עובד הוחזר לעבודתו לאחר שהוכח כי פוטר בשיטת "הדלת המסתובבת"

היום, בתי הדין לעבודה לא החזירו לתפקידם עובדים שפוטרו ממקום עבודתם לכאורה שלא בצדק והסתפקו בחיוב המעסיקים במתן פיצויים והוצאות נוספות

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה פרסם אתמול (ג') פסיקה תקדימית, שהחזירה לעבודה עובד שפוטר ממקום עבודתו במגזר הפרטי. עד היום, בתי הדין לעבודה לא החזירו לתפקידם עובדים שפוטרו ממקום עבודתם לכאורה שלא בצדק, והסתפקו בחיוב המעסיקים במתן פיצויים והוצאות נוספות.

הפסיקה מתייחסת למאבטח שעבד בחברת "ביטחון לאומי (1992) ע.נ בע"מ", שפוטר אחרי עשרה חודשי העסקה. המאבטח העיד כי זו לא הפעם הראשונה שמפטרים אותו בסמוך למועד שבו המעסיק מחויב להפריש עבורו תשלומים בגין זכויות סוציאליות, כמו דמי הבראה ועוד. מסתבר כי החברה נהגה לפטר אותו כמו גם מאבטחים נוספים, ולהעסיק אותם מחדש אחרי שלושה חודשים, בשיטת "הדלת המסתובבת". למרבה הפלא, מנהלי החברה הודו בפני השופטים כי אכן נהגו בשיטה זו, והוסיפו כי "כך נהוג בענף השמירה". בית הדין נוכח עוד לדעת כי בזמן שהחברה פיטרה עובדים בסמוך למועד המחייב הפרשות סוציאליות, היא ביקשה לגייס עובדים נוספים.

"ערים אנו להלכה כי בית הדין לא ימהר להחזיר עובד שפוטר לעבודתו, מקום שניתן לפסוק סעד של פיצויים. ברם, בנסיבות המקרה, אנו רואים בחשש, לכאורה, לפגיעה בזכויות עובדים", כתבה השופטת מיכל אריסון-חילו. "באשר למאזן הכוחות סבורים אנו, כי באי החזרת המבקש לעבודתו במשיבה, עד להכרעה סופית בעניינו, ייגרם לו נזק רב, בעוד שלמשיבה הזקוקה למאבטחים נוספים, לא יגרם כל נזק בהמשך העסקתו", הוסיפה השופטת.

את המאבטח ייצג בהתנדבות עו"ד חן גביע ממשרד שלמה כהן ושות', וזאת מטעם ארגון העובדים החדש "כוח לעובדים". בארגון מספרים היום כי יותר ויותר עובדים בענף השמירה מבקשים להתאגד, ואף לתבוע את המעסיקים שלהם במקרים מסוימים.