מה מגלה אליוט על S&P 500

תורת הגלים אינה 'מדע מדויק', אך נחשבת בעיני רבים לכלי המחזק או מפריך מגמה

 

בשבועיים הקרובים אתייחס לשימוש בגלי אליוט לשם ניתוח נכסים פיננסיים. אקדים ואומר, שנושא זה שנוי במחלוקת בתוך הקהילייה הטכנית עצמה, מכיוון שהוא פחות חד משמעי מדברים כמו ההגדרה הפשוטה של המגמה (דהיינו - שיאים ושפלים), זיהוי מצבי קיצון במתנדים וכדומה.

למרות שאינה "מדע מדוייק", רבים משתמשים בתורה זו, והיא אף מופיעה במבחנים של אנשי המקצוע בארה"ב. השימוש בה משתנה לפי העוסקים בה: יש הסוחרים ממש על פי ניתוח הגלים, ויש הרואים בה תורה המחזקת, או מפריכה, את השערתם בדבר מצב הנכס. האחרונים, ואני נמנה עמם, מתייחסים לתורת אליוט, כרקע וכ"מפת דרכים". יתר על כן, הסוחרים על פיה, יעבדו איתה בטווחים הקצרים ואף הקצרים מאוד, והאחרים ימצאו בה תועלת רק לטווחים בינוניים והלאה.

בסקירה זו, ובזו שאחריה, אנסה להאיר היבטים מרכזיים בתורה זו, כדי לספק אפשרות להבין את דברי כשאני מצטט אותה, ואולי, לעורר תאבון לתחום, כדי שתמשיכו בעצמכם לרמות גבוהות יותר של הבנה ויישום שלה.

אני מתנצל מראש על הצמצום שאנקוט בתיאור חלקים מהתורה, זה מה שניתן כשרוצים להביא נושא כה מורכב, במסגרת מצומצמת כמו זו.

לאורך שתי הסקירות הבאות, אשתמש בתנועת מגמה עולה כבסיס לדוגמאות, זכרו שמגמה יורדת תתנהג, באותה צורה, בכיוון ההפוך.

הגרפים המייצגים תיאורטית את התנהגות התורה, נלקחו מקורס, הניתן חינם לכל נרשם כ"חבר מועדון" ל-http://www.elliottwave.com/tutorial.

אתר זה הוא אחד החשובים והפופולאריים בתחום היישום המודרני של תורת גלי אליוט, ואני מאוד ממליץ לכל מי רוצה להתעמק, להיכנס אליו: http://www.elliottwave.com.

הקדמה

תורת גלי אליוט הוגדרה על ידי Ralph Nelson Elliott בספרו The Wave Principle (1938) וזאת בנסיון למצוא היגיון בתנועת המחיר של מדד דאו-ג'ונס האמריקני.

אליוט ביסס את עבודתו על ההנחה שהשווקים הפיננסיים יתנהגו לפי אותם כללים הנהוגים בחברת המין האנושית, ויחד עם שילוב מספרים הלקוחים מסדרת (Fibonacci 5,3) והדגשת חשיבותו "יחס הזהב" בטבע, הצליח למפות תבניות שונות לזיהוי תנועות מגמתיות (Motive), ואנטי-מגמתיות (Corrective).

המבנה הבסיסי

 

משה שלום 1
 משה שלום 1

לפי תורת אליוט מחיר של נכס מתקדם לעולם בתנועה שיש בה חמישה גלים בכיוון המגמה (גרף 1, מצד שמאל). כל גל, מוסיף למשקיעים ביטחון בדבר קיום המגמה. גל 3 יהווה אזור ההיפוך (אזור ה"התפכחות") בסברה הכללית לגבי הנכס, וגל 5 יתנהל תחת אווירת אופוריה כלפיו.

לאחר סדרת גלי-מגמה (המכונים גם Impulsive), יבוא תיקון טכני בשלושה גלים. אלו יסומנו באותיות ABC, וזאת בניגוד לספרור - סימון במספרים - של הגלים האחרים. נקודה חשובה לציון: כל גל מכיל תתי-גלים משלו, המתנהגים לפי הכללים שציינתי, ולכן נקבל כאן מבנה פרקטלי.

המחזור השלם (גרף 2, מימין) מציג את כל התנהגות תנועת המחיר, לפני תנועת המגמה הבאה.

בתורה יש דרגות שונות לגלים (Wave Degrees) המגדירות את טווח הזמן שעליו נעשה הניתוח. הדרגה הגבוהה ביותר מכונה Grand Supercycle, והיא מתייחסת לפרקי זמן שמגיעים עד מאות שנים לפעמים, והדרגה הקצרה ביותר מכונה Subminuette, והיא מייצגת אפילו שניות בודדות.

דרגת הגלים עבור הטווח הארוך (מגמה ראשית), מכונה בדרך כלל Primary, ובגרף השבועי, ננתח אותה בעזרת גלים מסוג Intermediate (המייצגים כל אחד מגמה משנית). הדוגמא בסוף סקירה זו, מציגה את הירארכיה הזו.


מבנה גלי המגמה

 

משה שלום 2
 משה שלום 2

החיים אינם מושלמים וקיימים מצבים שבהם המבנה התיאורטי אינו של גלים בעלי אורך סימטרי ויפה, כמו בגרף 1 (בתמונה הקודמת). אם גל 5 לא יצליח לעלות מעבר לשיאו של גל 3, יכונה מצב זה "גל קטום" (באנגלית: Truncated) (כמו שמוצג בגרף 3, משמאל). מצב זה יגיע בדרך כלל כאשר גל 3 יציל את כוחם של משתתפי המגמה, ולא נשאר "תחמושת" לגל המסיים.

לעומת זאת, גל שאורכו אינו כאורך חבריו,יכונה גל "מוארך" (ובאנגלית: Extended). כל גל יכול להיות מוארך, אבל לגל 3 יש סיכוי להיות כזה יותר מאשר לשאר הגלים, ולגל 5 יש סיכוי כזה גם (ראו גרף 4, מימין בתמונה לעיל). בסקירה הבאה אפרט יותר בנוגע ליחסי אורך הגלים.

כדוגמא לספרור של סדרות גלים מגמתיות, הבאתי את מדד S&P500 מתחילת המשבר:

 

משה שלום 3
 משה שלום 3

 

  1. הגלים המשניים (Intermediate) מסומנים בכחול, והמינורים (Minor) בירוק.
  2. ניתן לראות שתנועת כל גל מגמה (1,3,5) מתחלקת ל-5 תתי-גלים.
  3. לאחר סיום חמישה גלים יורדים, אנחנו חווים כעת את הסדרה העולה המהווה תיקון בצורת ABC של כל המהלך.

 

בשבוע הבא, ארחיב על הגלים האנטי-מגמתיים, ואתאר את החוקים והכללים החשובים לעבודה באמצעות אליוט. חוקים הינם כללים, אשר הפרתם מחייבת לשנות ספרור נוכחי ולקבוע ספרור שונה מתאים לקיום חוקים.

הודעה חשובה

השבוע לא אוכל להרחיב, או לענות במסגרת הטוקבקים. אקרא בשמחה את השיחה ביניכם במועד מאוחר יותר ואתרום בהמשך, אם אמצא לנכון.

 

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.