נסתרות דרכי המיתוג הרוחני

למה שרי אריסון מצטיירת כגרוטסקית, אבל הרב פינטו והרנטגן נראים חבר'ה רציניים?

השבוע הוצא צו בית משפט נגד אורן זריף, שהפעם הצליח להגיע לכותרות כי רצה להטיס מסוק שתלויים ממנו 4 חזירים, כדי למגר בכוחותיו העל-טבעיים את שפעת החזירים בישראל. עמותת "תנו לחיות לחיות" הצליחה לעצור את תוכניתו של זריף להציל את העולם - והתקשורת, כצפוי, חגגה.

איכשהו, זריף מצליח תמיד להשיג כותרות, ואפשר גם לומר שהוא הפך לסוג של סלב. אבל בואו נודה על האמת - מישהו היה רוצה להתחלף איתו? בואו נגיד שפרובוקציות הוא יודע לייצר, אבל על בניית תדמיות עוד יש לו מה ללמוד.

הטרנד הרוחני או העל-טבעי מצליח לקבל הרבה תשומת-לב, אבל מעניין לראות שהתייחסות התקשורת מאוד משתנה בין "רוחניק" אחד למשנהו. לא לגמרי ברור מה גורם לה להאמין לחלק, אבל לאחרים לא. מה גורם ל"רוחניקים" מסוימים לקבל התייחסות לעגנית, בעוד שבאחרים מטפלים בלא מעט יראת-כבוד.

למה, בעצם, "הרנטגן" זוכה להערכה אחרי ההילולות שהוא עורך, ועל שרי אריסון צוחקים כשהיא אומרת שהיא מקבלת מסרים בתיקשור? משהו פה לא לגמרי מסתדר. הרי נסיעה של הרב פינטו, שמטרתה השתטחות קבוצתית על קברי צדיקים, נראית כמו המקום שהכי כדאי להיות בו, ואילו זריף ממשיך להצטייר כשרלטן בשני גרוש. תכל'ס - מה ההבדל? הכול בגלל שהרב פינטו לא עושה ניסויים בבעלי-חיים? לא נראה שזו התשובה.

יותר הגיוני שסוד המיתוג השווה טמון דווקא בקהל המאמינים שה"רוחניק" התורן מצליח לגבש לעצמו. אם שועי המשק בוחרים בדמות "רוחניקית" מסוימת, פונים אליה לקבל ברכה, משתתפים בהילולה או סתם תורמים בסתר - הם כבר מעידים עליה ועל יכולותיה, גם אם לא אמרו דבר.

בקיצור, גם בתחום המיתוג הרוחני, זה לא ממש עובד כשהנחתום מעיד על עיסתו. מה שעובד פה - ובגדול - זו שיטת הפרזנטורים. המשתמשים המרוצים שניסו ונוכחו בעצמם. שרי אריסון מספרת על חזיונות ונבואות? זה לא אוכל.

אבל כשנוחי דנקנר ואילן בן-דב מתנשקים עם הרנטגן או עם פינטו - זה משהו אחר, כי אולי, כמו שהם מצליחים בעסקים יותר מאיתנו, אולי הם יודעים עוד משהו שאנחנו לא.

אורן זריף מספר על עצמו? שטויות. אבל אם אורי גלר שכנע את קשת לתת לו תוכנית טלוויזיה שתמצא לו את היורש, אז כנראה שבכל זאת יש בו משהו שאנחנו בבורותנו לא הצלחנו להבין.

השורה התחתונה היא שזה לא משנה אם יש לך באמת כוחות-על, או אם אתה מקבל מסרים ומשפיע השפעות ומתקשר תיקשורים. כל זה נחמד וטוב, אבל זה רק השלב הראשון בתורת הנבואה המודרנית. השלב החשוב הוא שלב המיתוג, ואם אתה רוצה לעבור אותו - אתה חייב להשיג לעצמך כמה סלבס.

לא חבל על עוגמת-הנפש? עדיף לקחת מראש בחשבון שהמילה שלך על עצמך לא תעשה את העבודה, ולא משנה כמה כוחות יש לך.