מצבו הנוכחי והעתידי של הדולר

התמונה הטכנית מצביעה על סבירות גבוהה לעלייתו של הדולר בעתיד הקרוב

היום אעסוק בציר שייקבע את המשכו של המשבר הכלכלי הנוכחי, והוא מצבו הנוכחי, והעתידי של הדולר האמריקאי. במה זו, מנסה להביא את קוראיה לנקודת מבט ממוקדת בתחום כלכלי פונדמנטלי או הטכני, והפעם אנסה לעשות זאת על ידי חידוד העניין במשפט אחד: הדולר ייקבע את מהות עתידנו.

מאז 1974, כאשר ניקסון, נשיא ארה"ב דאז, ביטל סופית את הקשר בין הזהב לדולר, העולם הכלכלי חי על בסיס הבטחה אחת: ערכו היציב של הדולר. הפיכתו של המטבע האמריקאי למטבע רזרבות, קישר את גורלו עם גורל כל מדינה, אשר החליטה לגבות את המטבע שלה איתו. וכך עשו כמעט כולן. רזרבות הזהב הלכו ונמכרו והעולם נשאר עם בסיס כסף ללא עוגן בעל ערך עצמי.

ביחד עם אלמנט גיבוי חשוב זה, יש לזכור, שהדולר מהווה את המטבע העיקרי בו נקובים מחירים של סחורות, מחירי תעבורה, ועוד. כמו כן , הדולר הוא המטבע בו נקובה כמות החובות הצמודים, והלא צמודים, הגדולה בהיסטוריה, וזאת בדמות האג"ח הממשלתי האמריקאי. אלו מוחזקים על ידי אזרחי אמריקה, אבל גם על ידי ממשלות סין, יפן, וכמעט כל מדינה אחרת בעולם, הרוצה להשקיע במשהו סולידי ובטוח.

נוסיף לכך את ההתחייבויות הפנימיות של הממשל, הן הקיימות תמיד, כמו התקציבים והמחויבויות הסוציאליות (Social Security, Medicare-Medicaid), והן שהתווספו לאחרונה, כמו התמיכה ב-Fannie-Freddie וכל המערכת הפיננסית שקרסה, ונקבל משהו מפחיד באמת: חוב פנימי וחיצוני המגיע למימדי ענק של קרוב ל-80 טריליוני דולרים.

האם ארה"ב תעמוד בכל התחייבויותיה אלו? תשובה שלילית לשאלה זו, אפילו לא מועלת לדיון. כל אלה החושבים אותה, מבוטלים מייד כהוזים וכמנבאי שחורות. אומר מייד, שגם אני נוטה לא להאמין שארה"ב תוכרז כפושטת רגל, ותסרב לכבד את חובותיה. אז איך עושה זאת כלכלה הנמצאת ב-10% אבטלה וגידול אפסי של תל"ג (למעשה, יחס החוב לתל"ג גדל מדי חודש)?

התשובה בלתי נמנעת: עומדים בחוב, אבל מורידים את ערכו, על ידי הורדת ערך המטבע שבו הוא נקוב. תופעת הלוואי: עלייה משמעותית בערכם של הנכסים הנקובים בו, ללא שום שינוי בצריכה שלהם. הצורך לאזן בין ביקוש להיצע לא ישנה את המחיר לנפט, למתכות או לחיטה. אפילו הנדל"ן ומניות החברות החזקות יכולות אז לקבל דחיפה מעלה. הצורך לאזן בין ביקוש והיצע לא ייקבע את הערכים. זה ייעשה על ידי שינוי בערכו היחסי של המטבע בו הם נקובים, והוא בעיקר הדולר.

הדרך היחידה שבה ארה"ב, ודרכה העולם, יכול להימנע מהאסון האינפלציוני המתואר כאן, היא קביעת ערכו למשהו ממשי כמו הזהב, או אוסף של סחורות, או מנגנון בעל ערך עצמי שלא ניתן "להדפיס". כל עוד אין עוגן כזה, לא יהיה מנוס, בסופו של דבר, לתסריט האינפלציוני. מה מונע את הפתרון הזה? בעיקר הצד הפוליטי של איבוד השליטה ביכולת לייצר כסף יש מאין, ועל ידי כך להיראות כפותרי משברים.

