נורה אדומה: מלאי הדירות במחוז ת"א מספיק ל-11 חודשים - זהה למלאי ערב משבר הנדל"ן בארה"ב

רבעון שלישי עגום בנדל"ן: מכירות הדירות ירדו בספטמבר ב-16%, בהמשך לירידות בחודשים יולי ואוגוסט ■ מלאי הדירות במחוז בירושלים מספיק כעת ל-24 חודשים - הרבה יותר מהמלאי בשוק הנדל"ן בארה"ב ■ בשורה נפלאה לזוגות צעירים / דרור מרמור - פרשנותמכירות הדירות החדשות בישראל קרסו ב-37% מחודש יוני

אולי זה הזינוק במחירי הדירות ואולי זה הראלי בבורסה שמהווה אלטרנטיבה להשקעה בשוק הנדל"ן; תהיה הסיבה אשר תהיה, הביקושים בשוק הנדל"ן מתקררים. לפי נתונים הלמ"ס שפורסמו היום (ה'), בחודש ספטמבר חלה ירידה של 16% במכירות הדירות החדשות ביוזמה פרטית, זה החודש השלישי ברציפות. מאז חודש יוני צנחו מכירות החדשות ביוזמה פרטית בכ-37%.

מכירות דירות חדשות באוגוסט

970 דירות בלבד נמכרו ביוזמה פרטית בספטמבר, לעומת 1,160 באוגוסט ו-1,320 ביולי. כמו כן, 280 דירות נמכרו ביוזמה ציבורית בספטמבר, כך שבסך הכל נמכרו בישראל 1,250 דירות בחודש החולף.נזכיר, בחודש אוגוסט ירדו מכירות הדירות החדשות ב-12% וביולי נרשמה ירידה של 14%. לפי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס, מחירי הדירות בישראל עלו ב-13.3% בשנה האחרונה וזינקו ב-27% מאמצע 2007.

"אחרי חודש יוני, בו נמכרו כ-2,050 דירות חדשות, נרשמה ירידה רצופה במכירת הדירות בכל אחד מחודשי הרבעון השלישי של השנה", נמסר מהלמ"ס. נכון לסוף ספטמבר, כמחצית מהדירות החדשות למכירה ביוזמה פרטית מוצעות למכירה מזה כ-11 חודשים (מתחילת בנייתן). מכלל הדירות החדשות, כ-36% מוצעות למכירה במחוז המרכז וכ-32% במחוז תל אביב.

אולם במקביל גם מלאי הדירות החדשות בבנייה ביוזמה פרטית ממשיך להצטמצם. מספר הדירות החדשות במלאי ירד בספטמבר ל-7,650 דירות בלבד, ירידה של כ-27% לעומת ספטמבר 2008. בבדיקת המלאי ביחס לקצב המכירות, יחס הנהוג בשוק הנדל"ן, עולה כי המלאי מספיק בממוצע לכ-6 חודשים. עם זאת, יש לציין כי במחוז ירושלים מלאי הדירות מספיק ל-24 חודשים ובמחוז ת"א הוא מספיק ל-11 חודשים.

לצורך ההשוואה, לפי נתוני מכירות הבתים החדשים שפורסמו אתמול בארה"ב, המלאי בשוק הדיור האמריקני מספיק ל-7.5 חודשים בהתאם לקצב המכירות הנוכחי, כך שבבחינת יחס המלאי למכירות מצבם של מחוזות ירושלים ות"א גרוע יותר משוק הנדל"ן האמריקני. במילים אחרות, אם לוקחים בחשבון את ההאטה הניכרת בקצב מכירות הדירות החדשות בישראל, ניתן לראות כי המלאי במחוזות ת"א וירושלים גדול יותר מאשר בארה"ב בהשוואה לקצב המכירות שם.

מלאי הדירות

שר השיכון, אריאל אטיאס, הצהיר באחרונה כי בכוונתו לפעול להוזלת מחירי הדירות בארץ באמצעות שיווק אגרסיבי של קרקעות, במסגרת תוכנית שכותרתה "הוזלת מחירי הדירות באמצעות היצף השוק בקרקעות". בכנס הנדל"ן השנתי של המי"ל שנערך בשבוע שעבר, הבטיח אטיאס להוציא לשוק עוד כ-6,000 דירות בתחילת נובמבר, וזאת בהמשך לשיווק של כ-5,300 דירות לפני החגים.

"אנחנו נווסת את השוק ונשפיע על מחירי הדיור", אמר אטיאס. "מי שלא מאמין - שימתין בסבלנות ויראה. לזוגות הצעירים אני אומר - אסור לכם להתפתות ולהאמין לסיסמאות שהמחירים ימשיכו לעלות".

22