ביה"ד הרבני: האב יראה את בתו שבחו"ל דרך תוכנת סקייפ

בית הדין הרבני האזורי בחיפה מצא פיתרון מקורי להסדר ראיית הילדים לאחר הגירושים - ופסק כי אב המתגורר בישראל, בעוד גרושתו ובתם המשותפת מתגוררות באיטליה, יראה את בתו באמצעות תוכנת הסקייפ במחשב

מי אמר שההלכה לא מתקדמת בקצב הטכנולוגיה? בית הדין הרבני האזורי בחיפה מצא פיתרון מקורי להסדר ראיית הילדים לאחר הגירושים. בית הדין פסק באחרונה כי אב המתגורר בישראל, בעוד גרושתו ובתם המשותפת מתגוררות בחו"ל, יראה את בתו במחשב באמצעות תוכנת הסקייפ.

בני-הזוג נישאו בישראל לפני כ-6 שנים, אולם כחודש לאחר הנישואים החלה הכלה הטרייה להתגעגע להוריה המתגוררים באיטליה. הכלה עזבה את בעלה וטסה לחו"ל, ובעקבותיה הגיע גם הבעל, שקיווה כי האישה תסכים לאחר זמן מה לחזור לישראל.

אולם, לאחר כשנה וחצי התבדה הבעל, והתברר לו כי רעייתו הצעירה אינה מתכוונת כלל לשוב לישראל ולגור עימו.

הבעל ההמום מיהר להגיש בבית הדין הרבני בחיפה תביעת גירושים נגד אשתו. האישה שלחה לבית הדין פקס, בו טענה כי מכיוון שהיא בתחילת היריון והעובר שלה בסיכון, אין באפשרותה להגיע לדיונים בארץ, וצירפה לפקס מסמכים רפואיים. אלא שגם לאחר הלידה מיאנה האישה להגיע לארץ, בטענה כי הילדה קטנה ולא רצוי לטלטל אותה, והיא תגיע לדיונים כשהילדה תגדל.

לאחר מכן האישה טענה כי הבעל נטש אותה ואינו תומך בילדתם המשותפת, וכי הוא נסע לישראל רק כדי לסגור את עסקיהם שם ולשלם חובות. לאחר מכן האישה הודיעה כי עד שלא יוסדר עתידה של הילדה המשותפת לא יהיה גט. לאור זאת הבעל טען כי אשתו מעגנת אותו והגיש תביעה להיתר נישואים.

בית הדין הרבני בחיפה הבין כי האישה מנסה לדחות את הדיונים בכל מחיר. בצעד חריג פנה בית הדין בחיפה לאב בית הדין במילאנו, הרב יוסף לאראס, המתגורר במרחק של כ-5 שעות נסיעה מבית הורי האישה.

במשך כ-3 שנים תיווך הרב לאראס בין הבעל לאישה עד שלבסוף הושג הסכם בין בני-הזוג, הקובע כי האב ישלם מזונות לילדה והאישה מוותרת על כתובתה. סלע המחלוקת היה פיתרון להסדרי הראייה, שכן האם מתגוררת באירופה והאב בישראל.

בית הדין הרבני בחיפה קבע כי הפיתרון יהיה באמצעות תוכנת הסקייפ, המאפשרת לנהל שיחת ועידה המלווה בקול ותמונה באמצעות האינטרנט. לאחר ששני בני-הזוג חתמו על ההסכם, הגיעה האישה לארץ וסודר ביניהם גט.