בחזרה לימי המיתון העליזים

כה חששנו שהנה באה האינפלציה ואז הגיע המדד השלילי ושמחה גדולה שורה במעוננו

ביום חמישי בערב נשמעו צהלות שמחה בכל רחבי הארץ. פרשנים כלכליים הכריזו בשמחה גדולה "שהמדד שפורסם מהווה 'רוח גבית' לשוק ולנגיד". אם "מדד שלילי" מהווה רוח גבית, מה מהווים מדדים חיוביים?

איזו הקלה! כל כך חששנו שהנה פורצת האינפלציה, אבל אז הגיע המדד ספטמבר השלילי והחזיר אותנו לימי המיתון הנפלאים, שבהם הדאגה האחרונה שלנו הייתה האינפלציה. מי היה מאמין ששנה לאחר המשבר הפיננסי (שיש כאלו שאומרים שהוא הגדול מאז מלחמת הסתיימה מלחמת העולם השנייה) נחזור לעולם אידיאלי.

מחלקת האלכימיה הפיננסית

תראו איזה יופי - הבורסה עולה בעשרות אחוזים, הנזילות במשק בשיא כל הזמנים, הריבית הריאלית מעולם לא הייתה כל כך שלילית והמדד השלילי הופך להיות "רוח גבית".

מי אמר שאין אלכימיה בעולם הפיננסי? אם יש הנדסה פיננסית, כנראה שיש גם מקום לאלכימיה. אל תתפלאו אם עוד מעט יוקמו בכמה מבתי ההשקעות הגדולים בארה"ב מחלקות יעודיות - מחלקות לאלכימיה פיננסית.

הראלי התלול והמהיר של השווקים מייצר אופוריה. נכון, עדיין אי אפשר לטעון שהשוק הוא בועה שעומדת להתפוצץ. זה רחוק מכך. אבל אם המציאות הכלכלית הזאת שנתפסת על ידי משקיעים רבים כחיוביים לא ישתנו במהרה, המחירים ימשיכו לעלות וייצרו אינפלציה של נכסים.

האמירה הכי נפוצה היום היא "הריבית היום בבנק אפסית ואין לי איפה להשקיע, אז אני קונה קצת נדל"ן, או קצת מניות, או קצת אג"ח...". כשביטויים כאלה מתחילים להיות נפוצים, זה בדיוק האות להעלות את הריבית, לפני ששווים של נכסים רבים מגיע לרמות לא כלכליות.

חשש מגוחך מהעלאת ריבית

שוק המניות לוהט, שוק הנדל"ן רותח ושוק אגרות החוב נהנה מאחת התקופות הטובות ביותר שידע בתולדותיו.

נכון, עד לפני כחצי שנה המחירים היו באמת שערורייתיים והיוו את אחת מהזדמנויות ההשקעה הגדולות שנוצרו בשוק ההון אי פעם. אבל המחירים היום אינם המחירים של אז.

החשש מכך שהעלאת ריבית כעת תדכא את ניצני הצמיחה הוא מגוחך וחסר כל אחיזה במציאות. המשק הישראלי צמח בעבר בשיעורים נאים מאוד כשהריבית הייתה גבוהה בהרבה מהריבית הנוכחית.

המשק לא צריך מדיניות מוניטרית מקלה, הוא זקוק למדיניות פיסקלית נכונה, הקצאת משאבים נבונה (לא השקעה בירידי נשק בצרפת) ואז המשק יצמח גם אם הריבית תהיה בשיעור שלושה אחוזים.

אין אלכימיה פיננסית וגם המשפט "הפעם זה שונה" מעולם לא הוכיח את עצמו במציאות.

ככל שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית, כך יעלה החשש מחוסר איזון במשק.
כן, אני יודע שבנק ישראל זכה להכרה עולמית על ידי מגזין פיננסי מוביל והוא דורג כאחד הבנקים המרכזיים הטובים בעולם. יכול להיות שזה באמת כך, אבל גם נבחרת ישראל בכדורגל נמצאת בדירוג פיפא (התאחדות הכדורגל העולמית) במקום 26 בעולם.

אוי אוי אוי... הדולר!

דבר אחרון: בכלל שכחתי שאסור להעלות את הריבית בגלל שאז הדולר ייחלש לעומת השקל והוא יכול להידרדר אפילו ל 3.7 שקלים לדולר. מה? הוא כבר שם? אבל בשנה האחרונה בנק ישראל קנה 30 מיליארד דולר. אתם רוצים להגיד לי שזה לא עזר? אולי בכל זאת יש אלכימיה פיננסית.