מה חיפשו בכירים מפייזר בישראל?

צוות מחברת הענק הגיע לארץ וביקר במשרדי לפחות 12 חברות. מה מתבשל?

בשבוע החולף ביקר צוות בכיר מחברת פייזר האמריקנית, אצל 12 חברות ישראליות וביניהן ביוליין, פרוטליקס ו-DirMedical העוסקת בזיהוי תרופות מזוייפות. הביקורים עוררו הדים רבים, אך השאלה הגדולה היא - מה משמעותם?

למרבה השמחה, בשנים האחרונות חברות תרופות בינלאומיות מרבות לבקר בארץ, עם ובלי קשר לעסקה ספציפית. פייזר עצמה אף שקלה בעבר להקים כאן שותפות קבועה לחיפוש טכנולוגיות. האם אחד מן הביקורים הנוכחיים עשוי להבשיל לעסקה של ממש?

נראה כי השיחות הרציניות ביותר נערכו עם ביוליין. לחברה מוצר בשל לעסקה, מיועד למסחור בטווח המיידי. המוצר, גלולה לטיפול בסכיזופרניה, בהחלט תואם את הפעילות הקלאסית של פייזר. לחברה יש כבר שתי תרופות למחלה ועוד תרופות רבות נוספות המיועדות לשוק הפסיכיאטרי.

המוצר של ביוליין מציע יתרון וחידוש על פני המוצרים הקיימים - הוא מטפל גם בתסמינים הקוגניטיביים של המחלה. פייזר רעבה לחדשנות, מול תפוגה מתוכננת של פטנטים שלה בתקופה הקרובה.

אין הכוונה לומר כי דווקא פייזר תחתום על עסקה עם ביוליין. היא מתמודדת מול מתחרות גדולות שמעוניינות במוצר לא פחות. ככל הידוע לנו, הקונה עוד לא נבחר.

מה לגבי פרוטליקס? המוצר של פרוטליקס אמנם מתקדם יותר, אך הוא פחות מתאים לפעילות של פייזר בכך שמחלת הגושה הוא שוק קטן שפייזר אינה פעילה בו. המוצר של פרוטליקס לטיפול במחלה יהיה השני או השלישי בקטגוריה, מיצוב המתאים פחות לאסטרטגיה של פייזר. כמו-כן, תרופות תחליפיות לחלבונים חסרים לטיפול במחלות גנטיות, לא הוגדרו על-ידי פייזר כאחד ממוקדי העניין שלה.

פרוטליקס כחברה, על הטכנולוגיה החדשנית שלה, עשויה בהחלט לעניין את פייזר, אך כרגע היא אינה מועמדת למכירה. יכול להיות שבמחיר הנכון פייזר תרצה להיכנס לעסקה כדי להכניס רגל בדלת לקראת רכישה אפשרית של פרוטליקס בעתיד. נראה כי השיחות שנערכו בין החברות היו רציניות.

על השיווק של המוצר של פרוטליקס מתמודדות כרגע לפחות שתי חברות מובילות נוספות, האחת מהן היא טבע. לגבי DIR, די ברור שהחברות ייפגשו. DIR מפתחת שיטה לזיהוי תרופות מזוייפות, אחד הנושאים המובילים באג'נדה של פייזר. החברה עדיין נמצאת בשלב ראשוני מאוד, כך שסביר שהיה זה ביקור מתוך עניין ללא השלכות מעשיות בעתיד הקרוב.

סביר להניח כי מלבד החברות האלה קפצו בפייזר לראות גם את Quark, איתה יש להם תוכנית פיתוח משותף; את Novocure בה ביצעה לאחרונה השקעה; פוליהיל, שיש לה מוצר בתחום טיפול בסוכרת מאושר לשיווק אשר עדיין לא נמצא לו שותף ועוד. *