טרייביטש: "מה זה 'התפוחים בטיב טעם יקרים'? אפילו השירותים אצלנו עדיפים"

יו"ר הרשת ל"גלובס": "אם כל העולם היה אותו דבר - כולם היו לובשים סרבל של אתא, נוסעים בפיאט 127 וגרים בדירת 50 מ"ר בשכונות כמו ברוסיה" ■ "לא חושב שרמי לוי בכלל מתחרה שלי. זה כמו השיר שדלומי שרה בגמר"

"כל הזמן מדברים על כך שאני מוכר את הרשת. כשהיה צריך להביא את הצ'ק של כמה מאות מיליוני שקלים, אף אחד לא הביא את הצ'ק. אנשים חושבים שהרשת במבצע, עסוקים בהזדמנויות. אם באמת הייתי רוצה למכור את העסק, לא הייתי מוכר אותו? כשבא גאידמק ונתן 200 מיליון דולר - מכרתי. לא חשבתי פעמיים. כל אלה שבאים לקנות אותי ומדברים - הם בעצמם על המדף".

* מי?

"כל מיני גורמים כאלה ואחרים. יש. לא חסר", כך אומר קובי טרייביטש, המייסד ומחזיק בגרעין השליטה (40.8%) בטיב טעם .

השנים האחרונות לא נתנו לטרייביטש מנוח והעסק שהיה נדמה כהבטחה קמעונאית גדולה, עבר טלטלות אין ספור. הטלטלה הראשונה התחילה בתחקיר "כלבוטק" הראשון שהצביע על מכירה לכאורה של בשר מקולקל ברשת ונמשכה, כעבור שנה וחצי, בתחקיר "כלבוטק" השני שתיעד חתולים נוגסים בבשר במפעל הבשר של טיב טעם בבת-חפר.

בין שני התחקירים זכה טרייביטש לריח בושם משכר של אקזיט עסקת מכירת החברה לגאידמק, אך זה נמשך רק שלושה ימים, שלאחריהם החליט גאידמק לבטל את העסקה.

ממש במקביל ידעה גם המניה עליות ומורדות. המניה שהגיעה לשיא של 6.34 שקל עם הבשורה על רכישתו של גאידמק, נפלה לשווי של 71 אגורות, והיום היא משקפת שווי שוק של 80 מיליון שקל בלבד, אם תרצו, רק 10% מהשווי ששיקפה לה עסקת גאידמק.

* טיב טעם היא היום אחרי המשברים שיצרה "כלבוטק"?

"את זה מזמן כבר שכחנו. 'כלבוטק' השני לא עשה כלום. זו הייתה סתם בדיחה אחת גדולה", אומר טרייביטש.

בדיחה או לא, טיב טעם הוציאה מיליוני שקלים כדי להזים את התחקיר במסע פרסום נגדי ואינטנסיבי.

לפרוע אג"ח בנובמבר

אלא שלטלטולים האלה נוסף טלטול משמעותי הרבה יותר. לפני מספר חודשים קרסה שותפתו של טרייביטש בטיב טעם, אנטר הולדינגס , ופיזרה ערפל סביב מבנה השליטה בחברה ואיתו גם לא מעט בעיות.

מניותיה של אנטר הולדינגס בטיב טעם (38.12%) מוחזקות כעת על-ידי נאמן החברה ומשליכות באופן ישיר על הפעילות.

טיב טעם צריכה לפרוע בנובמבר הקרוב אג"ח בהיקף של 32 מיליון שקל כאשר הגירעון הכולל בהון החוזר שלה עומד על 241 מיליון שקל. לבד מניסיון להסדר פריסת חוב עם הבנקים, דירקטוריון החברה החליט לנסות לגייס 60 מיליון שקל באמצעות הנפקת זכויות לכתבי אופציה לבעלי המניות. טרייביטש הודיע כי יכניס את היד לכיס ובאמצעות מימוש זכויות יזרים לחברה סכום של 15 מיליון שקל. עכשיו הוא מצפה כי גם אנטר הולדינגס, או יותר נכון הנאמן של אנטר, יעשה כן. "מי שלא ירצה להביא את הכסף, יקחו לו מניות. הוא ידולל. אין פה חוכמות", הוא אומר.

