6 רעיונות השקעה לתש"ע

מה שהיה לא יהיה - השקעות מוצלחות בתשס"ט אולי כבר לא יהיו כאלה השנה

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס

שנה גדושה אירועים עברה עלינו. כל כך הרבה דברים קרו, שנדמה שהשנה נמשכה לפחות שלוש שנים: קריסת השווקים למעמקים שלא היו כדוגמתם מתחילת העשור, קיפאון בשוק האשראי, ומשבר שבעקבותיו העולם הפך בין רגע ממקום בו הכסף זול וזמין לכזה שבו חברות רווחיות נסגרות עקב קשיים תזרימיים.

כתוצאה מכך, גופים פיננסיים ובנקים ברחבי העולם הידרדרו אל פי תהום. מעל 70 בנקים נסגרו רק בארה"ב, ובראשם הקריסה הרועמת של ענק ההשקעות ליהמן ברדרס.

בשלב השני הצטרפו למעגל הנזקקים גם חברות מתחומים אחרים, שנפגעו מהירידה בערך נכסיהן ומהצמצום החד בצריכה הפרטית, כמו חברות נדל"ן ותעשיית הרכב.

אומרים שכל משבר הוא גם הזדמנות, ולמרות השנה הזו היו משקיעים שהיטיבו לנצל הזדמנויות וסיימו אותה כמנצחים. בחרנו להציג כאן אפיקי השקעה מקובלים ומרכזיים, שמיליוני משקיעים ברחבי העולם רואים בהם נכס שמרני ולגיטימי. הם היו מוצלחים אשתקד, וחלקם - בתנאים מסוימים - יהיו אטרקטיביים גם השנה. מששת האפיקים שנציג, בדולר האוסטרלי ובסוכר טמון פוטנציאל גדול לרווח בטווח של שנה קדימה. *


פרנק שוויצרי

שווייץ לא אכזבה גם במשבר הנוכחי, והמטבע שלה השיא למשקיעים בו תשואה של 12% מול הדולר האמריקני. האבטלה בשווייץ אמנם עלתה, אך בשיעור נמוך בהרבה מאשר בשכנותיה. לפני שנה האבטלה במדינה עמדה על 2.5% והיום היא עומדת על 4% - מול כ-10% בארה"ב.

אמנם שווייץ היא מרכז פיננסי אדיר וככזה היא אמורה להיות נפגעת גדולה מהמשבר, אבל האופי השמרני של הבנקאים השוויצריים שמר על המערכת הפיננסית מקריסה, בשונה מהמגזר הפיננסי של בריטניה, המתחרה הגדולה שלה.

תחזית:

מאז 2002 מתחזק הפרנק השוויצרי מול הדולר. המשך אי הוודאות בשווקים וחשש המשקיעים, צפויים להמשיך ולתמוך בהתחזקות הפרנק השוויצרי, אפילו לעבר שער היסטורי שיהפוך את ערכו של הפרנק לגבוה מהדולר.


ין יפני

הכלכלה היפנית נפגעה מהמשבר באופן חד וכואב. יפן היא מדינה עתירת ייצוא, בעיקר של רכב וטכנולוגיה. חלק גדול מהייצוא שלה מופנה לארה"ב, שכידוע צמצמה בחדות את היקף הרכישות.

דווקא מדיניות ההשקעות חסרת האחריות חיזקה את הין יפני. הריבית ביפן שלפני המשבר עמדה על 0%-0.5%, ולכן משקיעים רבים לקחו הלוואות בהיקפים חסרי תקדים במטבע היפני, המירו אותו לדולר וקנו בכסף מניות והשקעות אחרות (מה שידוע כמסחר Carry Trade).

הקריסה בשווקים הפיננסיים אילצה את המשקיעים הממונפים לסגור עסקאות ולהחזיר את ההלוואות. לכן, זרם אדיר של ביקושים זרם לעבר הין היפני. המגמה המתמשכת הגבירה את הביקוש לין היפני, והניבה למשקיעים במטבע תשואה של 16% מול הדולר.

תחזית:

התאוששות בשוק הנדל"ן וחזרת המשקיעים לשוק ההון תביא איתה שוב עלייה במינוף. במידה והריביות בעולם ישובו לעלות, המשקיעים יחזרו לעסקאות ה-Carry Trade. מהלך שכזה יחזיר אותנו לימים שלפני המשבר ויביא להיחלשות מחודשת של הין היפני. מגמה כזו יוצרת הזדמנות קנייה של הדולר מול הין, עם יעד חזרה לשער של 100 ין לדולר.

מטילי זהב, הודו / צלם בלומברג
זהב

מאז ומעולם הזהב שימש כמקום מפלט לימים קשים, וגם הפעם קשה להתחרות בו. הוא נתפס כאי של שקט בתקופות סערה, ונוטה להתחזק כשהסיכון בשווקים עולה ובתקופות של חוסר וודאות כלכלי, פוליטי או חברתי. לכן המשבר תומך בהמשך עליות השערים.

כמות הזהב מוגבלת, קצב הכרייה ידוע ולא ניתן לשינוי בטווח הקצר והבינוני, ולכן היצע הזהב ידוע ומוגבל. מצב זה קיים מאות שנים ויצר לזהב תדמית של נכס יציב ששומר על ערכו, למרות שבפועל ערכו של הזהב עשוי להיות תנודתי ביותר, ולהשתנות בעשרות אחוזים בשנה.

