אין שום "מציאות" באג"ח

אני מתקשה להשתכנע מפירסומי בתי ההשקעות לגבי הזדמנות שנקרתה לדרכם

זוהר רוזן הוא מנכ"ל משותף ב"סגולה" בית השקעות

הלחץ האגרסיבי שמופעל מצד שוק ההון, כלפי האנשים שכספם "מתבטל בפח"ק", כמו שגורסת פרסומת אחד מבתי ההשקעות, יחד עם חשיפתם של כל מוצרי האריזה (השקעה שאינה ישירה בנ"ע ונעשית דרך קרנות נאמנות וסלים) לסוגים שונים של אג"ח, לא הצליחו לשכנע אותי שמונחת לפני הזדמנות, שפעילי שוק ההון זיהו, בדבר עדיפות ברורה של האגח"ים על הפק"מ והמק"מ.

להיפך. כשאני רואה את גובה הריבית ותוספת סיכון שמבקשים הבנקים עבור הלוואות שהם נותנים למגזר העסקי והפרטי, לא ברור לי מדוע ציבור לקוחותיי צריך להלוות ללקוחות אלו ולהסתפק בריביות האפסיות ובפרמיות הסיכון הנמוכות הנגזרות מההשקעה באג"ח באופן כללי.

יש חוסר פרופורציה בולט בן כמות והיקף "האריזות" המונפקות ונדחפות למשקיעים, ביחד עם רמז בדמות פרסום תשואתן בשנה החולפת, לבין ההבדלים המינוריים בעודפי תשואה (בסדרי גודל של רבעי אחוז ותוספת סיכון) בהשוואה למק"מ הישן והטוב.

זאת קורה יחד עם החזרה לשכנע אותנו שהדרוגים באג"ח הקונצרנים שגויים בחלקם, וכי ניתן להסתפק ב-1% עד 3% כתוספת סיכון, בדרך לעודף תשואה שאולי נקבל ואולי לא.

סוף צפוי ורע

כאשר שוק ההון מנצל ריבית נמוכה מדי לדחיפה אגרסיבית של השקעות, זה נגמר לא טוב. האג"חים שאליהן עובר הכסף מגיבים בירידה לעליית ריבית והתשואה נהפכת לשלילית, עד שבמקום פק"מ ב-0.75%, נקבל השקעה שהפסידה 3% מערכה.

לכסף המושקע בפק"מ יש היתרונות הבאים:
1. זו תחנת המתנה ללא הפסד עד שתתקבלנה הזדמנויות משתלמות.
2. יש סיכוי להגדלת ריבית, אם זו אכן תעלה.

התשואה המתקבלת היא חיבור תשואת הפק"מ, בשילוב עם מניעת הפסד, או יחד עם התשואה של מה שנרכוש בהזדמנות, כלומר בריבית יותר גבוהה.

כאשר מנהלי השקעות מתקשים לחזות את הטווח הקצר, הם נוהגים להצטייד בהבטחות על העתיד הרחוק ולומר "שהאג"ח עדיפות" להשקעה בטווח זה. אני זו נוטה להעריך שתיק השקעות אג"חי שנבנה בימים אלו ואשר יש בו חלוקה לכל סוגי האג"ח: ממשלתיות, קונצרניות, ארוכות וקצרות, יניב בטווח הארוך בעיקר מפח נפש.

שאלה שיכולה בצדק להישאל היא מדוע איני מזהיר גם מהמעבר ומהגדלת רכיב מניות בתיקים, הן יהיו מי שיגידו שאחרי עליית ריבית ובעקבות האג"ח ירדו גם שערי המניות.

ובכן, יתכן בהחלט מצב שבו תהליך עליית הריבית יתרחש באופן מתון ולאורך זמן, מצב זה עדיין יעלה את תשואות האג"ח, כלומר יוריד את שעריהם הנסחרים בבורסה, אך לא בהכרח יפגע בציפיות להמשך צמיחה ובשערי המניות.

רק פריצה אינפלציונית אגרסיבית, תגרור עלית ריבית כזו שתפגע בכל רכיבי השוק, אך מאחר ואינני "רוביני" - ההודיני החדש של הכלכלה - איני צופה שזה מה שייקרה.