הזיכרון מתעתע ביו"ר בנק לאומי

בפרוש ראיונות החג החגיגיים, מתקשים איתן רף ואלי יונס להיזכר במחיקות והפסדים

מחקרים רבים הוכיחו שבני אדם חווים אירועים בצורה סובייקטיבית. כך, כשמבקשים ממישהו לתאר אירוע שקרה ומשווים את התיאור למה שאירע בפועל מתברר שהזיכרון לא תמיד מקביל למה שבאמת התרחש. זה גם מתחבר יפה לנטייה של אנשים לשכתב את העבר כך שמעשיהם ודרכי פעולתם יראו טוב יותר בעיניי הסביבה ובעיניי עצמם. והתופעה הזו לא פוסחת גם על בנקאים.

ניקח למשל את יו"ר בנק לאומי, איתן רף. בראיון ראש השנה ל"גלובס" חגג רף את הפגיעה הקלה של המשבר בבנק לאומי להבדיל מהנזק הגדול שנגרם למתחרה, בנק הפועלים (מבלי להזכיר אותו בשמו, כמובן). "לא שצלחנו את המשבר ללא פגע", אמר רף לכתבת "גלובס", שלומית לן, "אבל עשינו זאת בצורה יותר מוצלחת מחלק גדול מהבנקים בעולם וגם בארץ. תיאבון הסיכון שלנו היה סביר, ולא נגררנו לתאוות בצע". עד כאן כל מילה בסלע, אבל רף ממשיך: "לא נכנסנו למכשירים פיננסים מוזרים, ואם נכנסנו, אז נכנסנו ל-MBS".

אמנזיה קלה

רגע אחד, זה הכל? לאומי השקיע רק ב-MBS? זה לא מה שאנחנו זוכרים. אמנם רף חגג יום הולדת 68 לפני חודש, אבל הוא חריף וחד כתער וקשה לחשוד שיש לו בעיית זיכרון. ולמרות זאת, נראה שגם הוא חווה את השנתיים האחרונות בצורה סובייקטיבית.

מהדו"חות הכספיים של הבנק עולה כי לאומי אמנם השקיע 1.1 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות, אבל הוא גם השקיע 551 מיליון דולר נוספים במכשירים פיננסיים אחרים. איתן רף אמנם לא מכיר אותם, אבל בקומה ה-12 של הנהלת לאומי, חדר ליד משרדו של רף, יושב המשנה הבכיר למנכ"ל, זאב נהרי, והוא מכיר וגם מכיר.

קוראים להם בשמות כמו CDO, CLO, ולמתקדמים יש גם SCDO. רף כנראה מתקשה לזכור אבל ההשקעה הזו גרמה ללאומי הפסד של 230 מיליון דולר - כ-850 מיליון שקל. הפועלים הפסיד הון תועפות ב-MBS וב-SIV אבל דווקא ב-CDO לסוגיו הוא הפסיד 317 מיליון שקל, פחות ממחצית מהפסדי לאומי.

רף לא לבד

גם מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, חוטא למציאות כשהוא מנתח אותה במבט לאחור. "לא ברור בדיעבד איך הרשינו לעצמו לקנות MBS בתנאים שבארץ לעולם לא היינו מאפשרים לישראלי שבא לקחת אצלנו משכנתא", הוא מכה על חטא בראיון ראש השנה ל"כלכליסט", אך מיד מנחם את עצמו: "אז אמנם רק 15 מיליון דולר נמחקו כתוצאה מכך, לא מעט כסף, אבל סכום מזערי לעומת הסכומים שמחקו בנקים אחרים".

רק 15 מיליון דולר? הלכנו לדו"חות מזרחי טפחות, ואלה חושפים - איך לומר בעדינות - תמונה שונה מאוד. בתחילת המשבר הבנק היה חשוף למכשירים רעילים מכל הסוגים והמינים בהיקף של 300 מיליון שקל. היו שם קצת MBS אבל בעיקר SIV, CDO ו-CLO.

מזרחי טפחות באמת מחק 61 מיליון שקל של MBS, כמו שיונס זכר, אבל הוא כנראה שכח שבדו"חות עליהם הוא חתום דווח גם על מחיקות של עוד 160 מיליון שקל בשאר המכשירים. בסך הכל מחק מזרחי טפחות 221 מיליון שקל, כ-74% מהשקעותיו, וזה, לידיעתו של יונס, שיעור המחיקה הגבוה ביותר מכל הבנקים בישראל.