אוכלים סרטים

לרגל פסטיבל הסרטים בחיפה, שבא עלינו לטובה, להלן כמה המלצות טעימות לרעבים לפני, במהלך או אחרי ההקרנה

קפה ומאפה: קונדיטוריית טיבי

קונדטוריית טיבי / צלם יחצ


בעוד שבת"א אוכל רטרו הוא בבחינת טרנד עכשווי, בחיפה הרטרו הוא החיים עצמם. לפחות בכל מה שקשור לקונדיטוריות חיפאיות. חיפה מפורסמת בזכות הייקים, הרומנים וההונגרים שהביאו עימם לעיר מסורת של אפייה.

לפיכך, בינות מתקפת הפטיסרי הפריזאי וחנויות המגדנות המתוחכמות שהנצו בכל פינה באזור המרכז, מרענן לראות כיצד בחיפה נשמרת מסורת הקונדיטוריות המשפחתיות, כאלה שבעליהן מכינים מזה שנים בדיוק את אותם בורקסים, עוגות שמרים, קרמים וקצפות כפי שהכינו דורות לפניהם.

קונדיטוריית טיבי, הממוקמת על רחבה הצופה אל פיסת ים תכולה, מכינה יותר משני עשורים בדיוק את אותם מרציפנים, פחזניות, ואקלרים קטנים שהכינו הסבא והסבתא של עודד טיבי, עוד בהונגריה. את המקום מאכלסים בבקרים ייקים חיפאים, שמזה שנים מזמינים בדיוק באותה שעה את התה ואת אותה העוגייה, וגם חיפאים צעירים שיודעים להעריך את טעמה המשובח של נוסטלגיה.

הקפה ב"טיבי" מצוין, והכריכים - מסוג לחם כהה מסוג אחד בלבד - צופנים בחובם כל טוב. אבל גולת הכותרת של המקום, היא ללא ספק עוגת סברינה מגונדרת ספוגת מתיקות ורוויית מיצים, ממולאת עד להתפקע בקצפת מסולסלת וטעימה להחריד. למי שמחפש את הדובדבן המסוכר שבקצפת נכונה אכזבה קלה. בקונדיטורית טיבי החליטו בקשיחות לוותר עליו, כדי לא להכביר ציניות וסכריניות על העוגה.

קונדיטוריית טיבי, שדרות הנשיא 35, חיפה. טלפון: 04-8312106. סגור בשבת. מחירים לדוגמה: 17-19 שקל לעוגות

בריא וטעים: קפה לואיז

קפה לואיז / צלם חגית גרבר


אם זמנכם אינו דוחק, מומלץ להשקיע בין סרט לסרט בסיור של בטלה לאורך שדרות מוריה. שלל הבוטיקים, החנויות המעוצבות, בתי הקפה והמסעדות הפזורים לאורך השדרה, בתוספת הבונוס החביב של הים המבצבץ מכל פינת רחוב, עשוי לחלץ אפילו מפי הציניקנים הקשוחים קלישאה המדמה את העיר לערים אחרות בחו"ל.

בית קפה מקסים במיוחד השוכן על ציר מוריה, הוא "קפה לואיז" השכונתי, שפתח בימים אלה סניף נוסף בשכונת רמת החי"ל בת"א ומציג תפריט משובח של אוכל טעים עם גוון בריאותי-אורגני. את הלחמים המצוינים מקמח שיפון, קמח מלא, שאור מנוקד בשלל תוספות פריכות אופים במקום, את הממרחים הנהדרים רוקחים במטבח (נסו את ממרח השום על לחם פרג) וארוחות הבוקר מצטיינות ביצירתיות מרעננת עם מנות כמו ביצים אורגניות על לחם שיפטה על עלי מנגולד, דפי אורז ממולאים בקינואה וסלמון, קדאיף גבינות עיזים על עלי בוקצ'וי מאודים וקינוח טעים מטפיוקה.

בצהרים ובערב יש תפריט מגוון ודל שומנים של פסטות וקישים (מקמח מלא כמובן) סלטים מעניינים, תבשילי דגים ועוף ואפילו קינוחים שמצליחים יפה להדגים שגם אוכל בריא יכול להיות טעים ואפילו קצת מושחת.

קפה לואיז: שדרות מוריה 58, חיפה. טלפון: 04-8349950. פתוח גם בשבת. מחירים לדוגמה: 45-50 שקלים למנות עיקריות ולארוחות בוקר

גורמה חיפאי: הנמל 24

הנמל 24 / צלם יחצ


תילי תילים של מילים נכתבו, ואצבעות צדקניות הופנו כלפי הקולינריה החיפאית, בהאשמה בוטה שאין בחיפה מסעדות גורמה. הנמל 24, מסעדת היוקרה היחידה אולי של חיפה, מוכיחה באומץ כבר מספר שנים שיש סיבה מספיק טובה להגיע לחיפה ולסעוד בה, ללא קשר לפסטיבלים ולאירועים ייעודיים.

"הנמל 24" ממוקם בעיר התחתית חיפה, מקום שממנו נהגו החיפאים להדיר רגליהם עד לא מזמן. לאחרונה, ניכר כי האזור עובר מתיחת פנים כאשר הכוונה להפוך את הנדל"ן בעל הפוטנציאל המשובח, הקרוב למים, למתחם בילוי בסגנון הנמל בת"א. כשנשאלים החיפאים מתי כל זאת יקרה, הם עונים בארשת פנים רצינית להחריד - "אוטוטו, משהו כמו עוד 10 שנים". ללמדכם קצב אמיתי מהו.

