לבייב: "סליחה מבעלי האג"ח? הרבה אנשים עשו הרבה כסף מאפריקה ואם נמשיך להתנהל כך נצחק כל הדרך"

גלובס tv (עדכונים שוטפים) - לבייב, במסיבת עיתונאים דרמטית: "הטעות הגדולה ביותר שלנו הייתה ארה"ב, מי שלא עושה לא טועה"; המנכ"ל איזי כהן: "תהיה בעיה בהחזר החוב מ-2011; המשבר במדינות בהן אנו פועלים - עמוק ואינטנסיבי" ■ המניה צוללת בת"א ■ בן זאב: "אפריקה מזעזעת את שוק ההון הישראלי; יהיה כואב, לכולם" ■ אפריקה הזהירה שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה

המשבר הכלכלי ממשיך להכות באפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב. החברה דיווחה הלילה (שבת) כי הפסידה 1.3 מיליארד שקל ברבעון השני בעוד ששווי נכסיה המשיך לרדת והמסע למכירת הנכסים כדי להחזיר את החובות פגע בכוח המיקוח של החברה.

החברה גם הודיעה, בצעד דרמטי, כי היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ולכן היא תנסה להגיע להסדר חוב עם נושיה, מה שמפיל את מניותיה בבורסה ומכביד על השוק כולו. במסיבת העיתונאים שכינסה החברה היום (א') מנסים קברניטיה לשדר אופטימיות אך מודים כי המצב אינו פשוט כלל ועיקר.

22

מי צפוי להיפגע מהסדר החוב? ובכן, בעלי המניות עלולים להיפגע כיוון שהסדר החוב יכול לכלול המרת חלק מהחוב למניות, מה שיביא לדילול בעלי המניות. שנית, מחזיקי האג"ח של החברה (בעיקר המוסדיים) עלולים להיפגע כיוון שהסדר החוב עשוי לכלול פריסה של החוב ואף מחיקת חלק ממנו. צד נוסף שעלול להיפגע הוא הבנקים בישראל, אשר עלולים לרשום הפרשות לחובות מסופקים בשל אי יכולתה של אפריקה להחזיר את מלוא חובותיה.

"גם כשנכפה עלינו המשבר הכלכלי הגלובלי, אנו מנהלים את העסקים שלנו באחריות ובהגינות", אמר היום (א') לב לבייב, בעל השליטה ויו"ר אפריקה ישראל. "מימשנו נכסים בהיקף של מעל 1.4 מיליארד שקל, אני באופן אישי הזרמתי לחברה מעל מיליארד שקל. מתחילת המשבר אני עובד כמעט 20 שעות ביממה יחד עם ההנהלה. אין לי ספק שהרעיונות שנביא למחזיקי האג"ח יתקבלו על ידם כבסיס טוב לדיונים שנקיים עימם. אין לנו בעיה לשרת את החובים בשנים 2009-2010, אך חובתנו כחברה ציבורית לדווח שנתיים מראש. איננו יודעים מתי יסתיים המשבר בנדל"ן במדינות בהן אנו פועלים, אם כי אני מאמין שלא ייקח הרבה זמן עד שיסתיים המשבר".

כאשר נשאל לבייב מה בכוונת אפריקה לעשות במידה ומחזיקי האג"ח לא יסכימו להסדר חוב, הוא סירב לענות והביע אופטימיות כי החברה תצא מוחזקת מהמשבר. אך לעת עתה, לבייב מחובר לקרקע המציאות והדגיש קשה ואף בלתי אפשרי למחזר את החוב: "שוק ההון לא מתפקד. כולם שמחים על העליות בבורסה, אך המצב בשטח שונה ולא פשוט".

איזי כהן: החל מ-2011 תהיה בעיה בהחזר החוב

גם מנכ"ל אפריקה-ישראל, איזי כהן, הדגיש את המילה "הוגנות" כלפי מחזיקי האג"ח של החברה. הוא ציין כי המצב בו נמצאת החברה, אשר נמצאת במרדף אחר מימושי נכסים, אינו מקובל. שווי ההחזקות של החברות הבנות של אפריקה עומד על 4.6 מיליארד שקל והשווי בספרים 7.4 מיליארד שקל וכהן מדגיש כי "הפוטנציאל של החברות הבנות הינו עצום".