* אם נאמן אנטר הולדינגס לא יזרים כסף, בכמה ידוללו המניות של אנטר בטיב טעם?

"בסביבות 24% ממה שיש לו".

* אמרתם לו?

"הוא יודע. הם אישרו את הנפקת הזכויות בדירקטוריון. זכויות זה או שאתה מביא כסף או שאתה מדולל. אם אין לך איך להביא כסף, תדולל במניות. העסק צריך לשלם את החובות ואין פתרון אחר מלהזרים הון".

* אתה מאוכזב מהשותפות עם אנטר?

"לי באופן אישי זה עלה כמה עשרות מיליוני שקלים ומי יודע כמה בבריאות".

* אתה מתחרט?

"ברור".

* איך הגעת אליהם?

"סיפור ארוך. את עמית ברגר הכרתי קודם. חבל, חבל גם בשבילו. טעיתי. אבל לעשות טעות זו לא חוכמה. אני לא יכול לעשות עוד טעות כזאת".

* במה זה כרוך להביא כסף מהבית? אני מניחה שאין לך את הכסף בחשבון.

"למה את מניחה? אני מניח אחרת. הכול בסדר".

* אתה יודע היום שיש לך 15 מיליון שקל?

"ברור".

* יש סיכוי שאם הנאמן של אנטר לא יזרים כסף, אתה תזרים עוד?

"בואי נגיד שכסף יוזרם להתחייבות של האג"חים".

* אתה יכול להגיד בפה מלא שתפרע את האג"ח?

"ברור. אמרתי קבל עם ועדה. המזל הגדול הוא שאנחנו בורסאיים ושקופים. יש לנו רוח גבית מהבנקים ואני לא חושב שאנחנו נמצאים בקטגוריות שאנחנו יכולים ליפול".

* אתה יכול לומר שטיב טעם לא תיפול?

"איזו שאלה? וודאי שלא. עם EBITDA של 15 מיליון שקל איך היא תיפול?"

* אם לא תצליחו לעמוד בהתחייבויות.

"בינתיים לא ראיתי אחד שבא עם צ'ק שחזר לו".

* הספקים לא מקשים עליכם?

"מי שיכול להקשות - הקשה, אבל עם כולם הסתדרנו. לא ראית שאין אצלנו מוצר שיש אצל אחרים. ראית חוסר? להיפך. אנחנו אוהבים שפע".

* זה נכון שספקים אמרו לך שהם לא רוצים להיות חשופים?

"אין מצב של בטחונות 100%. היו ספקים שבאוקטובר בשנה שעברה אמרו תוסיף בטחונות. ה'קארמה' סביבנו לא הייתה טובה. השוק נפל. גם מלבים את היצרים. כל המתחרים משתתפים בחגיגה של 'הנה הם נופלים'".

* זה מעצבן, לא מפרגן?

"מה זה פרגון? מישהו מהם זו אשתי, הילדים שלי או חברים שלי?".

עברו לרווח קטן

אחרי שטיב טעם דיווחה על תוצאותיה הכספיות ברבעון השני לבורסה, טרייביטש מבקש להביע שביעות-רצון. החברה חותמת את הרבעון עם עלייה של 3% בהכנסות. חשוב מכך, היא עוברת בשורה התחתונה לרווח, אמנם קטן ביותר (45 אלף שקל), אך מדובר בבשורה לעומת רבעונים קודמים.

גם רשת החנויות של החברה חותמת רבעון חיובי אם כי שיעור הרווח התפעולי נמוך במיוחד ומהווה 2.54% בלבד ממחזור המכירות.

"אלה לא תוצאות אופטימליות, אבל זו אוניה כבדה", מודה טרייביטש.

