בסעיף "שמות גדולים" למטה אמור להיות חגיגה - כמובן בתנאי שמלחינים מודרניים כמו שוסטקוביץ', שניטקה (Schnittke), אלבן ברג, סופיה גובאידולינה (Gubaidulina) ולואיג'י נונו (Nono) עושים לכם את זה.

שמות גדולים: הפילהרמונית של ברלין בניצוח סיימון ראטל (Rattle), הפילהרמונית של לונדון בניצוח קורט מאזור (Masur), תזמורת ה"קונצרטחבאו" מאמסטרדם בניצוח מאריס יאנסונס, הסימפונית של שיקאגו בניצוח ברנרד הייטינק (Haitink), התזמורת הסימפונית של לונדון בניצוח ואלרי גרגייב (Gergiev), ובסוף הפילהרמונית של ברלין בניצוח גוסטאבו דודאמל, המטאור הצעיר מוונצואלה.

מחירי כרטיסים: יש מספר קבוצות מחיר, לפי אופי הקונצרט. לקונצרטים הסימפוניים המבוקשים ביותר המחירים נעים בין 25 ל-78 אירו. ממש לא הרבה במושגים אירופיים.

אם אתם כבר שם: כדאי לפנות את אחד הערבים לביקור ב"שטאטסאופר", בית האופרה הממלכתי של ברלין, שמנהלו המוזיקלי הוא דניאל ברנבוים. במהלך תקופת הפסטיבל יעלו בו האופרות "הספר מסביליה" (רוסיני), "לה טרוויאטה" (ורדי), "החטיפה מההרמון" (מוצרט) ועוד.

ממה להיזהר: הרפרטואר בפסטיבל muzikfest הוא ברובו מודרני ותובעני, ואינו מתאים למי שבא להתבדר עם מוזיקה קליטה ונעימה.

שורה תחתונה: מפגן ראווה של התזמורות והמנצחים הגדולים בעולם, עם מוזיקה שרובה מודרנית והשנה גם הרבה שוסטקוביץ'.

אתר הפסטיבל: www.berlinerfestspiele.de

גוסטב דודאמל

ינצח על הפילהרמונית של ברלין. דודאמל

איטליה - פסטיבל MITO

מה: פסטיבל MITO (מילאנו-טורינו) הוא אחד הפסטיבלים שישראלים פחות מכירים, אולי בגלל התקופה שבה הוא מתקיים (תחילת חגי תשרי). וזה חבל, שכן מדובר בפסטיבל איכותי ומגוון, שמתקיים בשתיים מהערים המושכות ביותר של צפון איטליה.

איפה: כנגזר משם הפסטיבל, חלק מהמופעים מתקיימים במילאנו וחלק בטורינו.

מתי: 3-24 בספטמבר.

שיאי הפסטיבל: הפסטיבל מציע השנה שלל תוכניות מעניינות, עם דגש מיוחד על המוזיקה של סרגיי פרוקופייב. בצד הלא קלאסי שלו תהיה התמקדות בתרבות יפן, עם מופעים אותנטיים של הרכבים יפניים.

שמות גדולים: המנצח האמריקני הגדול לורין מאזל עם התזמורת הפילהרמונית של קטאר(!), יורי טמירקנוב (Temirkanov) עם תזמורת סנט-פטרסבורג, מיונג וון צ'ונג (Myung Whun Chung) עם תזמורת בית האופרה לה סקאלה (כן, זו שהייתה בארץ), תזמורת סנטה צ'צ'יליה מרומא עם המנצח המצוין אנטוניו פפאנו, הפסנתרן ניקולאי דמידנקו (Demidenko), הצ'לנית נטליה גוטמן, הפסנתרן מאריי פרהיה שינגן וינצח על תזמורת סט. מרטין, הפילהרמונית המלכותית בניצוח שארל דיטואה, תזמורת רדיו שבדיה בניצוח דניאל הרדינג, המוזיקאי הקטלאני הגדול ג'ורדי סבאל (בתוכנית "ירושלים" שהועלתה גם בארץ), הכנרת ויקטוריה מולובה ועוד רבים.

מחירי כרטיסים: המחירים בפסטיבל MITO נמוכים יחסית לאירופה. הכרטיסים למופעים היקרים ביותר עולים בסביבות 30 אירו, ויש גם לא מעט מופעי חינם.

אם אתם כבר שם: במקביל לאירועי הפסטיבל תעלה בבית האופרה "לה סקאלה" במילאנו האופרה "אורפאו" של מונטוורדי, בניצוח מומחה הבארוק רינלדו אלסנדריני (Alessandrini). זו יכולה להיות הזדמנות טובה לראות את בית האופרה המהולל, שחזר רק עכשיו מהביקור בישראל, במגרש הביתי שלו. האופרה תעלה שש פעמים בתאריכים 19-29 בספטמבר.

אם בא לכם להאריך את הטיול ולנסוע מזרחה לוונציה, כדאי לדעת שגם שם יש אירוע מוזיקלי מעניין - האופרה "לה טרוויאטה" של ורדי (Verdi) בבית האופרה היפהפה "לה פניצ'ה". האופרה תעלה מדי ערב בין ה-15 ל-19 בספטמבר, בניצוחו של מיונג וונג צ'ונג.

