שאירופה תברח להם

יש דבר אחד שצריך לעניין את אלי גוטמן: העובדה שהפועל ת"א לקחה רק אליפות אחת ב-20 השנים האחרונות

1. מכל פסטיבל מכבי חיפה והצ'מפיונס ליג, קצת שכחו שיש כאן עוד נציגה שהגיעה לשלב הבתים. אמנם רק של הליגה האירופית, אבל אחרי דרך לא קלה של שני שלבי מוקדמות.

רק שעם כל הכבוד לסלטיק והמבורג (וגם רפיד וינה) שיגיעו לבלומפילד, הפועל ת"א חייבת לרכז את מיטב המאמצים שלה העונה בזכייה באליפות בליגת העל. ואחר כך בהעפלה לצ'מפיונס ליג. המשמעות הכלכלית של המפעל הזה ברורה. מכבי חיפה, שעונה לאחר ההעפלה אליו ב-2002/03 פתחה רצף של שלוש אליפויות, הוכיחה שיש לו גם משמעות מקצועית.

לעומת חיפה, הקמפיינים האירופיים של הפועל בשנים האחרונות לא קידמו אותה במילימטר. הם כנראה היו הגורם העיקרי בכישלון של הקבוצה לקחת אליפויות בשלל הזדמנויות שהיו לה. הם לא הזניקו אותה ברמה הכלכלית (התקציב הנוכחי, כ-36 מיליון שקל, זהה לתקציב של הקבוצה שלקחה דאבל ב-1999/00). הם אפילו לא הצליחו להגביר את רמת העניין הציבורי במועדון (בית"ר וחיפה הן מושכות הרייטינג הבולטות של הכדורגל הישראלי).

הפועל היא קבוצה עם עבר מפואר של 12 אליפויות. אבל רק אחת מהן הושגה ב-20 השנים האחרונות. לעונה נוספת עם וי על כמה טיולים באירופה אבל איקס גדול על ליגת העל, יש משמעות אחת עבורה: ממשיכים להיות הזנב של חיפה גם בשנים הבאות.

2. האם הפועל יכולה ללכת עד הסוף העונה בליגה? ממעקב אחרי התנהלות המאמן שלה, נדמה שהתשובה שלילית.

ישנן שתי דרכים עיקריות שבאמצעותן מנהלים מאמני ליגת העל את נושא "היעדים המקצועיים". הדרך הראשונה, והפחות פופולארית, היא הגדרת מטרות ברורה וניסיון להגשים אותן. אלישע לוי מגדיר מטרות במכבי חיפה. כשמונה למאמן בתחילת העונה הקודמת, למרות שעדיין היינו בעיצומה של הילולת גאידמק בבית"ר, הוא היה מספיק בטוח בעצמו כדי להגיד ש"קבוצה כמו חיפה תמיד שואפת לכל התארים". זה הסתיים עם אליפות, הגעה לגמר הגביע והעפלה לצ'מפיונס ליג.

בקצה השני של הסקאלה נמצאים מנמיכי הציפיות הסדרתיים. אלו שתמיד ינסו להאדיר את היריבות ולגמד את עצמם. להכין ארסנל של תירוצים ליום שבו החרב תהיה מונחת על הצוואר. אברם גרנט עשה מזה קריירה. ואלי גוטמן הופך את השיטה הזאת העונה לאומנות.

לפני גטבורג, בסיבוב המוקדם של הליגה האירופית, גוטמן הודיע כי "מבחינתי, מדובר בקבוצה של צ'מפיונס ליג". העובדה שהשבדים כלל לא הגיעו לשלב הבתים של המפעל הזה בעשור הנוכחי לא הצליחה לבלבל אותו. אחר כך הגיעה טפליצה, עליהם אמר גוטמן - "קבוצה טובה יותר מגטבורג".

גם רכש בדמות שכטר, זנדברג ובן דיין לא מוציא את גוטמן מפוקוס. כשנשאל בתחילת העונה מה המטרות של הפועל ת"א, ענה בפשטות: "לתקוע יתד בצמרת". עם רכש כזה ו-7,000 מנויים אי אפשר לדבר על יתדות.

בעשור הנוכחי לקחו אליפות בליגת העל רק קבוצות שסימנו את התואר כמטרה - בית"ר של גאידמק, מכבי חיפה של שחר. מכבי ת"א של הרציקוביץ' היתה היחידה שזכתה באליפות אחת מבלי שכיוונה לשם ברמה ההצהרתית. דוגמה בודדת בתשע שנים. הגיע הזמן שגוטמן יהפוך צד בתקליט שלו. כישלון עם הפועל עשוי להחזיר אותו לקפריסין הרבה יותר מהר ממה שהוא חושב.