חייבים ללכלך את הידיים

הדבר הראשון שיש לעשות בכניסה למקום עבודה חדש הוא זיהוי מוקדי הכוח בתוכו

יש ללמוד ולהבין את המפה הפוליטית של מקום העבודה. אינך יכול להרשות לעצמך להתעלם ממנה, בין אם בכוונתך ליטול בה חלק, ובין אם לא. אם סדר היום של הארגון מושפע מאינטרסים ושיקולים פוליטיים, לא תוכל להשיג את מטרותיך, אלא אם תבין את המשחק. בדיוק, כפי ששחקן כדורגל, המתעקש לאחוז בכדור בידו, לא יוכל להבקיע שער.

התעלמות ממאבקי הכוח המתנהלים בארגון, עלולה להתפרש כניסיון טקטי להשיג עמדת כוח, באמצעות פסיביות והימנעות. לדוגמא, במקרה של ראשי צוותים המתמודדים על תפקיד בכיר יותר, ראש צוות, שיגיד שאינו מוכן להשתתף בתחרות עלול ליצור לעצמו מתנגדים רבים, שיפרשו לא נכון את כוונותיו.

למד את המפה

נסה להבין את מערך הכוחות בארגונך לא רק את יחסי הכוח הגלויים, אלא גם את היחסים הסמויים. שאל את עצמך, מיהם העובדים שמרכזים את העוצמה בידיהם? מי מקבל את ההחלטות החשובות בארגון? למי יש יותר משאבים ארגוניים? למי פונים העובדים להתייעצות? מי מחליט את מי להזמין לישיבות חשובות, ואת מי הוא מזמין? מי מנהל את סדר היום של ישיבות אלו, ולמי מקשיבים? לא פחות חשוב מיהם הגורמים המרכזיים בשיחות המסדרון ובהפצת רכילות, ועל מי מדברים?

סדרה נוספת של שאלות שעליך לשאול את עצמך נוגעת למערכות היחסים בארגון: מי זוכה לכבוד? ומי לבוז? מי מקבל באופן שוטף פידבקים חיוביים מהמנהלים? ומי סובל מביקורות מתמידות והערות שליליות? אילו קואליציות קיימות בחברה, ומיהן הדמויות המרכזיות בהן?
נסה לזהות את מערך האינטרסים הפועל בחברה מהו סדר היום הפורמאלי והלא פורמאלי שעל פיו החברה מתנהלת? מי קובע את סדר היום, ומה הוא מנסה להשיג מעמד, משאבים, כסף או משהו אחר?

כעת, לאחר שזיהית את מערך הכוחות, למד כיצד לפעול באופן שיקדם את מטרותיך, אך מבלי לדרוך על רגליהם של עמיתיך.

שחק לפי החוקים

התרחק מפוליטיקה שלילית. מירב הסיכויים שתינזק ממנה. ככלל, אל תאמר שום דבר רע על אף אחד, אף פעם. שים לב למה שאתה כותב ואומר. הנח שכל דבר שתאמר יגיע לאלו שאינך רוצה שישמעו אותו. לכן, היזהר מלהגיב באימפולסיביות. למשל, אם אתה קיבלת אימייל מרגיז, כתוב טיוטת תגובה, ולאחר שתירגע קרא אותה שוב לפני שליחתה.
התנהג באופן התואם את תרבות הארגון שלך, גם אם זו שונה מהמוכר לך ממקומות עבודה קודמים. כך, לדוגמה, אם עובדים נשארים במשרדם עד לשבע בערב - הקפד להתנהל בהתאם. אינך רוצה שיהיה לך מוניטין של עובד ש"חושב שיש לו זכויות יתר".

תן קרדיט למי שמגיע לו. קודם כל, זה הדבר הנכון לעשות. מעבר לכך, אתה תזדקק לעזרה מאנשים בכל מקום שתהיה, ומוניטין של מי שגוזל קרדיט אינו הדרך הנכונה להשיג זאת. יתר על כן, כשאתה קושר את עצמך לאנשים באמצעות מתן קרדיט, אתה תקושר להצלחות עתידיות שלהם.

תקשורת נכונה

אין פוליטיקה בלי תקשורת, ואין כמו תקשורת חיובית כדי ליצור לעצמך בסיס חברתי חזק. תקשורת היא תהליך דו כיווני. לכן, עד כמה שחשוב לך להשמיע את קולך, הקשב בתשומת לב למה שיש לאחרים לומר, ולזהות נכון את תגובותיהם לדבריך.

זכור, שמה שאתה שומע זה לא תמיד מה שנאמר. שים לב לשפת הגוף, ונסה להבין מה המשמעות האמיתית של מה שנאמר לך. נסה לשים את עצמך בנעלי עמיתיך, והבט על הדברים מפרספקטיבה שונה. אם תעשה כך, תוכל להימנע ממכשולים.

עקרון המפתח הוא פוליטיקה חיובית. רק אם תרכוש את אמונם של אנשי החברה תוכל להתקדם. חשוב לא רק להבין את דרכי הפעולה של הארגון, אלא גם להפגין את ההבנה הזאת. כשעמיתיך יראו, שאתה מבין את מנהגי החברה, פועל על פיהם, אך נמנע מלפגוע באחרים, הם יתנו בך יותר אמון.

יושרה מעל הכל

עם כל החשיבות של הפוליטיקה הארגונית, יותר מדי עובדים מסתמכים עליה כמפתח להצלחה. לעתים, אנשים שאינם מסוגלים להצליח בזכות כישוריהם, מקדמים את האג'נדה האישית שלהם על חשבון עמיתיהם.

הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם פוליטיקה ארגונית אינה הימנעות, אלא זיהוי השחקנים הראשיים והתמודדות עם הסיטואציה ביושר ובאומץ.

זכור שהתקדמותך תלויה, בראש ובראשונה, ביכולותיך המקצועיות ובאופן שבו תמלא את המשימות המוטלות עליך. אם תבסס את יחסיך עם עמיתיך בחברה ומחוצה לה על בסיס מקצועי, תחזק את מעמדך ותשיג יכולת השפעה, מבלי להישאב למשחקי הכוח הארגוניים, ומבלי להיות תלוי בהם.

מעל לכל, שמור על יושרה. אתה עשוי לגלות שגם אם יושרה הינה ערך שרבים מתנערים ממנו, היא תזכה אותך בהערכת רבים, וחשוב מכך, תתרום להערכה העצמית שלך.



יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית

1. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"
לYaelmehoudar@gmail.com

2. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.