במוסך של כחלון

שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית לא הגיע ל"טוטאל לוס". אפשר לתקן, אך במחיר גבוה

שר התקשורת החדש, משה כחלון, ניהל שתי חברות לייבוא ושיווק רכב לפני שהחל בקריירה הפוליטית שלו. כחלון, שהוסמך בין השאר גם בשמאות רכב בטכניון, קיבל לידיו שוק טלוויזיה פגוע אנושות.

כשמאי, הוא צריך כעת להחליט אם מדובר ב"טוטאל לוס", או שניתן לתקן במחיר סביר. השבוע, עלה שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית על הג'ק, וקיבל חוות-דעת חדשה של אגף הכלכלה במשרד התקשורת: אפשר לתקן, אבל במחיר גבוה. עשרות מיליוני שקלים בשנה ליתר דיוק - התמלוגים ודמי הזיכיון עליהם המדינה תצטרך לוותר בתמורה לרפורמה בענף והתרת הפרסום בכבלים.

בתווך, מונחת המכונית החבוטה קשות של ערוץ 10, והמכוניות החבוטות פחות של קשת ורשת. מכונאי ועדת הכלכלה של הכנסת החלו השבוע באבחון: האם האחריות לנזק הרב שנגרם להן הוא באחריות הנהיגה הלא ממש זהירה של הנוהגים בהן - או שמדובר בתקלות שהן באחריות היבואן, רגולטור בלשון הענף.

כחלון, שמנהל כעת את מוסך התקשורת, צריך להכריע אם ניתן לתקן ובאיזה מחיר. הוא קיבל לידיו את המוסך מהמנהל הקודם, אריאל אטיאס, שהצליח לקבל תמיכה ציבורית בעקבות מאבקיו הצרכניים נגד חברות התקשורת, אבל בקושי החל לאבחן את המכוניות החבוטות של ענף הטלוויזיה.

מה יעשה כחלון? כאחד מהשרים היותר פרקטים בממשלה, הוא כבר בחן את הנושא לעומקו, והגיע למסקנות ראשוניות. מבחינתו, המכונית של ערוץ 10 חייבת לעלות על הכביש כמה שיותר מהר, גם במחיר של התנגדות האוצר, הרשות השנייה והיוצרים, גם אם זה ידרוש חקיקה חדשה. אם המכונית של ישראל 10 תרד מהכביש, הוא משוכנע כי המכוניות של קשת ורשת ירדו מיד אחריה. הוא משוכנע כי יציאה למכרז תהיה רעה לא רק לערוץ, אלא גם לצופים.

בנוגע לטלוויזיה הרב-ערוצית הוא ממהר פחות. למרות מסקנות הדו"ח של משרדו, כחלון לוקח בחשבון נקודה שכמעט לא הוזכרה בדו"ח: התרת הפרסום בטלוויזיה הרב-ערוצית תפגע אנושות לא רק בטלוויזיה המסחרית, אלא גם - ואולי יותר - ברדיו האזורי ובעיתונות. למקורבים, כחלון מזכיר כי הוא לא רק שר התקשורת של הטלוויזיה, אלא של ענף התקשורת כולו. הוא רוצה למנוע מהרדיו האזורי להגיע למוסך על הגרר בעוד שנתיים.

לגבי הלו"ז, כחלון איתן בדעתו: הלו"ז המומלץ מבחינתו כרגע הוא אישור החבילה הצרה בכבלים ובלוויין ב-2014, ופתיחת הטלוויזיה הרב-ערוצית ב-2015.

אי-אפשר לתקן את כל המכוניות בבת-אחת. כחלון מבין כי גם במוסך הגדול של משרד התקשורת, אין מספיק חלפים.