גם כהן הדגיש כי החברה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה בשנתיים הקרובות, אך מזהיר כי "תהיה בעיה החל מ-2011 בהחזר החוב". הוא הוסיף, כי "שווי הנכסים של אפריקה נשחק מתחילת המשבר ופגע במבנה ההון של החברה. אותות המשבר עדיין חזקים באזורים בהם אנו פועלים. המשבר עדיין לא חלף ובאזורים בהם אנו פועלים - ארה"ב ורוסיה - יש משבר עמוק ואינטנסיבי. המטרה שלנו היא לעצור את השחיקה בהון העצמי".

כשכהן נכנס לתפקידו בשנה שעברה עמלה אפריקה על כ-100 פרויקטים, אך הוא עצר את רובם. המטרה העיקרית של החברה היא להחזיר את חובותיה, שמסתכמים בכ-21 מיליארד שקל, והיא מחזירה כמיליארד שקל בשנה כריבית למחזיקי האג"ח. הבעיה של אפריקה היא בחוב הקורפורייט שהיקפו כ-10 מיליארד שקל, ובעיה גדולה יותר היא שקופת המזומנים שלה מצטמקת ומסתמכת כיום בכ-200 מיליון שקל בלבד.

הפארי של אגרות החוב של אפריקה הינו 7.4 מיליארד שקל, אך הן נסחרות בבורסה לפי שווי של 4.4 מיליארד שקל בלבד. האג"ח של החברה מיועדים לפירעון עד שנת 2018, וכן מדגיש כי הסדר החוב מיועד למחזיקי האג"ח לטווח ארוך. כמו כן, לאפריקה חובות של כחצי מיליארד שקל למערכת הבנקאית בישראל.

"יש קושי מאוד גדול בקבלת מימון ומחזור חוב", אומר כהן. "בהיעדר מסגרות אשראי - מימושי הנכסים הופכים למשימה יותר ויותר קשה. אנו לא רואים התעוררות בשווקים בהם אנו פועלים, בעיקר בארה"ב וברוסיה, כך שערך הנכסים ממשיך לרדת, מבנה ההון נשחק והרווחיות נפגעת. למרות מאמצינו, יש חשש שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה לטווח ארוך".

לבייב: "מי שלא עושה לא טועה"

רואי החשבון של החברה כתבו בדו"חות הכספיים שלה כי הם מטילים ספק ביכולת הנהלת החברה לממש את תכניותיה, כלומר בהצלחת תכנית מימושי הנכסים כדי להחזיר את החוב.

הערה זו הניעה את אפריקה ישראל ללכת לכיוון של הסדר חוב. "זו לא הערת 'עסק חי' אלא חשש מעמידה בהתחייבויות של הקבוצה בשל המצב בשווקים", מדגיש כהן. "הקבוצה תפתח בימים הקרובים בדיאלוג עם הנציגות שתידבר עם נאמני האג"ח". כהן סירב למסור פרטים על ההצעה שמתכוונת הקבוצה להציע למחזיקי האג"ח, אך הביע תקווה "שנוכל להגיע לעמק השווה ולתכנית סבירה לטובת שני הצדדים".

בינתיים, כהן מודה למעשה שאפריקה נכשלה בחיזוי המשבר: "כשלקחנו את החובות לא צפינו את המשבר הכלכלי וירידה של 60% בשווי הנכסים שלנו בארה"ב תוך שנה אחת בלבד".

גם לבייב היכה על חטא: "הטעות הגדולה ביותר שלנו הייתה ארה"ב. אך מי שלא עושה לא טועה. איש אינו יכול לצפות את משך המשבר הכלכלי".

כהן הביע תסכול מהקצב המהיר של מימושי הנכסים וציין כי לא לשם כך הוא הגיע לאפריקה ישראל. "אנחנו לא מפתחים ולא משביחים", הוא אמר. "באתי לאפריקה כדי להתעסק ביזמות ולא רק לממש נכסים. אנו צריכים, בסופו של דבר, לממש נכסים, אך לא בקצב מטורף שכזה".