ממה להיזהר: אם אתם מחליטים להמשיך לוונציה, קחו בחשבון שהיא מפוצצת בתיירים גם בסוף ספטמבר.

שורה תחתונה: איכות מוזיקלית גבוהה וכרטיסים זולים, ונערך בתקופה מצוינת לתיירות באיטליה.

אתר הפסטיבל: www.mitosettembremusica.it

לה סקאלה מילנו / צלם: יחצ

אולם לה סקאלה, מילאנו

קפריסין - פסטיבל אפרודיטה בפאפוס

מה: "פסטיבל אפרודיטה" הוא פסטיבל קצרצר (שלושה ימים) וקרוב (קפריסין), שיכול להתאים למי שרוצה לעשות "וי" גם על פסטיבל אופרה וגם על חו"ל.

איפה: בפאפוס, עיר חוף לא גדולה השוכנת בחלקה הדרום-מערבי של קפריסין. זו עיר תיירות מובהקת, שמשלבת ארכיאולוגיה עם חופי רחצה. לפי המיתולוגיה היוונית - פאפוס הוא מקום הולדתה של אפרודיטה, אלת האהבה והיופי. עובדה זו מנוצלת בעיר עד תום: אטרקציות תיירותיות רבות בעיר קשורות סביב דמותה המיתולוגית של אפרודיטה, וגם פסטיבל האופרה המקומי נקרא על שמה.

מתי: 4-6 בספטמבר.

שיאי הפסטיבל: הפסטיבל הקפריסאי צנוע מאד מבחינה רפרטוארית. הוא אורך שלושה ימים בלבד, ומבוסס על אופרה אחת שעולה מדי ערב. השנה זו תהיה האופרה "לאקמה" (Lakme) של המלחין הצרפתי ליאו דליב (Delibes), המוכרת בזכות "ריקוד הפרח" במערכה הראשונה. האופרה תבוצע בפאפוס ע"י חברי האופרה הלאומית של סופיה, בירת בולגריה, עם תרגום לאנגלית.

שמות גדולים: אין. בית האופרה של סופיה הוא לא בדיוק מגדולי עולם, כך שהאטרקציה העיקרית של האופרה היא במיקום: היא תבוצע במצודת פאפוס הצלבנית, מבצר מימי הביניים החולש על נמלה של העיר.

מחירים: ניתן לרכוש חבילה לפסטיבל באמצעות חברת "כספי תעופה". החבילות כוללת טיסות סדירות, שהייה במלון ארבעה כוכבים, העברות, וכרטיס כניסה לאופרה "לאקמה" ליום שישי 4/9. מחיר החבילה הוא $785 לאדם בחדר זוגי. לפרטים: 1-700-555-333.

אם אתם כבר שם: קחו קרם הגנה.

ממה להיזהר: בית האופרה של סופיה אינו מוכר מהקלטות, ולכן איכות הביצוע הצפויה היא בגדר תעלומה.

שורה תחתונה: קצר וקרוב.

אתר הפסטיבל: www.pafc.com.cy

המצודה בפאפוס / צלם: יחצ

המצודה שבה תתקיים האופרה בפאפוס

גרמניה - פסטיבל בטהובן בבון

מה: בטהובן נולד בבון וחי בה עד גיל 22, ולכן לא פלא שהעיר חוגגת את פסטיבל המוזיקה הגדול שלה לכבודו. הפסטיבל הזה הוא חגיגה של ממש לאוהבי מוזיקה קלאסית-רומנטית, כיוון שרוב הרפרטואר מתמקד במוזיקה המוכרת והקליטה של תקופה זו. כנגזר משם הפסטיבל, למוזיקה של בטהובן יש ייצוג יתר בתוכניות השונות. בנוסף, אפשר יהיה לשמוע שם יצירות של ברהמס, מנדלסון ואחרים בני התקופה. השנה יש בפסטיבל גם ייצוג יפה למוזיקה מהבארוק, בביצוע הרכבים מומחים מהטובים בסוגם. בניגוד לעמיתו הברלינאי, הפסטיבל ממש לא שם דגש על מוזיקה מודרנית אלא מתמקד במוכר והאהוב.

איפה: מבחר אולמות בעיר בון, ובמיוחד "אולם בטהובן" המרשים.

מתי: 4 בספטמבר עד 3 באוקטובר.

שיאי הפסטיבל: "משיח" של הנדל בניצוח תומאס הנגלברוק; מחזור הסימפוניות של בטהובן בניצוח פאבו ירווי (Jaervi); האורטוריה המקהלתית המדהימה "ישראל במצרים" של הנדל, בניצוח ג'ון-אליוט גרדינר; התשיעית של ברוקנר עם התזמורת הסימפונית של לונדון, בניצוח ואלרי גרגייב; יצירות של בטהובן, מהלר ונילסן בניצוח גוסטבו דודאמל; האורטוריה "אליהו" של מנדלסון בניצוח כריסטוף שפרינג (Spering); וגם שלל תכניות קאמריות יפהפיות.

