בתזמור מושלם

אוסף יפה מהפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים שהתקיים בשנה שעברה, ושתי הקלטות בטהובן של דניאל ברנבוים

הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית, בניהולה של אלנה בשקירובה - רעייתו של דניאל ברנבוים, מתקיים בירושלים במהלך חודש ספטמבר. בעיתוי מושלם הגיע כעת לחנויות די.וי.די חדש, ובו כמה משיאי הפסטיבל הקודם. האלבום כולל שבע יצירות במלואן, שהוקלטו במהלך הפסטיבל של שנת 2008. כולן באיכות הקלטה וצילום אופטימליות.

היצירות באלבום משקפות היטב את מדיניות הפסטיבל: שילוב של יצירות מוכרות מלב הרפרטואר לצד יצירות תובעניות יותר של מלחינים מודרניים. האלבום כולל שלישייה של מוצרט, יצירה לא סימפטית לחליל וקלרינט של המלחין בן-זמננו אליוט קרטר, שישיית המיתרים מס' 1 של ברהמס, רביעייה של הינדמית, יצירה לפסנתר בארבע ידיים של מוצרט, שני פרקים מעוד יצירה לא סימפטית של אליוט קרטר לכינור סולו, ולסיום - חמישיית הפסנתר האהובה של שומאן.

מבחינת הביצועים: רובם טובים עד מעולים, כנגזר מרמתם הגבוהה של המשתתפים. במיוחד אהבתי את הביצועים לשתי היצירות הרומנטיות הגדולות - אלו של ברהמס ושומאן, בין היתר בזכות נגינתו מלאת העומק והנוכחות של הכנר הישראלי המעולה גיא בראונשטיין, המכהן ככנר ראשון בפילהרמונית של ברלין.

לאלבום מצורף סרט דוקומנטרי חביב שמתעד את אחורי הקלעים של הפסטיבל, וכולל שיחות עם כמה מהמוזיקאים וצילומים מירושלים. אם ביקרתם בפסטיבל בשנה שעברה עשוי להיות עבורכם בונוס מיוחד: המצלמה מתעכבת לא פעם על הקהל, ובהחלט ייתכן שתזהו את עצמכם באחד הפריימים.

הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים. די.וי.די "מדיצ'י ארטס". יבוא: MCI

בטהובן בלי הומור

המנצח והפסנתרן דניאל ברנבוים, כאמור, בעלה של בשקירובה, אמנם לא מגיע לפסטיבל השנה, אבל בינתיים אפשר להתנחם בשני אלבומי די.וי.די חדשים שלו. הראשון הוא אלבום שכולו בטהובן, עם הפתיחה "לאונורה" מס' 3 והסימפוניה התשיעית של בטהובן. ברנבוים מנצח פה על תזמורת ה"דיוואן מזרח מערב" שלו, שמורכבת מנגנים ישראלים וערבים מכל מדינות המזה"ת.

בסימפוניה התשיעית מצטרפים מקהלת האופרה הממלכתית של ברלין, שגם אותה מנהל ברנבוים מוזיקלית, וארבעה סולנים מעולים. הקונצרט הוקלט באולם ה"פילהרמוני" היפהפה של ברלין לפני שלוש שנים. איכות ההקלטה והצילום אופטימלית, והמסך מתפקע ממש מרוב צבע וחיות.

לגבי הביצוע: כתמיד, ברנבוים מנצח בצורה אגרסיבית וחמורת סבר, שיש בה המון עוצמה אבל מעט מאד חינניות או קלילות. חיוכים או השתובבות אין כאן. עם זאת, מבחינת איכות מוזיקלית התוצאה נשמעת מרשימה, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר בתזמורת שנגניה צעירים.

בטהובן - הפתיחה לאונורה מס' 3 והסימפוניה מס' 9. מנצח: דניאל ברנבוים. די.וי.די "מדיצ'י ארטס"

קונצ'רטי בהאנגר

ועוד די.וי.די של ברנבוים ובטהובן, הפעם כסולן ומנצח על מחזור חמשת הקונצ'רטי לפסנתר. ההקלטה נעשתה בפסטיבל הפסנתר של רוהר (Ruhr), מתוך קונצרטים חיים במהלך מאי 2007. התזמורת המלווה היא התזמורת האופרה הממלכתית של ברלין, שברנבוים הוא כאמור מנהלה המוזיקלי. גם כאן איכות ההקלטה והצילום אופטימליות.

מה שמייחד את הביצוע הוא האולם שבו הוא מתקיים: זהו "אולם שנת המאה" בעיר בוכום, שנראה כמו האנגר תעשייתי שהוסב לאולם קונצרטים. קצת כמו ההאנגר של גרגייב בנמל אילת, רק שבניגוד לאילת האקוסטיקה בו מצוינת.

גם בהפקה זו הביצוע "ברנבוימי" מאד: חמור סבר, רציני ומהודק, שמבחינה פרשנית מתחבר לאסכולה של המנצחים הגרמנים הגדולים של שנות ה-60.

נגינת הפסנתר מרהיבה והתזמורת מצוינת, אבל שפת הגוף של ברנבוים משדרת משהו נוקשה ולא נוגע, שמקשה על ההתחברות הרגשית אליו. עם זאת, מבחינה מוזיקלית אלו ביצועים ברמה גבוהה מאד.

בטהובן - חמשת הקונצ'רטי לפסנתר. מנצח ופסנתרן: דניאל ברנבוים. 2 די.וי.די של Euroarts