בתשובה לשאלת "גלובס" ללבייב האם ברצונו לבקש סליחה מבעלי המניות או מחזיקי האג"ח, בייחוד ערב יום הכיפורים, אמר לבייב: "אני מבקש סליחה יום יום מבורא עולם. הרבה אנשים עשו הרבה כסף על מניות אפריקה ואם נמשיך להתנהל כמו שאנו מתנהלים עכשיו - נצחק כל הדרך".

הקליקו כאן למחקר חדש מבית "גלובס מחקרים" בנושא הסדרי חוב

הפסד תפעולי של 1.37 מיליארד שקל

ובחזרה לתוצאות הכספיות. אפריקה דיווחה, ביום ראשון (בסביבות השעה 2:00 לפנות בוקר) על הפסד של 1.3 מיליארד שקל ברבעון השני, לעומת הפסד של 90 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר ההפסד הרבעוני נובע מהפחתות ערך של נדל"ן להשקעה בהקמה בהיקף 1.3 מיליארד שקל וכן מהוצאות מימון גבוהות בשל המדד הגבוה. כמו כן, הפסידה החברה ברבעון גם כ-262 מיליון שקל מפערי מט"ח.

ההפסד התפעולי לפני הוצאות מימון עמד על 1.37 מיליארד שקל ברבעון לעומת רווח של 215 מיליון שקל ברבעון המקביל.

במהלך כל המחצית הראשונה של השנה ביצעה החברה הפחתות לשווי של 2.2 מיליארד שקל, כש-1.6 כאמור, נרשמו ברבעון השני.

סך האשראי שהועמד לטובת אפריקה-ישראל מסתכם, נכון ל-30 ביוני 2009, בכ-21.2 מיליארד שקל, מהם 8.3 מיליארד לטווח קצר וכ-12.9 מיליארד לטווח ארוך.

כאמור, יתרות הנזילות של הקבוצה - לרבות השקעות לזמן קצר - הסתכמו בכ-2.7 מיליארד שקל. שווי השוק המצרפי של החזקותיה של החברה במניות חברות הבת הציבוריות שלה ליום 27.8.09 עומד על כ-4.7 מיליארד שקל כשהחזקות אלו אינן משועבדות.

החל מינואר 2008 ועד היום, פרעה החברה תשלומי קרן וריבית של אגרות חוב וניירות ערך מסחריים בהיקף כולל של כ-3.3 מיליארד שקל.

הרווח מהשכרה והפעלת נכסים הסתכם ברבעון בכ-86 מיליון שקל לעומת כ-110 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מהשכרה והפעלת נכסים במחצית הראשונה של 2009 הסתכם בכ-184 מיליון שקל לעומת כ-202 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הירידה נובעת בעיקר מהכללת ההפסד התפעולי של פרויקט הטיימס שסווג הרבעון לראשונה כנדל"ן להשקעה. הרווח מפעילות התעשייה הסתכם בכ-20 מיליון שקל לעומת כ- 77 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח מפעילות התעשייה במחצית הראשונה של 2009 הסתכם בכ-35 מיליון שקל לעומת כ- 107 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מירידה במחירי המכירה כתוצאה מירידה חדה במחירי הפלדה וכן מירידה בביקושים.

במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה רווח מיזמות נדל"ן של כ-288 מיליון שקל וזאת בעיקר בשל ההשפעה של היישום לראשונה של התיקון ל-IAS 40 בדבר נדל"ן להשקעה בהקמה. הרווח מהשכרה והפעלת נכסים הסתכם ברבעון בכ-86 מיליון שקל לעומת כ-110 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עם הפנים להסדר חוב

בשנתיים הקרובות על אפריקה להחזיר חובות בהיקף 3 מיליארד שקל, וההערכות בשוק הן כי תצליח לעמוד בחובות אלה ע"י מימושי נכסים. עם זאת, בשנתיים שלאחר מכן עליה להחזיר חוב נוסף בהיקף 2 מיליארד שקל, ומעבר לכך, תצטרך לפרוע אג"ח עד 2017. נכון לעכשיו מסתכמות יתרות הנזילות של הקבוצה, כולל השקעות לטווח קצר, בכ-2.7 מיליארד שקל.

