אכזבה לעמוס עוז: כלת נובל לספרות - הגרמניה הרטה מולר

עוז נחשב בבורסת ההימורים של לונדון למועמד המוביל לזכייה ביחס של 1 ל-4 ■ מולר, ילידת רומניה, היא סופרת, משוררת וכותבת מסות בשפה הגרמנית

ושוב ועדת הפרס השבדית עשתה את הבלתי צפוי והמפתיע, והכריזה על שמה של זוכת פרס נובל לספרות הסופרת הרומניה-גרמניה הרטה מולר. זאת אחרי שבבורסת ההימורים עמד עמוס עוז בראש, ביחס של 1 ל-4, לפני פיליפ רות האמריקני ואיאן מקיואן הבריטי.

אתר פרס נובל לספרות נדהם כנראה גם הוא, כי בדקות הראשונות לאחר ההכרזה, תחת המילים "פרס נובל לספרות 2009" מופיעה צללית עם שם הסופרת: הרתה מולר. ארצה: גרמניה. שנת לידתה: 1953. זה הכל..

מולר, ילידת רומניה, היא סופרת, משוררת וכותבת מסות בשפה הגרמנית, שעבודתה זכתה לשבחים למרות קשיי ההתמודדות עם החיים ברומניה שלאחר צ'אושסקו. היא נשואה לסופר ריצ'ארד ואגנר.

ועדת הפרס העניקה לה את הפרס על כך ש"דרך הצמצום שבשירתה והכנות שבפרוזה שלה, היא משרטטת את נופם של המנושלים", משפט המעיד על כך שהשנה, כמו בשנה שעברה (כשנבחרה יצירתו של ז'אן מארי גוסטב לה קלוזיו) ועדת הפרס שמה את הדגש על החלק האחרון במוטו שבאתר הפרס: "פרס המוענק ליוצר של היצירה יוצאת הדופן ביותר בעלת נטייה אידאליסטית".

אתמול, כזכור, הוכרזה המדענית הישראלית פרופ' עדה יונת לאחת משלושת הזוכים בפרס נובל בתחום הכימיה.