אופנועים זה מוות או בית לוינשטיין

הכותרת קשה, אך כך גם המציאות והנתוניים הסטטיסטיים. צריך לייקר ביטוחי האופנועים

"אם לא היו לי ילדים הייתי רוכב על אופנוע. אבל, אני לא יכול להסיע את הילדים על האופנוע כי זה מסוכן" - כך אמר לנו באחרונה רוכב אופנוע פוטנציאלי "מתוסכל", המחזיק ברישיון לנהיגה באופנוע אך לא באופנוע עצמו. אמירה זו של אותו "מתנגד" לייקור תעריפי ביטוח החובה לאופנועים מסבירה מדוע ייקור זה מוצדק, נדרש ואף ראוי שיהיה לו המשך.

ביטוח רכב חובה נועד לספק מענה ביטוחי לפגיעות גוף בתאונות דרכים. אין לו קשר לעלות האופנוע או הקטנוע והוא נגזר מסוגיות של שירותי בריאות ופיצוי, המגיעות לעתים למאות אלפי שקלים ואף למיליוני שקלים.

ייקור הביטוח לאופנועים בכ-12% בממוצע לא נעשה בוואקום. חברות הביטוח המסחריות לא מספקות ביטוחי חובה לאופנועים וביטוחים אלו נמכרים לנהגי האופנועים על-ידי המאגר המנהל לביטוח רכב חובה ("הפול").

מדובר בגוף שהפסדיו מסתכמים בכ-200 מיליון שקל לשנה ורובם מביטוחי האופנועים המסובסדים דרך קבע (ועדיין יסובסדו גם לאחר הייקור). את הסבסוד מעניקים לנהגי האופנועים בעלי ביטוח החובה ה"רגיל", שגוף מטעם משרד האוצר יצא באחרונה בהמלצה לייקר אותם (ביטוחי החובה הרגילים) בכ-8%.

נתוני "הפול" מספרים כמה עובדות מעניינות בהקשר זה, בהתייחס למעורבות הרבה יותר של אופנוענים בתאונות ביחס לבעלי רכב רגיל. "מנתוני השנים האחרונות עולה כי שיעור האופנועים המעורבים בתאונות דרכים חמורות גבוה פי 5.6 מאשר בכלי רכב אחרים, שיעור הפצועים קשה וההרוגים כתוצאה מרכיבה על אופנועים גבוה פי 3 ביחס לשאר כלי הרכב והסיכוי להזדקק לשיקום רפואי גבוה פי 27.5 מאשר בנסיעה בכלי רכב סגור", מציינים ב"פול".

כמו כן, מבדיקה שעשינו עולה, שרוב נהגי האופנועים כנראה מסכימים עם נתונים אלה. לפני כמה חודשים התיר האוצר לבעלי האופנועים לרכוש ביטוחי חובה מוזלים עם השתתפות עצמית מוגדלת. אולם, למרות ההוזלה בביטוח (של כ-11%) בפוליסות מעין אלו, כ-95% מנהגי האופנועים עדיין מעדיפים לא לרכוש את החלופה הזולה. מדוע? אולי בשל שיקולי עלות-תועלת כי בסוף היום הם ישלמו יותר בהשתתפות העצמית למול פיצוי מלא שיגיע מתישהו, לכשיתבעו את הביטוח בעקבות תאונה.

בנוסף, בנוגע לטענה שיש לסבסד את ביטוחי האופנועים מתוך העדפה לאיכות סביבה ומניעת לחצי תנועה - יש היגיון באמירה זו, למשל בהעדפת בעלי קטנועים חשמליים, אך הדרך לעשות כן היא באמצעות הטבות במיסוי ולא הטבות בביטוח - שבמהותו מתבסס על גידור ותמחור סיכונים, בראייה כוללת של השוק.

הנוחות, היעילות וההנאה ברכיבה על רכב דו-גלגלי הן סובייקטיביות וכל אחד זכאי להחליט בעצמו אם הוא רוצה ליהנות מהן. אבל צריך שבמערך השיקולים שבעל אופנוע שוקל בעת רכישת אופנוע יהיה גם שיקול הביטוח שעליו לשלם, ובהיקף מלא. להחלטה אם אדם לוקח על עצמו את הסיכונים יש השפעות רוחב מבחינה כספית גם על יתר האוכלוסייה, והשפעות אלו מצדיקות ייקור של ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים