אל תספידו את מכבי

לספוסנרים יש אינטרסים, לאוהדים זיכרון קצר - מישהו זוכר את אולסי פרי והסמים?

מאז פרסום התאבדות מוני פנאן ביום שני שעבר, נשמעים מכל עבר קולות על כך ש"מכבי מתרסקת", שיצאה מהקונצנזוס ושהיא כבר לא "הקבוצה של המדינה".

הסיפור של מוני פנאן לא עושה חסד עם מכבי ת"א, זה ברור. המותג הנוצץ המצליח, שהיה מושא לקנאה בקרב מועדוני הספורט בארץ ובאירופה, מאבד מהברק בימים אלה, אבל מכאן ועד "התרסקות", הדרך רחוקה.

מכבי היא קבוצה שאוהבים לשנוא, כל אחד ומניעיו הוא: בגלל 48 האליפויות שבהן זכתה בליגה המקומית והעליונות הספורטיבית שהפגינה מאמצע המאה הקודמת, בגלל 36 גביעי המדינה הניצבים בארונותיה, או בשל חמש הזכיות בגביע האירופאי, מאז שקבוצות ישראליות התחילו להשתתף בו.

גילוי נאות: אני אוהד מכבי, והכפשת הקבוצה בתקשורת בזמן שהמועדון נמצא בתקופה ובמצב פגיע, מכעיסה אותי. אך לומר שמכבי מתרסקת בגלל פרשת פנאן זו אמירה לא רצינית והתפלאתי לשמוע אותה מדורון ג'מצ'י, שהיה סמל צהוב, קפטן הקבוצה ואחד מהשחקנים המובילים בתולדות המועדון.

שיחת היום

בנוסף להיותה קבוצת כדורסל, מכבי היא מותג. ההצלחה המקצועית והמסחרית של המועדון לא ניתנת לערעור ולראיה - החברות המסחריות הרבות שרצו לקשור את שמן עמה כספונסריות. חברת "עלית" שהייתה שם נרדף למכבי ת"א בכדורסל במשך 39 שנה ועד יולי אשתקד, הפיקה הרבה מהקשר בין הקבוצה למוצריה.

ביולי 2008 נהפכה חברת אלקטרה לנותן החסות הראשי של מכבי, ובימים אלה הצהירה שהיא "עוקבת אחרי ההתפתחויות בעניין פנאן" ושלא תהסס לצאת מההסכם, אם החקירות יעלו משהו קונקרטי.

אני מאמין שבתוך תוכה מייחלת אלקטרה לסיום הפרשה ולחזרה לשגרה ללא ממצאים מרשיעים. הקשר עם מכבי הוא קשר שכל חברה מסחרית שואפת אליו, שכן מאז שטל ברודי "שם אותנו על המפה" ב-1977, המשחק של מכבי הוא שיחת היום שלמחרת, בקרב אוהדים ושונאים כאחד.

זיכרון קצר

מכבי כבר ידעה בעבר פרשיות לא מחמיאות. אולסי פרי, ה"סנטר" האגדי של מכבי בשנות ה-80, הסתבך בסמים ואפילו נעדר ממשחק חשוב באירופה בגלל שהיה תחת השפעתם. מכבי ניסתה אז לטייח את הפרשה, ואמרה כי פרי נעדר מהמשחק בגלל שפעת, אך הסיבה האמיתית נחשפה בסופו של דבר וההסתבכות הובילה לבסוף את פרי לפרוש.

והנה, היום, אם מביטים לאחור ונזכרים בפרי, מה שעולה בזיכרון אינו דווקא הסמים, אלא ההישגים הרבים אליהם הוביל את מכבי.

בסופו של דבר, לאוהדי הספורט בארץ ובחו"ל יש זיכרון קצר. פרשיות באות ופרשיות הולכות, אבל האהדה למועדון ולקבוצה נשארת. הפרשייה המביכה הנוכחית שעוברת מכבי ת"א חמורה ככל שתהיה, לא תמחק בין לילה את התקופה הממושכת שבה הייתה מושא להערצה, מודל לחיקוי מוביל ואהוב.

אחרי כל זאת, מכבי עדיין כאן - והיא תישאר.