אליעזר פישמן: "המחסור בדירות נובע ממחירי הקרקע היקרים של המינהל"

פישמן בכנס הנדל"ן של S&P מעלות: "כבר אמרתי בעבר שמחירי הדירות יעלו ב-15%, ויצא עיתון בירוק שאמר, לא במילים האלה, שאני הזוי" ■ חבס: "לפי חגיגות יזמים בענף, הבועה כנראה ישנה - הם פשוט לא יודעים עליה"

"המצב שהגענו אליו, של מחסור בדירות, נובע ממחירי הקרקע היקרים של המינהל, שיוצרים רווחיות של 2%-3%. כל אחד רוצה משהו: הבנק רוצה שנשים יותר הון עצמי, וזה מה שקורה" - כך אמר היום (ד') איש העסקים אליעזר פישמן בכנס הנדל"ן של S&P מעלות ומכון כצמן של אוניברסיטת ת"א.

"אני כבר אמרתי בעבר שמחירי הדירות יעלו ב-15%, ויצא עיתון בירוק שאמר, לא במילים האלו, שאני הזוי. אבל בינתיים מחירי הקרקע מתחילים לעלות, וכל התחשיב מתחיל מהתחלה", הוסיף פישמן. "אנחנו בסחרור פה של קבלנים שלא יקנו דירות. המלאי נגמר, כי הוא נובע ממלאי של 30 אלף יחידות דיור שנותרו מהמשבר הקודם בתחילת העשור".

"שיעור התפוסה שלנו הוא הגבוה בארץ אי-פעם. זה בגלל שאנחנו בונים פחות. אנחנו לוקחים קרקע ובונים לבד, אבל לא עשינו את זה כבר הרבה זמן כי יש לנו עתודות קרקע יותר גדולות. במשבר הקודם קיבלה מבני תעשייה 220 אלף מ"ר בחזרה מדיירים שהתפנו, והפעם זה לא קרה. שכ"ד לא ירד. הבעיות שיש בחו"ל לא קיימות בארץ", הוסיף פישמן.

"הנדל"ן המניב חוזר לקבל מימון בבנקים, כי הם נותנים את התנאים הטובים ביותר. סגרנו במבני תעשייה הלוואה של 150 מיליון שקל. כל נכס מניב היום הוא אגדה מניבה. כל הבנקים החליטו אסטרגית להגדיל את המימון שלהם בתחום המניב", המשיך פישמן.

"לא רואה עלייה בשכ"ד בבריטניה ב-15 השנים הבאות"

"אני רואה שהישראלים מתעניינים בשוק הנדל"ן המניב בבריטניה - אני לא מבין למה. היות ששכר הדירה שם מאוד גבוה, אני לא רואה עלייה בו ב-15 השנים הבאות. נניח שקיבלת 8% תשואה בליש"ט, אבל זה לא צמוד. ולך תקבל הלוואות בלונדון. כל הבנקים קונים במימון עצמי מאוד גבוה, כי הבנקים שם קיבלו מספיק מכות כדי לא לתת כסף".

מכאן עבר פישמן לסקירה של שוק הנדל"ן העולמי. את השוק בגרמניה הגדיר כ"די יציב, מתחילים ביקושים. היום אפשר למכור שם מה שלא יכולת למכור לפני חמישה חודשים". בצרפת, לדבריו, "לא בונים, ודי שקט".

"בשוויץ די יציב, אבל לא זז שם מילימטר. באוקראינה - המשבר שם די בסוף. ברוסיה התחילו בחודשיים האחרונים מכירות של דירות. צריך לזכור שגם הרובל התחזק מספיק, וזה טוב עבורנו. רוסיה היתה הפוטנציאל הכי טוב במזרח אירופה, וזה נשאר ככה", המשיך פישמן. "בארה"ב אני לא רואה את המציאות. כל הזמן שואלים שם אם מחירי הדירות יעלו, אבל שוכחים שמחירי הבנייה שם ירדו, ולדעתי בונים שם היום בחצי מחיר. אני לא רואה שם עליית מחירי דירות בשנה-שנתיים הקרובות, גם אם הביקושים יתאוששו. גם בקנדה לא קורה כלום".

חבס: "לפי חגיגות היזמים בענף, הבועה כנראה ישנה, הם פשוט לא יודעים עליה"

הרצל חבס אמר בכנס: "בענף הזה שמחה גדולה אין. לפי החגיגות של יזמים בענף, הבועה כנראה ישנה, הם פשוט לא יודעים עליה. אצלנו לא רואים את זה. החלה האטה בפעילות מאז 2007".

"לא ראיתי את המינהל מתנדב לתת קרקעות בזול. בדרום הקריה (פרויקט שרונה) לא ראיתי את המינהל מתנדב לוותר על השלל הגדול כדי שהדירות בשוק הפרטי יהיו זולות יותר", אמר חבס בהתייחס למכרז שהתקיים באותו מתחם כבר לפני שנה.

לגבי הצעתו של ח"כ כרמל שאמה להטיל מס רכישה של 7.5% על דירה שנייה להשקעה אמר חבס: "לא יודע למי זה יועיל, אבל זה תופס כמה דקות בכותרות. זה כמו מס הבצורת. בסוף לא יצטרכו את האות 'A' בדירוגי האשראי בכלל".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"