עד שהאזור יתמלא בגלריות ובבתי קפה לרוב, מומלץ לטפס במעלה המדרגות של מסעדת הנמל 24 (אין גישה לנכים וחבל) להתפעל מהגומחות הרומנטיות, מכוכי היין, מהריחות הטובים הבוקעים מהמטבח ומהאווירה האירופית המוקפדת והמפתיעה יחסית למיקום. חרף הציפייה לבהות בים הסמוך כל-כך למסעדה, דווקא מהמסעדה לא נשקפת אף לא טיפת ים אחת לרפואה.

על התפריט מופקד השף והבעלים רן ראש, חיפאי מלידה שעבד במסעדות עטורות כוכבי מישלן בצרפת, והחליט שגם לחיפאים מגיע לאכול טוב. עם המנות הטובות שטעמנו - כיסונים ממולאים בבשר זנב שור ברוטב אפונה, סשימי מוסר בחציל מעושן ומרק אגסים קר בצזיקי שהוגש עם לחמניות מופלאות מאפה בית. יופי של מקום לארוחת ערב אלגנטית וטובה לסיכום אירועי הפסטיבל.

הנמל 24 : הנמל 24, העיר התחתית חיפה. טלפון: 04-8628899. פתוח בשבת: מחירים לדוגמה: 40-128 שקל

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן: RENNSTAURANT

Rennstaurant / צלם עינת לברון


חלון ענק הקרוע אל נופי המפרץ (ובימים של ראות מצטיינת משתרע המראה המרהיב עד לראש הנקרה) הוא הסיבה האמיתית, לסור לארוחת צהריים שבין ההקרנות במסעדת rennstaurant. המסעדה, השוכנת בבית עתיק ויפהפה, קטנה יחסית. אך כשהמפרץ החיפאי הנשקף ממנה, נראה כאגם שלו ויפהפה, האשליה של "יושבים בסן פרנסיסקו על המים", מסחררת עד כדי כך שהכל נראה נפלא.

המסעדה מציעה תפריט רחב מימדים והיצע, אולי רחב מדי, ומציעה מנות לכל טעם ודורש - פסטות, סלטים, בשרים, דגים ופירות ים. על המנות שנדגמו - חומוס תוצרת בית עם בשר, פטה כבד עוף, נקניקיות, שרימפס קדאיף, פילה מוסר ונתח קצבים על פירה, אפשר להגיד בביטחון: בסדר גמור. לא יותר ולא פחות. המנות משביעות, התמורה לכסף הוגנת והמקום בהחלט יספק את הסחורה לקבוצה הטרוגנית של סועדים, שבה לכל אחד מתחשק משהו אחר לאכול.

RENNSTAURANT - יפה נוף 99, חיפה. טלפון: 04-8375602. פתוח בשישי-שבת. מחירים לדוגמה: 27-125 שקל למנות עיקריות

לקרניבורים: סינטה בר

סינטה בר / צלם יחצ


מעוז הבשר החיפאי הוא ה"סינטה בר" הממוקם על ציר מוריה שבכרמל. המקום אופנתי ומעוצב וגדוש בצעירים חיפאים בליינים בערבים ובאנשי עסקים בצהרים. המקום מחולק לשתי קומות כשהעליונה מעוצבת כביסטרו לא רשמי ובתחתון בר יפה וארוך לקבוצת סועדים צוהלת במיוחד.

התפריט מתרכז בהמבורגרים דשנים, שעליהם גאוות המקום, המכונים כאן "ביפבורגר" במשקלים שונים ועם התוספות הרגילות וגם תפריט קוקטיילים ואלכוהול משודרג. מלבד ההמבורגרים יש גם מנות של סטייקים, עופיונים וכבדים כאלה ואחרים וגם דגים ופירות ים. יופי של מקום.

סינטה בר: רחוב מוריה 127, חיפה. טלפון: 04-8341170 מחירים לדוגמה: 36-110 שקל למנות עיקריות

חומוס אסלי: אבו שאקר

חומוס / צלם איל יצהר


כמו בעכו, כך גם בחיפה מתנהל ויכוח רב שנים ונטול מסקנות חותכות באשר למעוז החומוס החיפאי המצטיין. המחנות מתחלקות לאוהבי החומוס של אבו מרון בואכם שוק הפשפשים, ואוהבי החומוס של אבו-שאקר בעיר התחתית. את החומוס מכינה בניגוד למקובל, "אום שאקר" שממשיכה בגאווה את מסורת הכנת החומוס של בעלה "אבו-שאקר".

החומוסייה הקטנה, ממוקמת באזור כיכר פריז, בעיר התחתית, אזור המצטיין בניחוחות הלבנט הרבה יותר מכפי שהוא מצטיין בניחוחות פאריזאיים. מנת החומוס קומפלט של אבו-שאקר, היא ארוחת בוהריים מושלמת וכוללת חומוס רגיל או עם תוספות, צלוחית של מג'אדרה נהדרת ותלולית של תבשיל מיוחד של בורגול אדום.

המלצה תחבורתית קטנה לבאי הפסטיבל: מאחר שחיפה היא עיר מאותגרת טופוגרפית, מומלץ למי שרוצה לאכול בשאר חלקי העיר, שלא להזיז את הרכב מאזור הסינמטק ולהשתמש בשירותי הכרמלית. לא תאמינו באיזו קלות ונוחות תוכלו לרחף בין שלושת חלקי העיר - הכרמל, הדר והעיר התחתית, שלא לומר על הערך המוסף של להרגיש ממש כמו תיירים בחו"ל. (בשבתות הכרמלית לא פועלת).

חומוס אבו-שאקר - המגינים 29, עיר תחתית, חיפה. טלפון: 054-8088828 פתוח בשבת. סגור בשעות הערב. מחיר מנה קומפלט: 22 שקל *