תעודת העניות של ערוץ הראשון

על רקע חודש שידורים בשם "הסיפור האמיתי", שבו משודרים מיטב סרטי וסדרות התעודה ב-40 השנה האחרונות, מסתתר הסיפור האמיתי של רשות השידור: אין כסף לדוקומנטרי, היות שהתקציב השנתי לז'אנר עומד על פחות מ-1% מתקציב הערוץ הראשון

"הסיפור האמיתי" הוא שמו של חודש שידורים מיוחד מבית היוצר של הערוץ הראשון. מאות סרטים תיעודיים מ-40 שנות קיומו של הערוץ נאספו ומוינו, ו-70 הנבחרים מביניהם יוקרנו בסינמטקים בארץ ובערוץ עצמו, עד לשבוע האחרון של אוגוסט. לערוץ הראשון אוסף גדול ועשיר של סרטים נדירים המתעדים ארבעה עשורים של היסטוריה ישראלית בעת התרחשותה. אך הסיפור האמיתי של המחלקה התיעודית בערוץ הוא שכיום אין תקציב ראוי להמשך התיעוד.

הסיפור האמיתי הופך לקשה יותר, כשמתגלה התמונה האמיתית: תקציב הקולנוע והדרמה במחלקה התיעודית של הערוץ הראשון מהווה פחות מ-1% מתקציבו השנתי. אין פלא, אם כך, שאיתי לנדסברג, מנהל המחלקה התיעודית, ממורמר: "אנחנו במצב בעייתי. אנחנו עושים מעט מדי. החזון שלי הוא מה שצריך להיות בפועל: רצועה דוקומנטרית יומית, או לפחות רצועה שבועית של סרטים וסדרות תעודה ישראליים וזרים".

עשרה סרטים בשנה

נתוני העשייה של השנתיים האחרונות בתחום הדוקומנטרי, משקפים עד כמה רב המרחק בין החזון שלו, הנשען על רצונו ליצור, לבין התפוקה הדלה שמאפשר התקציב. לנדסברג: "ב-2007 הפקנו שישה סרטים וסדרות. ב-2008 הפקנו עשרה. השנה אנחנו עובדים על שתי סדרות ושבעה סרטים. לא כל סרט שהפקתו מתחילה בשנה מסוימת, מסתיים באותה שנה. ברוב המקרים, עוברות שנה וחצי, לפעמים יותר, מתחילת ההפקה".

*כמה סרטים וסדרות צריך להפיק ולרכוש כדי לקיים רצועה דוקומנטרית שבועית קבועה?

"כיום אנחנו יכולים להפיק עשרה סרטים בשנה, לעומת שנים טובות שבהן הפקנו 18 סרטים. בנוסף, אנחנו צריכים לרכוש בין 30 ל-40 סרטים שהופקו מחוץ לערוץ, בהפקות חיצוניות. זה לא עניין שצריכים, זה התפקיד שלנו - להשקיע ביצירה של יוצרים נוספים, לא רק אצלנו בבית. לצערי, כיום לא עושים את זה".

*יש גם נקודות אור?

"צריך לזכור שמחלקת התעודה מאגדת בתוכה תוכניות כמו 'מבט שני', 'שווה מחשבה', 'ביקורטיווי'. לאחרונה עלתה הסדרה 'מי אתה חושב שאתה', על-פי קונספט בריטי, שבה עושים תחקיר היסטורי של שורשי דמויות ידועות, כמו גבי גזית, טל פרידמן, פרופ' יורם יובל ושפרה הורן, וגילינו פרטים שאף הם לא ידעו אודות משפחתם. בחלק מהמקרים הצלחנו להגיע עד לתחילת המאה ה-18. זו עבודת תחקיר שארכה כמעט שנה".

מהווים אלטרנטיבה?

זה אמור היה להיות ראיון חגיגי. חגיגי כמו הקטלוג החדש של המחלקה התיעודית, ובו תקצירי סדרות וסרטים ששודרו בערוץ הראשון. בקטלוג מופיע חלק קטן מהם, ואת הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר האינטרנט של הערוץ.

הארכיון המפואר, שתכניו מוצעים כעת למכירה גם לגופים פרטיים, מכיל בתוכו סדרות מופת כמו "עמוד האש", "במדינת היהודים", "סוף עונת התפוזים", "תקומה", "גיבורים בעל כורחם", וסרטים כמו "רימון בעזה" מ-1970, סרטו הראשון של מוטי קירשנבאום, המתעד בין השאר את הקמת היישוב נצרים על-ידי תנועת השומר הצעיר, "מכתבים מלבנון" (1997), "החיילים היהודים של היטלר" (2002) ו"הציפור הכחולה" (2007).

*המחלקה התיעודית של הערוץ הראשון כיום מהווה בעיניך פקטור בתחרות בין הערוצים התיעודיים המסחריים?

"המחלקה מהווה אלטרנטיבה מול הערוצים המסחריים. היא מראה את הדברים החשובים באמת. לא תחרויות של שמנים, 'הישרדות' ו'האח הגדול'".