עיני: "הנוגע בפנסיות עובדי חב' החשמל - נוגע בפרה קדושה"

יו"ר ההסתדרות לגלי צה"ל: "כלכלה מניעים באמצעות משרד האוצר. ראש הממשלה אמר בזמנו שיהיה יותר מעורב, אך לדעתי הוא קצת הדיר את רגליו"

"מי שנוגע בכספי הפנסיה של עובדי חברת החשמל - נוגע בפרה קדושה" - כך אמר היום (ה') יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אחרי פגישה במשרדו של שר התשתיות, עוזי לנדאו, שעסקה בנושא הפנסיה והשינוי המבני בחברה. עיני הבהיר בשיחה עם "גלובס" כי כל נושא כספי הפנסיה, בכל חברה שהיא, קדוש מבחינתו.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי חברת החשמל מבקשת את התערבותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות המחלוקת הקשה סביב נושא הפנסיה בחברה, והדרישה להשבת מיליארדי שקלים שהופרשו לטובת קרן הפנסיה של העובדים.

בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בנושא במשרד רה"מ, בניהולו של איל גבאי, ובהשתתפות נציגים של משרדי האוצר, התשתיות, חברת החשמל וההסתדרות. יצוין כי קודם לפנייה למשרד רה"מ נפגשו ראשי חברת החשמל, היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל עמוס לסקר, גם עם שר האוצר, יובל שטייניץ, אך לא הצליחו להגיע להסכמות.

"שר האוצר צריך לדחוף את העגלה ולא רק לדבר"

יומיים בלבד אחרי שאמר על שר האוצר, יובל שטייניץ, כי הנאום שלו על צמיחה ועל צמצום פערים הוא בגדר "דיבורים כמו חול, ואין מה לאכול" המשיך היום עיני לחמם את האווירה, בראיון לגלי צה"ל: "אני מאוד מכבד ומעריך את שר האוצר, אבל הוא צריך לדחוף את העגלה ולא רק לדבר. לדבר זה בסדר, אבל צריך גם לעשות".

עיני טען כי שיתוף הפעולה עם האוצר לוקה מאוד בחסר על אף שאחת מאבני היסוד להקמת הממשלה הנוכחית היתה פורום השולחן העגול, בו אמורים היו לדון יחד נציגי הממשלה, המעסיקים וההסתדרות. מסיבה זו, כנראה, בחר עיני לחשק מעט את שטייניץ: "כלכלה מניעים באמצעות משרד האוצר. ראש הממשלה אמר בזמנו שיהיה יותר מעורב, אך לדעתי הוא קצת הדיר את רגליו. הוא צריך לפקוח עין ולראות שאותו קשר טוב בין הממשלה, המעסיקים והעובדים, ימשיך להתקדם עם תוצאות ולא רק דיבורים".

בין השורות, אפשר להבין כי עיני קורא לראש הממשלה להתערב יותר במדיניות הכלכלית של האוצר, מה שעשוי להצר את מרחב הפעולה של שטייניץ, שממילא לא תמיד היה גדול. לפחות במקרה הלנת השכר של עובדי תעש, עיני כבר עקף את שטייניץ ודרש את מעורבותם של שר הביטחון ורה"מ. "ללא ההתערבות של ראש הממשלה הם לא היו מקבלים משכורות", הבהיר עיני.

עיני ניגח שתי טענות מרכזיות שהעלה בימים האחרונים שטייניץ: האחת, שלערבים ולחרדים יש חלק בעובדה שהם אינם משתלבים מספיק בשוק העבודה, והשנייה שיש לצמצם משמעותית את מספר העובדים הזרים בישראל משום שהם תורמים לאבטלה ולפערים בחברה. "אם רוצים שבמגזר הערבי, למשל, יעבדו, אני חושב שצריך לייצר להם מקומות עבודה. הרי אין מפעלים במגזר הערבי בזמנו הביאו מפעלי טקסטיל, אבל הם מזמן נעלמו מהאזור".

על העובדים הזרים אמר עיני: "קיימנו דיון בהנהגת ההסתדרות על העובדים הזרים, ואנחנו מתכוונים לסייע להם כי זו חובתנו. לגבי ילדי העובדים הזרים אני אומר חד משמעית - אסור לגרש אותם! הם נולדו פה, הם חיים פה. זה עוול לשלוח אותם מפה, כי הם חלק בלתי נפרד מהאוכלוסיה".

עיני רמז כי יחסי העבודה במשק עשויים להתערער אם הקיצוצים במענקי האיזון לרשויות המקומיות יביאו שוב להלנות שכר חוזרות ברשויות, ואם המאבק של קלדניות בתי המשפט לא יבוא לכדי פתרון. "בכנס שדרות שר האוצר דיבר על צמצום פערים, ועכשיו, כשיש הזדמנות לשפר את התנאים של קלדנית שמרוויחה 3,000 שקל, נלחמים בהן ומבקשים צווי מניעה", הוא אמר.