חשבוניות לא אפקטיביות

הרפורמה בחוק מע"מ, שתחייב כל עוסק בדיווח מקוון על כל עסקה, תגבה מחיר כבד

חוק ההתייעלות הכלכלית 2009-2010, שאושר בכנסת ביולי האחרון, כלל גם נושאים רבים שפחות מדוברים מהיטל הבצורת והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל - אחד מהם נוגע לפעילותו היום-יומית של כל עוסק בארץ.

החוק יחייב את העוסקים המורשים במשק לעבור לשימוש בחשבוניות מס מקוונות, בנוסף לדיווח מקוון למע"מ מדי חודש או חודשיים. כלומר, אם עד כה טכנאי מיזוג-אוויר לדוגמה שירבט בכתב יד חשבונית מס, ודיווח למס על סך החשבוניות במהלך התקופה - הרי שלפי החוק החדש יועבר דיווח מקוון היישר למחשבי רשות המסים על כל עסקה ועסקה. בנוסף, בכל דיווח תקופתי יחויב המדווח להמציא לרשות המסים פירוט מלא, באמצעים אלקטרוניים, לכל חשבוניות המס שקיבל במהלך תקופת הדיווח.

מעבר לכך, כל עוסק יקבל הקצבה אלקטרונית של חשבוניות מס, כלומר: יקבל סדרה של מספרי חשבוניות לעסקאותיו. לדוגמה, עורך דין א' יוכל להנפיק חשבוניות מס עוקבות שמספריהן 85000200 עד 85000900 - דבר שיקל על בדיקתן בעתיד.

החוק נכנס לתוקף בהדרגה בהתאם לגודל העסק: עסקים בעלי מחזור של למעלה מ-4 מיליון שקל בשנה, ואשר מנהלים הנהלת חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה (בעיקר חברות) - יחויבו במעבר לחשבוניות ממוכנות כבר בעוד 4 חודשים - החל מ-1.1.2010. עסקים שאינם מנהלים הנהלת חשבונות בשיטה הכפולה ידחו את יישום השיטה בשנה.

רמה חדשה של פיקוח

עסקים בעלי מחזור של בין מיליון שקל ל-4 מיליון שקל יחויבו במעבר החל מ-1.1.2011. כמו כן יחויבו לעבור לשיטה החדשה במועד זה עסקים המנהלים הנהלת חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה שמחזורם נמוך ממיליון שקל.

העסקים הקטנים, שמחזורם העיסקי השנתי קטן ממיליון שקל והם גם אינם מנהלים ספרים בשיטת החשבונאות הכפולה, יחויבו בדיווח מקוון רק החל מ-1.1.2012.

החוק מציב רמה חדשה של פיקוח על העוסקים, שבידם היה כח רב: כל חשבונית מס שהנפיקו, בין שילמו בעדה את המע"מ ובין אם לאו, יכלה לשמש את מקבל החשבונית לקבלת החזר או קיזוז מרשויות מע"מ, וכן להקטנת החבות במס הכנסה. מבנה זה הגביר את המוטיבציה של מפיצי החשבוניות הפיקטיביות, תופעת הונאה שעולה לקופת המדינה לפי הערכות האוצר כ-6 מיליארד שקל בשנה.

ההיערכות ליישום החוק תטיל עלות על העוסקים, במיוחד על הקטנים שבהם.

הם יחויבו למחשב את העסק, לרכוש ולהתקין תוכנה ולספק חשבוניות און-ליין עבור הלקוחות - פעולה שגם תגזול מהעובדים זמן במהלך העבודה השוטפת. אלטרנטיבית, העסק יכול ליצור קשר עם הנהלת החשבונות שלו, שתוציא עבורו חשבונית שתישלח בדואר אל הלקוח - מה שיעלה כמובן עוד את עלויות הנהלת החשבונות של העסק. בנוסף, כל המדווחים יחויבו החל מ-1.1.2012 בחתימה אלקטרונית לכל מורשה חתימה כדי למנוע זיופי חשבוניות מקוונות, אשר גם לה תהיה עלות של התקנת קידוד והצפנה בצד אחד ומפענח בצד השני. אופן היישום בפועל עוד לא ברור.

לשכת רואי חשבון התנגדה להכללת הנושא במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, בטענה כי החוק הופך את העוסקים לשבויים בידי המערכת, ועלול לדחוף אותם לפעילות בכלכלה השחורה. נשיא לשכת רואי חשבון, רו"ח ראובן שיף, אמר לפני השלמת החקיקה כי היא תחטיא את מטרתה ושאין זה נכון לחייב את כל המשק במהלך קיצוני ויקר שכזה בגלל שיעור קטן של עבריינים. מן הצד השני, גם התאחדות התעשיינים התנגדה בתוקף לחוק.