לאור התדמית הזו נוטים משקיעים לברוח לזהב בזמנים של חוסר יציבות, ולזנוח אותו לטובת אפיקים אחרים בתקופות של פריחה. בשיא המשבר, המשקיעים הבריחו מיליארדי דולרים לזהב, והוא זינק מעבר לרמת ה-1,000 דולר לאונקיה. בעקבות זאת, הוא הניב למשקיעים בו תשואה אדירה של 37%.

תחזית:

חוסר הוודאות בעולם והחשש מהתפרצות האינפלציה, מביאה אנליסטים רבים למסקנה כי טרם ראינו את סוף העלייה של הזהב, שנסחר כעת בכ-1,000 דולר לאונקיה. הציפיות של מחלקות האנליזה בעולם נעות בין 1,200 ואפילו עד 2,000 דולר לאונקיה, בסוף 2010.

אוסטרליה קנגורו
דולר אוסטרלי

אוסטרליה היא אחת המדינות היחידות בעולם שלא נכנסו למיתון, על פי הגדרתו הכלכלית - שני רבעונים רצופים של ירידה בתוצר. אינפלציה נמוכה, שגשוג בשוק הנדל"ן שכמעט ולא נפגע מהמשבר, אוכלוסיה שהולכת וגדלה וקשרי מסחר מתפתחים עם סין - אלה היו הגורמים המרכזיים שהובילו את אוסטרליה להישג המדהים של 17 שנים רצופות של כלכלה איתנה וצומחת.

הייצוא האוסטרלי מפוזר בין מדינות רבות. בניגוד לישראל, שמייצאות בעיקר לארה"ב ואירופה שצמצמו את הצריכה באופן חד כתוצאה מהמשבר, אוסטרליה מוכרת לארה"ב רק 6% מהייצוא שלה, ולבריטניה רק 4%. לכן הפגיעה בייצוא שלה בעקבות מהמשבר הייתה נמוכה יחסית.

מי שהאמין בדולר האוסטרלי ורכש אותו בתחילת אוקטובר 2008, הרוויח עד היום תשואה מצוינת של 36%, לא כולל הריבית על הדולר האוסטרלי, שאמנם ירדה אבל עדיין עומדת על 3% לשנה.

תחזית:

מבנה התוצר האוסטרלי, העיסוק בסחורות והפיזור הגדול של הייצוא שלה, צפויים לחזק את הכלכלה. אוסטרליה היא אחת הנהנות הראשונות מההתאוששות של סין, הודו וכלכלות המזרח הרחוק. לכן, היציאה מהמיתון, בשילוב הריבית האטרקטיבית, יתמכו בהתחזקות הדולר האוסטרלי מול הדולר האמריקני.


שקי סוכר / צלם: בלומברג
סוכר

הסוכר המתיק למשקיעים את השנה שהסתיימה, כשזינק ב-93%. מי שהשקיע בסוכר כבר ביולי 2008 הרוויח עד אוגוסט 162%. 100 אלף דולר הפכו ליותר מרבע מיליון דולר.

הביקוש לסוכר נהנה מהשיפור החד באיכות החיים של תושבי המדינות המתפתחות, שמפנים חלק ניכר מהגידול בהכנסתם לצריכה מוגברת של מזון.

סוכר הוא אחד מהמוצרים שנצרכים על ידי 99% מאוכלוסיית העולם. כמוצר יסוד, הוא נהנה מביקוש גובר ומהגנה יחסית מירידות. השימושים בסוכר מגוונים ביותר, ומעבר לצריכה ישירה, הוא משמש כמעט בכל מוצר מזון מעובד, ובמשקאות.

בשנים האחרונות מתפתחת תעשיית הביו-פיול, והסוכר משמש כמקור אנרגיה מרכזי לייצור אנרגיה חלופית. לדוגמה, ל-40% מעשרות מיליוני כלי הרכב בברזיל יש מנוע המותאם לשימוש בביו-פיול, דלק חלופי המופק מסוכר. הרחבת השימוש במקורות אנרגיה ירוקים צפוי להמשיך ולהרחיב את הביקושים לסוכר בעולם.

תחזית:

המשך צמיחת המדינות המתפתחות ושיפור בכמות המזון הנצרך על ידי אזרחיהן, בשילוב עם התחזקות השימוש בביו-פיול, צפויות להגדיל את הביקושים לסוכר ולהמשיך לתמוך בהתייקרותו בעולם.


כסף

הכסף, בדומה לזהב, נהנה מתדמית אי המבטחים, בעקבותיה נוטים המשקיעים לקנות את הכסף בזמנים של ירידות בשווקים. אבל כיוון שתדמית הכסף פחות חזקה מזו של הזהב, הוא איבד אחוזים גדולים מערכו בקיץ 2008, במקביל לירידה החדה במחירי הסחורות.

כשהמשקיעים הבינו שהירידות אינן זמניות, הם התחילו להשקיע בכסף, שכן מחירו היה נמוך ביחס לזהב, והיה לו לאן לעלות. המשקיעים שהאמינו בכסף נהנו מתשואה שנתית של 64%.

תחזית:

התנהגות הכסף דומה לזו של הזהב, אך על פי רוב תגובותיו לשינויים בשוק חדות יותר. לכן, החששות הגוברים מאינפלציה עולמית יכולים להקפיץ את מחירו של הכסף לעבר 20 דולר לאונקיה. עם זאת, חשוב לזכור שההזדמנות הגדולה מגיעה גם עם סיכון לא מבוטל.