ציינתי בעבר טיעון זה, בדבר הסיבה לאמונה שלי באינפלציה עתידית, אבל אני מביא זאת שוב, כי בימים אלו קיבלנו מכנס ה-G8 "מחויבות" מחודשת לשמירה על ערכו של הדולר. בנוסף לכך, התמונה הטכנית מצביעה על סבירות גבוהה לעלייתו של הדולר בעתיד הקרוב. על כן רציתי להבהיר את הרקע המקרו-כלכלי הרובץ תמיד כנגד המטבע האמריקאי, וזאת באופן בלתי תלוי באירועים או בתנודות של הטווח הקרוב והבינוני.

הבה נסתכל על הדולר-אינדקס השבועי. (הגרף נוצר בעזרת אתר:http://www.fxstreet.com/rates-charts/usdollar-index)

משה שלום 1

ועל הדולר-שקל שלנו, גם הוא בעזרת גרף שבועי:

משה שלום 1

באופן לא מפתיע, שני הגרפים די דומים ובשניהם נוכל לציין את הדברים הבאים:

· המגמה השלטת היא עדיין מגמה יורדת, ומתנדי המומנטום נמצאים ביציאה ממצבי מכירות יתר די קיצוניים וממושכים.

· שניהם נמצאים מתחת לממוצע נע 18 שבועות, כאשר המחיר באינדקס מתקרב מאוד אליו.

· למרות שבשניהם ניתן למצוא סיבות טכניות לשינוי קרוב, אין עדיין דבר ממשי המצדיק לקיחת פוזיציה חדשה או יציאה מקיימת.

והאלמנטים השונים הם:

· תחילת הירידה של הדולר-אינדקס הקדימה בכמה חודשים את תחילת ירידת הדולר-שקל.

· בדולר-אינדקס, נקבעים עדיין שפלים חדשים לעומת הדולר-שקל אשר מצא תמיכה חזקה מאוד באזור ה-3.74-2.

· בינתיים, בנק ישראל, בסדרה של ימי קרב מוצלחים עם הספקולנטים והבנקים הזרים, הצליח להגן על רמה זו (2 סגול). אם הוא ימשיך להצליח, והדולר-שקל יפרוץ מעלה את גבול התעלה היורדת, נראה בזה הגדלה משמעותית בסבירות לשינוי קרוב במגמה המשנית.

· יש לזכור שזו תקבע אך ורק על ידי שיאים ושפלים עולים.

לסיכום: לדעתי, הדולר הוא ציר העניין במשבר הכלכלי הזה. שינוי אמיתי, וארוך טווח בערכו כלפי מעלה, תכניס את אמריקה לבעיה חמורה של יכולת החזר חובותיה. מצד שני, הידרדרות דרמטית כלפי מטה, יכולה להביא לקריסה של כל המערכת הפיננסית.

לכן, הדרך ההגיונית והסבירה ביותר לקברניטים הקובעים זאת, תהיה בירידת ערכו בצורה הדרגתית, כאשר מפעם לפעם נראה תקופות של עליות מתקנות. לטווח הארוך, אופן פתרון הבעיות הכלכליות הנהוגות כיום בעולם (הדפסה והזרמה) לא נותנים סיכוי לעתיד אחר מאשר אינפלציוני.

לטווח הקרוב ואף הבינוני, מצבם הטכני של הדולר בעולם, ובארץ, מרמז על מצב של פסימיות אדירה. מצבים כאלה, מביאים בדרך כלל או לשינוי מגמתי, או לתיקון טכני. כדי לנצל מצב זה, יש לחכות לאישורים כמו חצייה של ממוצעים נעים, קווי תעלה יורדים ומתנדים החוצים את גבול ה-50.

ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.