רשות השידור: תקציב של 826 מיליון שקל - ורייטינג של פחות מ-5% בפריים

מנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר: "התנהלות רשות השידור מאופיינת בשורה של כשלים, והיא מיושנת ובזבזנית" ■ היקף ההשקעה בהפקות מקור: 10 מיליון שקל בלבד ■ האוצר: מרבית התקציב מושקע במשכורות במקום בתוכן

הרפורמה ברשות השידור יצאה אמש (ב') לדרך. ברשות השידור מדווחים היום (ג') ל"גלובס" כי הסכמי פרישה עם העובדים כבר נחתמו, וכי כעת מתקיים הליך לגבי חתימה על הסכמים חדשים.

השבוע התקיים דיון בעניין הרפורמה בוועדת הכלכלה של הכנסת. על אף דברים קשים שאמר יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, בעניין התנהלות הרשות, גורם ברשות השידור אומר ל"גלובס" כי "יצאנו בתחושה טובה מהוועדה. חברי הכנסת הביעו תמיכה ואמון".

אקוניס הבהיר כי אם הרשות לא תחל באופן מיידי ביישום הרפורמה, הוא יחייב - באמצעות השר הממונה על רשות השידור, יולי אדלשטיין - להפעיל את הרף הגבוה של מלוא סמכות החוק הקיים בעניין חובת ההשקעות בהפקות מקור: כ-130 מיליון שקל (36% מתקציב הטלוויזיה), וזאת לעומת הסכומים שמושקעים כיום (פחות מ-10 מיליון, מ"ש).

אקוניס אף הוסיף כי "לא ניתן להשאיר את רשות השידור במצב בו במשך שנים שואפים לרפורמה, אך בפועל היא אינה מתקיימת".

במצגת מיוחדת שנערכה בפני נציגי משרד האוצר נחשפו נתונים קשים, ובהם התנהלות כספית שיש שיגדירו אותה כשערורייתית. נתונים אלה, הנחשפים כאן לראשונה, ממחישים יותר מכל את היקפה העצום של חגיגת הבזבוזים של כספי הציבור על-ידי עובדי הרשות ומנהליה, כפי שמעיד על כך מנכ"ל הרשות עצמו, מוטי שקלאר, בהתייחסו לנתונים.

"התנהלותה של רשות השידור בשני העשורים האחרונים מאופיינת בשורה של כשלים ניהוליים, ארגוניים ותשתיתיים", כותב שקלאר במצגת שהכין, בה הוא מוסיף כי "הסכמי השכר ונהלי העבודה מיושנים ובזבזניים וגורמים להקצאת משאבים בלתי יעילה... אמצעי הפקה וטכנולוגיות שידור המקשים על פעילות יעילה ואיכותית. אי-קליטת שידורי רדיו וטלוויזיה באזורים רבים בארץ בשל מערכת משדרים מיושנים".

על-פי מתווה הרפורמה, עתידה להתרחש הגדלה הדרגתית של תקציב הפקות מקור חיצוניות: מ-9 מיליון שקל בשנה (המצב כיום, אשר מהווה בסך-הכל 2% מתקציבה השנתי לרשות), לכדי 200 מיליון שקל בעוד 5 שנים - 36% מהתקציב.

יש לציין כי במחצית הראשונה של 2009 רשם ערוץ 1 רייטינג של פחות מ-5% בפריים.

כדי שהדבר יקרה, מפרט שקלאר כי על הרפורמה ליישם כמה עקרונות מרכזיים, ובהם ביטול הסכמי העבודה הקיימים ובמקומם חתימה על הסכמים חדשים.

עלות יישום הרפורמה, על-פי שקלאר, היא כמיליארד שקל, מתוכם כ-610 מיליון שקל עבור עלות פרישת עובדים, וכ-330 מיליון שקל עבור תוכנית השקעות חדשה.

"בזבוז כספי ציבור ללא תמורה ראויה"

"משרד האוצר לא ייתן ידו להמשך בזבוז כספי הציבור ללא מתן תמורה ראויה", כך מסכמים הבוקר אודי ניסן, הממונה על התקציבים באוצר, ואילן לוין, הממונה על השכר, במכתב תקיף ששלחו אל מוטי שקלאר, מנכ"ל רשות השידור, בו הם דורשים "מתווה חלופי לרפורמה, ליישום כבר בתחילת 2010".

המתווה מתבסס על הנחות העבודה הבאות: הפנייה מיידית של 36% מהכנסות הטלוויזיה לטובת הפקות מקומיות חיצוניות, והמשך הפחתת האגרה ב-5% מדי שנה.

במכתב מציינים השניים, כי "המשא-ומתן בין ארגוני העובדים מתנהל זה למעלה משנתיים, תקופה ארוכה מדי לכל הדעות, במהלכה מוסיף הציבור לשלם אגרות לרשות השידור בהיקף העולה על 600 מיליון שקל לשנה. בניגוד לכוונה המפורטת בחוק, כספים אלה משולמים כמשכורות לעובדים מעל ומעבר לנדרש - דבר שלא מאפשר לרשות השידור לעמוד בחובות ההפקה הקבועות בחוק".

22