עין בוכה ועין צוחקת

"עין תחת אצבע" במלאת עשור למותו של חנוך לוין, ג' 18.8, 20:30, מועדון צוותא ת"א, אולם 3

קשה להאמין, אבל חלף עשור שלם מאז מותו של חנוך לוין, לטענת רבים גדול המחזאים העבריים בעת החדשה. יצירתו של לוין, לעומת זאת, חיה וקיימת. לצד העלאות חדשות של מחזותיו הקלאסיים (הבולט בעת האחרונה הוא "יאקיש ופופצ'ה" בגרסת תיאטרון גשר), נותרו על-פי ההערכה יותר מ-20 מחזות שהשלים את כתיבתם בחייו, ואשר טרם הועלו על הבמה.

"הרטיטי את ליבי", שעדיין רץ בהצלחה בתיאטרון הקאמרי, הוא רק דוגמה ראשונה ליצירה חדשה של לוין שנחשפה לאחר מותו. נראה כי האיש ומורשתו לא מתכוונים ללכת לשום מקום בעתיד הנראה לעין.

ובכל זאת, למרות שרבים מתנהגים כאילו הוא חי וקיים, לוין איננו וציון העשור למותו יהפוך מן הסתם לפסטיבל אירועים שיעלו שוב ושוב על נס את גדולתו. ביום שלישי (ה-18.8), תתקיים הצגת הבכורה של המופע "עין תחת אצבע" - שילוב של הרצאה והצגה סביב הנושא "גברים ונשים ביצירתו של חנוך לוין".

את ההרצאה יעביר ד"ר עמרי יבין, העוסק זה שנים בחקר המחזאות העברית בכלל ומחזותיו של לוין בפרט. את קטעי משחק ממבחר מחזותיו של לוין יבצעו השחקנים בהט קלצ'י ורפי קלמר, בתוספת קטעי שירה בביצוע ליאת בן שושן.

חנוך לוין, כידוע, לא היה מאמין גדול באהבת אמת. ברוב מחזותיו יחסי המינים תוארו כסוג של קריקטורה פרובוקטיבית, והמופע החדש מציג מבחר דוגמאות ומנסה לפענח בין השאר את סוגיית יחסו האמיתי של המחזאי הדגול ליחסי הוא והיא.

בתום המופע יתקיים דיון פומבי בנושא: "חנוך לוין ומורשתו במלאת עשור למותו" בהשתתפות העיתונאי מנחם בן, ד"ר מנחם פרי, פרופ' אברהם עוז, ד"ר אליקים ירון וד"ר זהבה כספי.