"כבר 3-5 חודשים שאני לבד (מאז קריסת אנטר הולדינגס, א"ח). יש התייעלות. אמרו שהחברה שלנו היא חברת פרימיום שצריכה להתרסק ואנחנו הוכחנו בדיוק ההפך. לא רק שלא התרסקנו, אלא עשינו יותר טוב. עוד רבעון, עוד שלושה רבעונים והכול יסתדר. הגירעון בהון החוזר הוא בגלל שכל הכסף שוכב בהלוואות לזמן קצר אבל כשהכסף יעבור להלוואות לזמן ארוך, הכול ייפתר".

* זירת המחיר לא מציבה אתכם בבעיה?

"כולם אמרו שאנחנו עסק פרימיום והנה המאזנים מוכיחים הפוך. כצרכנית אתה חושבת שצריך להיות טיב טעם? אנחנו מבודלים. כנסו לשופרסל, רמי לוי, מגה - ואז כנסו לטיב טעם ותגידו 'זה משהו אחר'. לא יותר טוב או פחות טוב. אם אדם חילוני שאין לו בעיית כשרות ייכנס לטיב טעם ברמת-החייל, לא תהיה לו סיבה אחר כך ללכת לחנות אחרת כי אצלנו יש כל מה שיש לאחרים ועוד. אפילו אם צריך לעשות פיפי, עדיף שזה יהיה בשירותים שלנו".

* גם במחיר?

"נכנסים לסניפים שלנו ואומרים שהתפוחים יקרים. מה זה התפוחים יקרים? זה כמו להיכנס לאוטו ולהגיד האוטו יקר. להביא תפוחים שהשב"כ לא רוצה לאסירים ביטחוניים ולשים אותם על הבסטות, זה נקרא שכל? זה לא שכל.

"אם כל העולם היה אותו דבר, אז כולם היו לובשים סרבל של אתא, נוסעים בפיאט 127 וגרים בדירת 50 מ"ר בשכונות כמו ברוסיה. אבל זה לא נכון. יש רמי לוי, יש מחסני כמעט חינם. הרי כולם הולכים על הסל הכי כדאי ובסוף אני יוצא יותר יקר מהם ב-2%-3%".

* אתה חושב שרמי לוי פופוליסט?

"אני לא רוצה לדבר על המתחרים. אני לא חושב שהוא בכלל מתחרה שלי. קחי את השיר של יזהר אשדות שרוני דלומי שרה בגמר ותביני הכול".

טרייביטש מכוון לשיר "ככלות הקול והתמונה". בשיר העוסק בהצלחה נכתב בפזמון: "כי אחרי ככלות הקול והתמונה, מישהו יכול לשאול בלי כוונה, מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו?" ונחתם במילים "ואז תראה מלמעלה עד למטה, יש אותו מרחק ואז תלמד, מי יהיה האחרון אשר יצחק".

* מחפשים אותך?

"לא שמחפשים אותי. זה סקסי. זו קמעונאות".

טעויות בתום-לב

טרייביטש אינו מרים ידיים, גם לא לנוכח הקרבות הקשים בין הרשתות ("השוק מאתגר. לא אגיד שהוא קשה"), ומחפש את העתיד בהמשך בידולה של הרשת. "סביר להניח שנתחיל לייבא יוגורטים של חברת מפגל מקפריסין. נשתדל לבדל".

* מה קורה עם המותג הפרטי ברשת?

"במוצרים היבשים מכירות המותג הפרטי הגיעו בתוך חצי שנה ל-6% מכלל המכירות. מכירות המותג הפרטי ברשת יחד עם הגבינות והיין שאנחנו מייבאים, מגיעות היום ל-13% מהמכירות. אני רוצה להגיע ל-22%".

* יש דברים שהיית עושה היום אחרת?

"אני מעריך כי 80%-90% הייתי עושה אותו דבר. לא הכול חוויות רעות. היו גם חוויות טובות. גם התקלות שקרו לי לא קרו בצורה מכוונת. הטעויות שעשיתי היו בתום-לב".

* אילו טעויות?

"חסר טעויות בדרך? חלק במיקומים, חלק בבחירה של שותף, חלק מאסטרטגיה כזאת או אחרת. היו הרבה דברים שעשינו לא נכון אבל מה שלא הורג - מחשל".