מסתמן: חוסרים של 40 מיליון שקל לקשת ורשת בתחום הסוגה העילית

זכייניות ערוץ 2 זועמות על כך שדו"ח הרשות השנייה, שיתפרסם בקרוב, מבוסס על כללים שפג תוקפם עם החלת מיקוד הרגולציה ■ רשת וקשת שוקלות פנייה לערכאות משפטיות נגד הרשות השנייה ■ ערוץ 10 עמד במחוייבויותיו

זכייניות ערוץ 2 לא עמדו במחוייבויותיהן לשנת 2008 - כך קובע דו"ח של הרשות השנייה שצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים. ל"גלובס" נודע כי הדו"ח השנתי שמפיקה הרשות יקבע כי לזכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, יש יחד חוסר של 40 מיליון שקל בתחום הסוגה העילית. ערוץ 10, לעומת זאת, עמד במחוייבויותיו במלואן.

לאור דו"ח 2008 המסתמן, אשר הועבר באחרונה להערות לזכייניות, צפויה להתפתח מחלוקת משפטית סביב נושא מיקוד הרגולציה. לו היו החלטות הרשות השנייה בנושא המיקוד נכנסות לתוקף כבר במהלך 2008 - היה החוסר של קשת ורשת קטן משמעותית, והיה עומד על כ-5 מיליון שקל לכל היותר.

במועצת הרשות השנייה ביקשו את החלת מיקוד הרגולציה רטרואקטיבית גם על שנת 2008, ואילו חוות-הדעת המשפטית של היועץ המשפטי של הרשות, דורון אבני, קבעה כי המיקוד צריך להיכנס לתוקפו רק ב-2009. רשת וקשת כבר החלו בבדיקה לפני פנייה לערכאות משפטיות נגד הדו"ח, מה שהביא גם לעיכוב בהוצאתו.

מיקוד הרגולציה הוא למעשה נוסחה חדשה שפותחה במועצת הרשות השנייה, בראשותה של נורית דאבוש, במסגרתה הפכו הכללים לפיהם אמורות לפעול הזכייניות מעטים ובעלי משקל שונה מבעבר. בין היתר הוחלט על שינוי אחוזי ההשקעה בסוגה עלית. בתוך כך יש עידוד מוגבר יותר למה שמכונה ז'אנר מיוחד, והוא עומד על 45% מכלל ההשקעה ביצירה המקורית העילית.

בדרך-כלל תוכניות המופקות במסגרת ז'אנר זה, כמו "ארץ נהדרת" או "שבוע סוף", נותרות מחוץ להכרה בסעיף "סוגה עילית" של הרגולציה טרום המיקוד, למרות השקעתן הכלכלית המסיבית.

על-פי הכללים החדשים, אמורה להיות הכרה גדולה יותר לתוכניות בפיתוח, ורק 30% מההשקעה בסוגה עלית תוקצה לסדרות דרמה, 10% לסרטי תעודה ו-15% לסדרות תעודה.

יצויין כי גם בשנת 2007 לא עמדו הזכייניות במחוייבויותיהן, על-פי דוח הרשות השנייה, למרות השקעות עצומות במסך. על-פי דו"ח הרשות לשנת 2007, לרשת חסרו 28.6 מיליון שקל, לקשת חסרים 19.6 מיליון שקל, ולערוץ 10 - 21.8 מיליון שקל.

מרשת וקשת נמסר: "לא ננהל את עניינינו מול הרשות השנייה מעל דפי העיתון".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הדו"ח טרם פורסם, ואין אנו נוהגים להשיב לספקולציות".

מערוץ 10 לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.