חשמל בכבישים: פריצת דרך בישראל - כביש מייצר חשמל מנסיעת כלי הרכב

גלובס tv הניסוי בוצע השבוע בכביש מספר 4 ■ הפקת החשמל מתאפשרת באמצעות גנרטורים המוטמנים מתחת לאספלט ■מנהלת הפרויקט, ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי: "מקילומטר של כביש אפשר לייצר חשמל ל-300-500 דירות" ■ החברה הוזכרה ב"גלובס" כאחד המחקרים הבולטים בשנה שחלפה

פריצת דרך בתחום של אנרגיה מתחדשת: מדענים ישראלים הצליחו לייצר חשמל מנסיעת כלי רכב חולפים בכביש. הניסוי, לו שותפים החברה הלאומית לדרכים, חברת אינווואטק והטכניון, הוכיח לראשונה בעולם, כיצד טכנולוגיה שפותחה בישראל מאפשרת הפקת חשמל מגנרטורים שהוטמנו מתחת לשכבת האספלט.

הניסוי בוצע השבוע בכביש מספר 4, בצומת חפר, בקטע נסיעה שאורכו כעשרה מטרים. בעקבות הצלחת הניסוי, יורחב המחקר לפרויקטים נוספים באורך של כק"מ כל אחד.

"הצלחת הניסוי השבוע הינה אבן דרך חשובה בפריצת הדרך הטכנולוגית", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, "אנו חיים במדינה קטנה עם יתרון ניכר בתחומי המחקר והידע, מול מדינות רבות בעולם המחפשות דרכים לשימור אנרגיה שמתבזבזת. אנו שמחים לסייע לגורמים המבקשים לשתף אותנו בפיתוחים חדשניים. חוקרי אינוואטק מביאים בשורה של ממש, הנמצאת עדיין בשלבי פיתוח".

מנהלת הפרויקט, ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, מסבירה כי הגנרטורים שפותחו ע"י אינוואטק הוטמנו בעומק של כחמישה סנטימטרים מתחת לשכבת האספלט העליונה. "הטכנולוגיה מבוססת על חומרים פייזואלקטריים המאפשרים המרה של אנרגיה מכאנית שמקורה במשקל הרכב - לאנרגיה חשמלית. מבחינת הנהגים הנוסעים במקום, לא ניכר כל שינוי בכביש. תנועה סדירה של כלי רכב מאפשרת צבירה של כ-2000 וואט בשעה. החשמל נאגר במצברים לצד הכביש".

"הרחבת הפרויקט לנתיב נסיעה בודד של כ-1,000 מטרים, תאפשר ייצור חשמל בסדר גודל של 200 קילוואט שעה מדי שעה. קילומטר כביש בן ארבעה מסלולים יאפשר קצירה של כמגוואט שעה בשעה, כמות המספיקה לצריכת חשמל ממוצעת של כ-2,500 בתי אב".

בראיון שהעניקה לאחרונה ל"גלובס" הוסיפה ד"ר אדרעי-אזולאי: "מקילומטר של כביש אפשר לייצר חשמל ל-300-500 דירות, בתנאי שעל הכביש יעברו כ-600 כלי רכב בשעה, כמו בנתיבי איילון".

אדרעי-אזולאי מסבירה עוד כי הטכנולוגיה מאפשרת אספקת חשמל לצרכנים שונים לאורך נתיבי הנסיעה כדוגמת מנורות תאורה, שלטי פרסום, מצלמות אכיפת מהירות, מערכות תקשורת, או שלטי הכוונה. "יעילות הפתרון אינה מושפעת מתנאי מזג אוויר, אינה צורכת שטחי קרקע מיוחדים ומאפשרת ייצור וקצירה של חשמל בקרבת הצרכנים, ללא צורך בהקמת תשתיות הולכה. חברות גדולות בעולם בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה עוקבות מקרוב ומגלות התעניינות חסרת תקדים בטכנולוגיה שפותחה בישראל". אינוווטק הוקמה ב-2007 בהשקעה פרטית.

בינואר 2009, אגב, אינווטק נרשמה בעשר החברות שצמחו בשפל, ומקוות להצליח בגאות: התגליות והמחקרים הבולטים בשנה שחלפה.

הצבת קולטים בכביש קרדיט: אינוואטק