שמות גדולים: יש רבים. הבולטים ביותר הם גוסטבו דודאמל עם תזמורת גוטבורג משבדיה, ואלרי גרגייב עם הסימפונית של לונדון, הפסנתרנים מאוריציו פוליני ורונלד בראוטיגם, סולני הבארוק האנגלים ומקהלת מונטוורדי בניצוח ג'ון אליוט גרדינר, התזמורת הקאמרית אירופה בניצוח קנת נגאנו, המנצח תומאס הנגלברוק עם הרכבי הבארוק שלו, הפסנתרן אלפרד ברנדל ובנו הצ'לן אדריאן, זמרות הסופרן ליסה לארסון וכריסטיאנה אלצה (Oelze), הכנרת ויקטוריה מולובה ועוד ועוד.

מחירים: לקונצרטים הסימפוניים המבוקשים ביותר המחירים נעים בין 35 ל-125 אירו, ולקונצרטים הפחות נוצצים הם יורדים מעט. הקונצרטים הקאמריים והרסיטלים יעלו בסביבות 30 אירו. במקרה של שמות גדולים, כמו הפסנתרן מאוריציו פוליני, המחירים יעלו גם ל-75 אירו למקומות הטובים ביותר.

אם אתם כבר שם: השילוב המומלץ הוא טיולים באזור בון בשעות היום, ותוכנית מוזיקלית בשעות הערב. בשעות היום ניתן לערוך ביקור בביתו של בטהובן, לשוט על הריין, או לטייל בדרך היין ובעיירות העתיקות באזור.

ממה להיזהר: את מחזור הסימפוניות של בטהובן תנגן התזמורת הקאמרית של ברמן (Bremen), שאינה נמנית עם הגדולות ביותר בעולם.

שורה תחתונה: שמות גדולים למכביר, תוכנית עשירה, התמקדות במוזיקה שנעה ברובה מהבארוק ועד הרומנטיקה המאוחרת, ומבחר קונצרטים מסוגים שונים.

אתר הפסטיבל: www.beethovenfest.de

מאוריציו פליני / צלם: יחצ

יופיע בבון. הפסנתרן מאוריציו פוליני

ירושלים - הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית

מה: הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית מתקיים השנה בפעם ה-12, ומציע כתמיד תוכניות מגוונות ולא שגרתיות עם מבצעים מעולים. את הפסטיבל מנהלת הפסנתרנית אלנה בשקירובה (Bashkirova), רעייתו של הפסנתרן והמנצח דניאל ברנבוים. איפה: ירושלים, אולם ימק"א.

מתי: 31 באוגוסט - 12 בספטמבר.

שיאי הפסטיבל: קשה להמר, כיוון שכמעט כל התוכניות מעניינות ולא שגרתיות. הפסטיבל יקיים השנה מחוות למלחינים כמו הנדל, היידן, מנדלסון ומרטינו, ובמקביל, לעיתים באותה תוכנית ממש, יבצע יצירות של מלחינים גדולים שנמצאים מחוץ לרפרטואר הסטנדרטי, כמו מסיאן (Messiaen), אנסקו (Enesco), דה פאייה, טנייב (Taneyev), שפוהר (Spohr) ואחרים.

שמות גדולים: בין עשרות המבצעים בפסטיבל, יש כמה הנחשבים מהטובים בתחומם בעולם, כמו הפסנתרנים ניקולאי דמידנקו (Demidenko) וקיריל גרשטיין (Gerstein), הכנרים גיא בראונשטיין וניקולאי זניידר (Znaider), הויולנים מדלן קארוצו (Carruzzo) וז'ראר קוסה (Causse), הצ'לן פרנס הלמרסון (Helmerson), נגן הקונטרבס נביל שהאטה (Shehata), החלילן עמנואל פאיו (Pahud) מהפילהרמונית של ברלין, זמרת הסופרן המעולה דורותיאה רושמן (Roeschmann), זמר הבריטון רומן טרקל (Trekel), הרביעייה הירושלמית, רביעיית ארלנבוש (Erlenbusch), המנצחים פאול מאייר ואשר פיש ורבים אחרים.

מחירים: 150 שקל לכרטיס.

אם אתם כבר שם: תפגינו למען קיום הפסטיבל גם בתל-אביב.

ממה להיזהר: שוב: אם אתם שמרנים שאוהבים בעיקר באך ומוצרט, קחו בחשבון שיש בפסטיבל ייצוג רב יחסית למוזיקה מודרנית. מבחינה רפרטוארית הפסטיבל מייצג את מה שהולך היום באירופה (הרבה תעוזה, הרבה מוזיקה חדשה).

שורה תחתונה: תוכניות מגוונות ולא שגרתיות, מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, ואפילו לא צריך לקנות כרטיס טיסה.

אתר הפסטיבל: www.jcmf.org.il

גיא בראונשטיין / צלם: יחצ

מהטובים בעולם. בראונשטיין