אבי קרעין וזאב הרשקוביץ, מנכ"לים משותפים בחברת "ניהול נטו"- מנהלי כספים, טוענים כי יישום החוק יטיל עומס נוסף על העסקים שמשמעו עלויות נוספות. "ההחלה המהירה של החוק לא מאפשרת זמן הערכות ארוך מספיק לעסקים. עד היום לא עשתה המדינה צעד שנועד ליידע את האוכלוסייה לגבי פרטי החוק והמשמעות שיש לו להתנהלות המס השוטפת של האזרחים. כיצד אמורה מדינה שלמה לשנות את סדרי העבודה בתוך 4 חודשים? אי עמידה בזמנים שנקבעו תוביל בעלי עסקים תמימים להיחשב כפושעים".

השניים מצביעים על בעיות נוספות שמתעוררות מהחוק: "מהן החלופות במקרה של תקלה במחשוב שלטונות המס? מי ידאג לאבטחת המידע הטמון במסדי הנתונים הללו, הכולל את כל המידע הכלכלי על עסקאות במשק? מי יהיה אחראי על אספקת התוכנה לבעלי העסקים, והאם התוכנה בכלל קיימת כבר? כמו כן ישנה שאלה אתית גדולה העומדת באוויר, בסגנון 'האח הגדול': למדינה תהיה גישה למסדי נתונים אדירים - מי קנה, היכן וכמה שילם - מאגר זה יהיה זמין לגורמים שונים ויפגע בפרטיות".

אלפי עוסקים "יסומנו"

האם החוק אכן יממש את מטרתו, יביא לגביית מס אמת ויקטין את השימוש בחשבוניות פיקטיביות? "ככל הנראה פעילות זו אכן תביא לצמצום התופעה של החשבוניות הפיקטיביות, אולם תמיד אחרי סתימה של חור אחד צצים חורים במקומות אחרים. היצירתיות של אלו הרוצים לעקוף את חוקי המדינה לא תסתיים עם החלת חוק זה", אומרים הרשקוביץ וקרעין, "ההמלצה של ניהול נטו הינה להשקיע את המשאבים הכספיים המיועדים לשינוי זה ל"חיסול ממוקד" של הפושעים המוציאים חשבוניות פיקטיביות, ולהקנות לרשויות האכיפה משאבים גדולים יותר לצורך אכיפה".

לדברי רו"ח נדב הכהן, ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות', המהלך המתוכנן אמור להביא לכאורה למצב שבו ניתן יהיה לבצע הצלבות ממוחשבות בין מס העסקאות למס התשומות. אגב כך, יושג שיפור משמעותי, לכאורה, גם במסד הנתונים האלקטרוני שיעמוד לרשות האוצר.

"החשש הוא שכל טעות או מחדל בהעברת הנתונים האלקטרוניים - בכוונה או שלא מתוך כוונה, תביא בהכרח ל"הקפצת" חריג המחייב בדיקה או בירור. בפועל "יסומנו" מאות ואלפי עוסקים כחשודים שאמורים לספק הסברים לאי ההתאמות שנתגלו, ויהיו חשופים לסנקציות כמו שלילה אוטומטית של הפטור מחובת ניכוי מס במקור", אומר רו"ח הכהן.

לדברי הכהן, תופעה נוספת שעדיין לא נבחנה ברצינות קשורה להפיכת העוסק הישר לבן ערובה בידי רשות המסים, בשל מחדליו של האחר. אותו עוסק אמור לבחון את טיב העוסק שניצב מולו, לדרוש ממנו חשבונית מס שתוצא כדין, ואחר-כך לקוות שאותו עוסק גם ידווח באופן אלקטרוני ובזמן לרשות המסים על העסקה, לפי כל הנדרש ממנו.

"אין לי ספק כי שר האוצר ו/או מנהל מע"מ יצטרכו לפטור מחובת הדיווח האלקטרוני עוסקים רבים, כגון נהגי מוניות, רוכלים ונותני שירותים מסוימים, במיוחד כאלה שמבצעים עשרות עסקאות קטנות ביום. גם דבר זה עלול ליצור אי-התאמות בדיווח, שכן הצד השני יתבע את ניכוי התשומות", אמר הכהן.

עוד מדגיש הכהן כי "בשלב כלשהוא תנסה כנראה רשות המסים "לגייס" גם את רואי החשבון והמייצגים האחרים של הנישומים, ותטיל עליהם אחריות לדיווחי העוסקים, דבר שעלול להוביל לעימותים. לטעמי, השלכות המהלך לא נשקלו עד תום, ויתכן שבסופו של דבר יחליט משרד האוצר לחזור בו וישקול מהלכים אחרים, כגון ביטול מס ערך מוסף בפעולות שבין שני עוסקים ו/או החלפתו במס מכירה לצרכן הסופי".

עיקרי החוק

* כל עסקה תשודר ישירות למערכת רשות המסים

* הדיווח התקופתי למע"מ יכלול פירוט כל חשבוניות המס

* במקרים של אי-התאמה יופעלו סנקציות נגד העוסקים

* כל עוסק יקבל סדרה של מספרי חשבוניות מס לשימושו

* היישום יבוצע בהרגה לפי מחזור העסק, החל מינואר