הצעה להוזלת מחירי הדירות: העלאת המסים על דירות להשקעה - 7.5% מהדירה השנייה והלאה

גלובס tv ההצעה - של ח"כ כרמל שאמה ■ כיום על רכישת דירה שנייה: מס של 3% עד 873 אלף שקל ו-5% על דירה יקרה יותר ■ תגובת הקבלנים: "השכירות תתייקר בחדות"

מושב החורף בכנסת ייפתח היום (א'), וייתכן כי הוא יביא בשורה של ממש לישראלים המתכננים לקנות דירה למגורים ואין באפשרותם לעשות זאת נוכח מחירי הדירות המאמירים. ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) מתכוון להגיש הצעת חוק להעלאה זמנית של מס הרכישה על דירות להשקעה. במילים אחרות, כל מי שיש ברשותו דירה ומתכוון לקנות דירה נוספת, יצטרך לשלם יותר. המטרה: להקטין את הביקושים הנובעים מרכישות דירות להשקעה, ובכך להביא אולי לירידה במחירים.

הצעתו של ח"כ שאמה תעלה לדיון בשבועות הקרובים. יש לציין כי כבר היום קיימת הבחנה, במסגרת תשלום מס הרכישה, בין דירה ראשונה שנרכשה ובין דירה שנייה ויותר, שכן המס מהדירה השנייה גבוה יותר. מי שקונה דירה ראשונה לא משלם מס רכישה עד למחיר של 1.026 מיליון שקל ומשלם מס של 3.5% לדירה שמחירה 1.026-1.442 מיליון שקל. דירה שמחירה גבוה מ-1.442 מיליון שקל מחייבת במס של 5%. מנגד, מי שרוכש דירה שנייה ויותר חייב בתשלום מס רכישה של 3% בדירה שמחירה עד 873 אלף שקל, וישלם 5% אם הדירה יקרה יותר.

אולם הצעתו של שאמה תשנה את מפת המיסוי על רכישת דירות. שאמה, אשר עמד בראש ועדת המשנה שהכינה את חוק הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, מציע להעלות את המס על רכישת דירה שנייה ויותר ל-7.5%, כאשר ההוראה תהיה תקפה לשנים 2010-2011. נתונים רשמיים ושקופים באשר להיקף שוק הדירות להשקעה בישראל אמנם אין, אולם לפי הנתונים שמציג שאמה, כשליש מהדירות שנרכשו בארץ בשנת 2008 היו דירות להשקעה, מה שככל הנראה תרם תרומה משמעותית לעליות במחירים.

"אישור הוראת השעה יצור עודפי גבייה של כמיליארד שקל בשנה", אומר שאמה. "כל הכספים העודפים שייגבו מכוח הוראת השעה ישמרו בקרן ייעודית וישמשו לסיוע לשכבות החלשות ברכישת דיור, לסיוע בשכ"ד ולפיתוח תשתיות למגורים. שוק הדיור נועד בראש ובראשונה למי שרוצה לגור ורק אחר כך למי שרוצה להשקיע ולהרוויח, זה בלתי נסבל שהמשקיעים יגרמו לעיוות ולכשל שוק על חשבון הזוגות הצעירים והשכבות החלשות".

לפי נתוני סקר מחירי הדירות של הלמ"ס, מאמצע 2007 עלו מחירי הדירות בישראל בכ-24% כאשר בשנה האחרונה הם עלו ב-12.8%. בשבוע שעבר התראיין שר השיכון, אריאל אטיאס, לגלי צה"ל והבטיח להוזיל את מחירי הדירות באמצעות הצפת השוק בקרקעות. "ברבעון הראשון של 2010 העליות במחירי הדירות ייפסקו, ולקראת סוף 2010 תהיה ירידה של אחוזים לא מבוטלים בגלל הגדלת ההיצע והתחרות בין הקבלנים", אמר אטיאס.