מתגבש הסדר בצים: החברה לישראל עשויה להזרים עוד 100 מיליון דולר

החברה תפרסם הודעה רשמית בצהריים ■ מחזיקי האג"ח יקבלו תוספת ריבית של 1.2% בשנה על החוב, שפירעונו יידחה מ-2012 ל-2016 ■ מחזיקי האג"ח יקבלו אופציה לרכוש 12% ממניות צים ב-700 מיליון דולר

לא רק מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל הסכימו על מתווה להסדר חוב אותו יגישו להנהלת החברה. גם בצים, חברת הספנות שבשליטת החברה לישראל אשר מנהלת היום מו"מ להסדר חוב עם נושיה, חלה התקדמות. לאחר שהחברה דחתה בשבועיים את האסיפה הכללית שהייתה מיועדת להיום, מחזיקי האג"ח הגיעו להסכמות עם צים באשר להסדר החוב שבדרך.

"כל מה שרצינו מלכתחילה היה פיצוי הוני, פיצוי בריבית והזרמת כספים", אומר ל"גלובס" גורם המקורב לנציגות מחזיקי האג"ח. "זה מה שקיבלנו". ל"גלובס" נודע כי לאחר דיון מרתוני שהתקיים במשך כל הלילה הושגו כאמור הסכמות, וכי החברה לישראל אמורה לפרסם הודעה רשמית בנודע היום (ד') בצהריים.

ואכן, ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים כוללות את העקרונות הללו. ראשית, מחזיקי האג"ח יקבלו מהחברה אופציה לרכוש 12% ממניות החברה תמורת כ-700 מיליון דולר, וכן לחלופין להמיר שליש מהאג"ח למניות צים. צים מבחינתה יכולה תקבל את האופציה לפרוע בכל רגע נתון את חובה למחזיקי האג"ח.

באשר לסוגיית הזרמת הכספים, מעבר ל-350 מיליון הדולרים שהתחייבה החברה לישראל להעביר לצים במסגרת תוכנית ההבראה (אשר 100 מיליון דולר מתוכם כבר הועברו), סוכם כי החברה לישראל תעביר לצים 100 מיליון דולר נוספים במידה וצים תיקלע שוב לקשיים פיננסיים בעתיד ולא תוכל לעמוד בתשלום החוב גם לאחר הסדר החוב.

הנדבך השלישי הסכם נוגע לפיצוי בריבית. בסוגיה זו, הסכימו הצדדים על תשלום ריבית גבוהה יותר למחזיקי האג"ח בגין פריסת החוב. כזכור, צים הייתה אמורה לפרוע את החוב בשנת 2012, אולם החברה אמורה לרשום גירעון תזרימי של כמיליארד דולר עד 2013, מה שהצית מלכתחילה את סוגיית הסדר החוב. פירעון החוב יידחה עד ל-2016 ובתמורה יקבלו מחזיקי האג"ח תוספת ריבית של 1.2% לשנה מעבר לריבית של 5.4% שהם מקבלים במסגרת ההנפקה המקורית של האג"ח. יש לציין כי פיצוי הריבית יתקבל על כל חוב שתשלומו יידחה מעבר ל-2012. במידה וצים תתקשה לעמוד בתשלומי החוב גם מעבר לשנת 2016, היא תשלם למחזיקי האג"ח תוספת ריבית של 2% בשנה.

כפי שפורסם ב"גלובס", ביום ראשון התקיימו שיחות מרתוניות בין צים למחזיקי האג"ח, שמהווים את הצלע הרביעית בהסדר החוב שמנסה החברה לגבש, לצד המספנות, הבנקים ומחכירי האוניות. כבר בסוף הסבב הראשון של השיחות המרתוניות דיווחנו כי הצדדים נמצאים על סף הסכמה וככל הנראה יגבשו הסכם, כפי שאכן קרה.

אם כן, צים מתקרבת לקו הסיום בסאגת הסדר החוב שלה בהיקף 3.5 מיליארד דולר. בשנים 2005-2006 גייסה צים באג"ח כ-350 מיליון דולר בשלוש סדרות מידי משקיעים מוסדיים. אלא שהמשבר הכלכלי בכלל והמשבר בענף הספנות הרעו את מצבה הפיננסי של החברה.

הסדר החוב לווה בדרמות לא מעטות. בהתחלה הציעה משפחת עופר למחול לצים על 150 מיליון דולר בדמי חכירה אך לקבל שטרי הון הניתנים להמרה בסכום זה. כפי שפורסם ב"גלובס", שטרי ההון יצרו מצב תיאורטי בו החברה לישראל עלולה הייתה לאבד את השליטה בצים וזו הייתה עוברת למשפחת עופר. מחזיקי האג"ח התרעמו ומשפחת עופר נסוגה. עד להצבעה אמורה צים כבר לגבש ולהציג את ההסדר עם כל הנושים והיא צריכה להציג תוכנית מסודרת לבעלי המניות לפחות שלושה ימים לפני האסיפה, שתתקיים ב-28 באוקטובר.