BDO: יותר מחצי מיליארד שקל הפסד למדינה מקב' רכישה

55% מקבוצות הרכישה פועלות בת"א, 25% בגוש דן וכ-14% בשרון ■ קבוצות רכישה הרוכשות קרקע מגורים פרטית אינן מחויבות במע"מ ■ סגן נשיא התאחדות הקבלנים: "המדינה מעניקה הטבות מס מופלגות לרוכשי דירות יקרות במרכז למטרת רווחים - על חשבון הזוגות הצעירים"

מדגם שערכה חברת הייעוץ BDO זיו האפט עבור התאחדות הקבלנים והבונים בישראל בדק את ההפסד של המדינה מפעילותן של 65 פרויקטים של קבוצות רכישה במהלך השנה האחרונה. מהמדגם עולה כי הפסד המדינה ממיסים רק מהפרויקטים שנבדקו (בעוד קיימים עשרות פרויקטים נוספים) נאמד בלמעלה מחצי מיליארד שקל.

כלכלני BDO-זיו האפט מציינים כי על פי המצב הקיים כיום קבוצות רכישה הרוכשות קרקע מגורים פרטית אינן מחויבות במע"מ וזאת בניגוד לקבלן הרוכש את הקרקע. כמו כן, הקבוצות אינן משלמות מע"מ על הוצאות הפיתוח. היות ורוכש הדירה הינו חבר בקבוצה הבונה את הבניין אזי הוא פטור גם מתשלום מס רכישה על הדירה. בנוסף, מכיוון שהקבוצה איננה חברה, היא חוסכת את הרווח היזמי ואת המע"מ הנלווה אליו.

במסגרת הבדיקה חושב הפסד המדינה ממיסים בהתאם לפרמטרים הבאים: הפסד המדינה ממע"מ על הקרקע בשיעור 16.5% במידה והמוכר הוא פרטי, הפסד מע"מ על עלויות פיתוח בהנחה של 400 שקל למ"ר, הפסד המדינה ממס רכישה כאשר מחיר הדירה נקבע לפי המחירים המקובלים באזור בו פועלת קבוצת הרכישה והפסד המדינה ממע"מ על רווח היזמי. ניתוח מיקום הפרויקטים הנבנים ע"י קבוצות רכישה מגלה כי 55% מהקבוצות ממוקמות בעיר ת"א, 25% בגוש דן, וכ-14% בשרון, כלומר למעלה מ-90% מהקבוצות פועלות באזורי הביקוש במרכז הארץ ולא בפריפריה. בנוסף, נמצא כי מרבית הרוכשים של הדירות הינם משקיעים ולא רוכשי דירות למגורים.

בהתייחס לנתונים, אומר סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, כי פעילות קבוצות הרכישה בישראל מסבות למדינה הפסדים כבדים. "פילוח הפעילות של קבוצות הרכישה מאשר את העובדה כי קבוצות הרכישה כדאיות רק באזורי הביקוש בהם עלויות הקרקע גבוהות. המדינה מעניקה הטבות מס מופלגות למי שידם משגת לרכוש דירות יקרות במרכז הארץ ובעיקר למשקיעים שקונים דירות 'פטורות' ממס בקבוצות רכישה. זאת, מתוך מטרה למכור אותן מאוחר יותר במחירי השוק ולרשום רווח גבוה מאוד לעצמם, על חשבון זוגות צעירים ורוכשי דירות בפריפריה". בהתאחדות מוסיפים ומאשימים את המדינה ביצירת אפליה בין קבלנים ובין מארגני קבוצות רכישה, בכך שהיא אינה מאפשרת להם לפעול בתנאי תחרות שווים.