בהודעת החברה נכתב: "לשם מתן מענה הולם לסיכונים ולשינויים נוספים לרעה שעלולים לחול בהמשך, וכפועל יוצא מכך, שיפור סיכוייה של החברה בהתמודדותה עם פירעון התחייבויותיה בתקופה יוצאת דופן זו, חובת הזהירות ומידת האחריות מחייבות את אפריקה ישראל להתחיל בהליך של בחינה וארגון מחדש של מצבת התחייבויותיה". עם זאת, החברה הבהירה כי הכוונה להגיע להסדר אינה מתייחסת לחברות הבנות הציבוריות שלה".

"מאז החרפת המשבר הגלובלי והירידה הדרסטית בשוויים של נכסי נדל"ן ברחבי העולם, פעלה הנהלת החברה באופן נמרץ למימוש נכסים במחירים ראויים לשם הבטחת יכולתה לפרוע את התחייבויותיה הפיננסיות הנרחבות. להמחשה, מינואר 2008 ועד היום פרעה החברה התחייבויות בהיקף כולל של כ-3.3 מיליארד שקל", הזכירה ההנהלה בהודעה, והדגישה: "להערכתנו, יהיה ביכולת החברה להמשיך ולעמוד בהתחייבויותיה בטווח הנראה לעין, בהתאם לתחזיותיה בדבר מקורות ושימושים, כפי שנכללו עד כה בדיווחיה הפומביים".

החברה המשיכה: "עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך, שהתמשכותו של המשבר בשווקים העיקריים בהם פועלת החברה ותלותה המובהקת של יכולת הפירעון של התחייבויותיה בהצלחתה לממש נכסים לאורך תקופה ממושכת של שנים לבוא מעצימים את תנאי חוסר הוודאות שבפניהם ניצבת כיום הנהלת החברה".

אפריקה מספקת 5 הסברים לחוסר הוודאות

לאותו "חוסר ודאות" סיפקה החברה חמישה הסברים:

1. החברה כבר מימשה חלק מנכסיה המניבים, מהלך שגרר, מטבע הדברים, הפחתה של תזרימי המזומנים השוטפים, הקטנה של מצבת נכסיה ופגיעה בליבת העסקים של החברה.

2. בתנאי השוק הנוכחיים קיים קושי בקבלת מימון לפיתוח נכסיה של החברה והשבחתם, כמו גם למיחזור התחייבויותיה הפיננסיות לשם מימון פעילותה השוטפת של החברה. מחנק אשראי זה אף משליך על האפשרות להשגת מימון על ידי רוכשים פוטנציאליים של נכסי החברה ולפיכך מקשה גם על סגירת עסקאות למימוש נכסים, קל וחומר, מימושם במחירים ראויים.

3. בשלב זה לא ניתן לעמוד על שיפור בתנאי השוק בשווקים העיקריים בהם פועלת החברה, כגון ארה"ב, מזרח אירופה ורוסיה.

4. הגברת חוסר הוודאות צפויה להחליש את עמדת המיקוח של החברה בעיני רוכשים פוטנציאליים של נכסיה. תוצאה זאת, בשילוב עם המועדים הקשיחים לפירעון התחייבויותיה, עלולה להקשות על מיצוי המשא ומתן ביחס למימוש נכסיה ולפגוע בסיכויי מימושם במחירים ראויים.

5. בתנאים המתוארים לעיל צפויים ההליכים המתמשכים למימוש נכסים לרתק משאבי ניהול ניכרים ולמנוע מהנהלת החברה מלהקדיש את התשומות הניהוליות הדרושות ליזמות ולפיתוח עסקי החברה והשבחתם, להוצאה לפועל של האסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה, לשיפור תזרים המזומנים השוטף של החברה והתזרים העתידי שינבע מהפרויקטים, להשאת רווחים וליצירת שווי לנכסי החברה וערך לבעלי האינטרסים שלה (בעלי מניות ובעלי חוב).