כך סותמים "חורים" בקורות-החיים

מנהלי כוח-אדם מחפשים "רצף תעסוקתי" ו"יציבות מקצועית". מה עושים כשאין כאלה?

קורות חיים מקצועיים רצופים ב"חורים" - הפסקות ארוכות בין עבודה לעבודה, ולחילופין, רצופים, אך מעידים על תזוזות רבות בין מקומות עבודה ותפקידים, הם דבר בעייתי ועלולים להוביל לפסילה של המועמד ללא בירור מעמיק אודותיו.

לכן כדאי לנסות ולהציג גם במקרים אלה, תמונה מחמיאה ככל האפשר - בקורות החיים הכתובים ובראיון העבודה.

סתימת "חורים" בקורות החיים הכתובים

  1. עיבוי והרחבה

    לציין בקורות החיים פעילויות מקצועיות, גם אם לא היו ממש משרה בשכר מלא ואפילו בלי שכר כלל: עבודה כפרילאנס, התנדבות, וכל פעילות אחרת שבה נרכש ניסיון או הופגן כישורים מהסוג הנדרש למשרה אליה מנסים להתקבל.

    את אלה יש להקפיד לציין בדיוק באותו אופן שבו מופיעות המשרות בשכר: שם החברה או הארגון, תיאור התפקיד, משך הפעילות, המטרות שהושגו וכיו"ב.

  2. שנים ולא חודשים

    בקורות חיים סטנדרטיים, המחולקים ברצף כרונולוגי, אין צורך לציין מועדי העסקה לפי חודשים. למשל, עבודה מנובמבר 2008 עד נובמבר 2009 יכולה להופיע בקורות החיים כ-2009-2008, אף על פי שבפועל מדובר בשנה בלבד, הרושם שמתקבל הוא אחר.


  3. קורות חיים ממוקדי הישגים

    קורות החיים יכולים להיכתב גם באופן ממוקד-הישגים, המתאר כישורים ויכולות כמכלול, עם התייחסות מינורית לתאריכים או ללא התייחסות כלל.
    למשל מנהל משאבי אנוש שעבד בשתי חברות סלולר שונות במשך שנתיים, יכול להציג זאת כך:

    ניהול משאבי אנוש -
    שכר והטבות, גיוס ומיון כח אדם, הדרכה והשתלמויות
    2003-2005 (אורנג' וסלקום)

    אפשרות זו פחות מקובלת, ומוטב לנקוט בה רק אם אין ברירה אחרת


  4. להקדים תרופה למכה

    מספר רב של הפסקות עבודה בתקופה קצרה עלול להיתפס כחוסר יציבות. במקרה אם יש הסבר מניח את הדעת, חשוב לציין אותו מראש, כבר במכתב המקדים לקורות החיים. למשל, מיזוג או מכירת החברה, סגירת פרויקט או הפסקות יזומות לצורך השתלמות, הסבה מקצועית או טיול ממושך.

    יש לזכור שגם מעסיקים מודעים לכך שבמקרים רבים פיטורים לא בהכרח מעידים על כישורי העובד, כך שבמקרה שהחברה פסקה מפעילות, יש לציין זאת בקורות החיים בסמוך לשם החברה.


  5. להדגיש קידום, לטשטש מעבר בין תפקידים

    מאחר שכל סיום עבודה או פיטורים הם עילה לחשש מצד מעסיק פוטנציאלי, במקרה של מעבר תפקידים באותה חברה, ממחלקה אחת לאחרת, מוטב "לאחד" את שתי המשרות ובכך להמנע מהבלטת העובדה שהופסקה העבודה במחלקה מסוימת. ראה
    בדוגמה הבאה:

    2001-2002 נציג שירות לקוחות במוקד שימור לקוחות (אורנג')
    2002-2003 נציג שירות לקוחות במוקד שירות כללי (אורנג')

    יהפוך להיות:

    2001-2003 נציג שירות לקוחות - אורנג' - עבודה כנציג שירות לקוחות במוקדי השירות.

מאידך, אם המעבר בין המחלקות נבע מקידום פנימי, יש צורך לציין זאת.


סתימת "חורים" בראיון העבודה פנים אל פנים

בעוד שבקורות החיים אפשר לטשטש את העובדות במידת מה, הרי שבריאיון אין אפשרות להתחמק ממתן תשובה כנה. לעתים אף מוטב להעלות את הנושא באופן עצמאי, וכך לשדר ביטחון בעובדה שהפסקות העבודה הן נסיבתיות, ושאינן מעידות על היעדר כישורים או יכולות.

כך, אם הושמטו מקורות החיים משרות שאינן רלוונטיות לרצף התעסוקתי, ונוצר "חור" גדול מדי, בריאיון אפשר לציינן ולהסביר כי מדובר במשרה שאינה קשורה לתחום העיסוק ונבעה מאילוצים כלכליים, למשל במקרה של מפרנס עיקרי בבית, שתוך כדי חיפוש עבודה אינטנסיבי מעדיף לקבל כל עבודה שהיא, גם לפרק זמן קצר.

ככלל, יש להציג חזות בטוחה בפני המראיין ולספק הסבר מוצדק להפסקת העבודה וכן לרצון לחזור. למשל, מנהלת הדרכה בארגון שיצאה לחופשת לידה ממושכת מהמקובל (לדוגמה, שנתיים), עלולה להצטייר כמי שאינה מעוניינת לחזור לשוק העבודה, ועושה זאת רק מתוך חוסר ברירה. מובן שמעסיק פוטנציאלי יחשוש מנכונותה להשקיע מאמצים במקום עבודתה.

חשוב להדגיש שהרצון לחזור לעבודה נובע מבחירה חופשית ומשאיפה ולהתפתח, ולא מחוסר ברירה. כמו כן, אם במהלך השנתיים הללו עסקה בפעילות כלשהי באופן עקיף, כהדרכה או התנדבות, יש לציין זאת כהוכחה לרציפות תעסוקתית.

לבסוף, יש לזכור שהמעסיק חושש מזניחת מיומנויות עבודה בסיסיות בעת תקופות של התרחקות ממסגרות פורמליות, ולכן כדאי להביא סימוכין להישגים מקצועיים שהושגו במהלך תקופה זו.

למשל, במקרה של "חור" בקורות החיים בשל ניסיון להקמת עסק עצמאי, יש לציין הישגים משמעותיים מתקופה זו, ולהוכיח שגם במהלכה נעשתה התקדמות מקצועית ונשמר החיבור לשטח ולשוק העבודה.



יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית.

  1. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com
  2. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית ודרך קישור זה

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.