אם כבר מפצלים, נאמן

למה לא לפצל את הפרקליט הצבאי מצה"ל? לא רצוי שצבא יחקור, יתבע וישפוט את עצמו

בימים אלה מתרחשים שני ארועים בתחום מערכת אכיפת החוק. האחד קשור למוסד היועץ המשפטי. כידוע, מני מזוז עומד לפרוש בקרוב, ובהזדמנות הזאת שוקל שר המשפטים לפצל את סמכויות היועץ לשניים: ראש התביעה הכללית שיהיה אחראי לאכיפת החוק, והיועץ שיעסוק רק במתן ייעוץ לממשלה. אני מבקש כאן להפנות את תשומת לבו לארוע השני, שבו אין ספק כי יש לבצע שינוי מהותי ומידי.

דרגה לפרקליט הצבאי ...

על שולחן המטכ"ל מונחת הצעה להעניק לפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף אביחי מנדלבליט, דרגת אלוף. שר הבטחון והרמטכ"ל בעד. אולם יש אלופים שלא אוהבים את המהלך המתוכנן, כי יש להם הסתיגויות לגבי כמה מהחלטות שלטעמן הן "נגד הצבא". כלומר לא מספיק "מתחשבים" בנו, הבכירים. כדוגמא מציינים האלופים את מקרה צ'יקו תמיר שלטעמם נהגו בו, גם הפרקליטות וגם בית הדין המיוחד, בחומרה יתרה.

הקצינים בצה"ל לא אוהבים שכך נוהגים באחד משלהם, כי היום צ'יקו, מחר אני. יש חוק לאזרחים, וחוק אחר לאנשי צבא הקצינים, רובם ככולם, מצפים שהכלל הזה ינחה את מדיניות האכיפה בצבא.

או ביטול תפקידו?

לכן, אני מבקש להציע ליעקב נאמן: מכיוון שאתה כבר עוסק בפיצולים מאד מהותיים מה דעתך לפצל את הפרקליט הצבאי מצה"ל? האם רצוי וראוי שצה"ל יחקור, יתבע וישפוט את עצמו? האם יש סיכוי סביר שפרקליט צבאי, ואוכפי חוק צבאיים בכלל, היודעים שעתידם נתון בידי קצינים כאלה ואחרים, ינהגו כלפיהם בצורה ענינית ומקצועית? או שינסו לגמד ולהעלים את עברותיהם, כפי שעשתה מצ"ח במקרה של תמיר?

האם במקום להעלות את דרגתו של הפרקליט הצבאי הראשי, להעביר מוסד זה לרשות אזרחית? לגבי המשטרה הוסקו המסקנות, והיום אכיפת החוק על שוטרים נתונה בידי מחלקה מיוחדת במשרד המשפטים. האם לא ראוי להנהיג את אותו הסידור, או משהו בדומה, גם לגבי צה"ל, כדי להבטיח שיהיה דין אחד לכל האזרחים?

הוא זכאי אבל ההוא לא

מאד קשה לכמה מחסידי ש"ס כניסתו לכלא של ... אברהם הירשזון, שאין עליו לא מזרחיות ולא כיסוי ראש, כי זה קצת משבש להם את תיזת האפלייה. אבל פרט קטן כזה לא מנע בעדם מלזעוק לעבר השר לשעבר בניזרי, שהוא כן מזרחי וכן חובש כיפה, את הפזמון החוזר, וחוזר וחוזר, של ש"ס: הוא זכאי, הוא זכאי ...וכו'.