אין לנו טוני סופראנו מקומי

ראשי ארגוני הפשע בישראל אינם מקפידים להרחיק את הפעילות הפלילית מעצמם

באחד מפרקי הסדרה "הסופראנוס" מודיע טוני סופראנו, הבוס של ניו-ג'רזי, לאחיינו כריסטופר מולטיסנטי, כי מעתה והלאה הוא מתכוון לנהל את ענייני המשפחה יותר ויותר באמצעותו, ופחות במגע ישיר עם יתר הפעילים - וזאת במטרה להרחיקו מסכנת הפללה במקרה שפעולות הפשיעה המאורגנת ייחשפו בידי האף-בי-איי.

ניתן היה להניח כי שיטה דומה, אם כי ככל הנראה בקנה-מידה שונה במקצת, ננקטת בארגוני פשיעה באשר הם - בין אם העומדים בראשם קרויים גוטי, אבוטבול או אברג'יל.

אבל מסקנתו של ד"ר שחר אלדר, מומחה למשפט פלילי מהקריה האקדמית אונו, שונה.

בספרו "כלי אדם", שיצא לאור בשבועות האחרונים, העוסק בתופעת ארגוני הפשיעה ובהתמודדות המשפטית עמה, טוען אלדר כי בניגוד לארגוני פשיעה גדולים מעבר לים דוגמת ה"קוזה נוסטרה" האיטלקית או ה"יאקוזה" היפאנית - בישראל ראשי ארגוני הפשיעה אינם מקפידים במיוחד להרחיק את הפעילות הפלילית מעצמם.

"פעמים רבות המשפט איננו מאפשר לייחס לראש ארגון הפשיעה אחריות בגין הפעלת כלי משחית בידיו של 'חייל' שפעל מטעמו", כותב אלדר. "מצב דברים זה מתאפשר משום שארגון הפשיעה פועל כמנגנון המורכב מ'ברגים' ומ'מנוע' אנושיים, עובדה שארגוני הפשיעה מנצלים כדי לאמץ מבנים ארגוניים מורכבים, המחסנים את ראשיהם ממגע החוק. מבנים אלה כוללים נתק בין הנהגת הארגון לבין הפעילים, טכניקות של ניהול מבוזר ומנגנונים לעידוד יזמות מלמטה".

מבחינה משפטית, האחריות הפלילית שניתן להטיל על ראשי ארגוני פשיעה בגין עבירות שבוצעו בידי "חייליהם" נובעת מ"ביצוע באמצעות אחר". כך, העבריינים בדרג הנמוך בארגוני הפשיעה מושווים לחפצים דוממים כמו אקדח, שהעבריינים הבכירים עושים בהם שימוש לצורך ביצוע המעשים הפליליים.

לדברי אלדר, בנוגע לארגוני הפשיעה יש צורך ביצירת קטגוריה משפטית חדשה - "ביצוע על-ידי הנהגה של ארגון פשיעה", בשל המאפיינים הארגוניים המיוחדים השוררים בקבוצות אלה.

אלא שלדברי אלדר, "בישראל של 2009 אין עדויות לכך שארגוני הפשיעה המקומיים פיתחו מנגנונים אלה".

התוצאה היא שגם העבריינים הבכירים עצמם "מלכלכים את ידיהם" בביצוע מעשים פליליים בעצמם, ומאפשרים למשפט הפלילי להניח עליהם את ידו - ראו המקרים של שלום דומרני, שהורשע בהסדר טיעון לפני שבועיים; של בני משפחת אבוטבול, שענייניהם נדונים במספר בתי משפט במקביל; של האחים אברג'יל, המצויים בשלב מתקדם של הליכים לקראת הסגרתם לארה"ב; ועל עמיר מולנר ומשפחת קראג'ה, שנעצרו בשבוע שעבר בשל מעורבותם בפרשת הברחת קוקאין מפנמה.

בניגוד לטוני סופראנו, שלא רק שאיננו נמצא בחדר בזמן חיסולו של היריב אלא שגם איננו מוכן לשמוע דיווח מפורש על כך מפי אנשיו - הסצנה העבריינית המקומית מתנהלת בינתיים בסגנון שונה במקצת.