בין מיסיס ג'ונס לגברת כהן

תרגיל: החליפו את "מורגן סטנלי" ו"קרנות הפנסיה של קליפורניה" במושגים מקומיים

אין חולק על העובדה שהבנקים המרכזיים מצאו עצמם לכודים בין הפטיש והסדן בשנה החולפת. מצד אחד שורת צעדים דרמטיים לחילוץ הכלכלה העולמית מהמשבר ומצד שני חשש כבד ממה שמתחולל במערכת הפיננסית, כאשר גופים גדולים ובמיוחד כאלו שמרגישים "גדולים מדי מכדי ליפול", נוטלים על עצמם סיכונים ומאיימים שוב על יציבות הכלכלה העולמית.

על שלוש עובדות אי אפשר להתווכח.

האחת - השווקים באופוריה מוחלטת. השנייה - כל עוד זה תלוי במנהלים של בתי ההשקעות והבנקים להשקעות, החגיגה תימשך והשלישית - אין כיום כל הצדקה כלכלית לעליות כל כך דרמטיות.

בשנת 2007 רכש בנק ההשקעות מורגן סטנלי חברת נדל"ן בשם "קרסנט". לצורך הרכישה הוא נטל הלוואה מידידו הטוב ברקליס קפיטל. המשבר הגיע. ההשקעה בחברת הנדל"ן הניבה פירות באושים ומורגן ספג הפסד של כמיליארד דולר.

את הנכסים(הרעילים?) העביר מורגן לברקליס ובתמורה מחל לו האחרון על הלוואה בסך שני מיליארד דולר. האם לדעתכם מישהו ממנהלי מורגן או ברקליס יסבול ממחסור במענקים ואופציות השנה? האם יופחתו משכורות העתק? חלילה וחס.

מי ישלם? כמובן גב' ג'ונס מקליפורניה. מסתבר שקרנות הפנסיה של המורים בקליפורניה השקיעו מאות מיליוני דולרים בקרנות הנדל"ן של מורגן ואיבדו 80-90% מהשקעתם. נשמע לכם מוכר? החליפו את השמות בשמות מוכרים ממקומותינו, ותגלו תמונה כללית דומה מאד.

השוק מתעלם

בסוף השבוע שעבר הפתיע נגיד הבנק המרכזי של גוש היורו ז'אן קלוד טרישה באמרו כי יש להתחיל לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה. המשמעות המיידית- הזרמת הכספים למערכת הפיננסית שכבר הגיעה ל 30% מהתמ"ג בגוש היורו תיפסק.

בשוק נורמאלי הייתה הודעה כזאת מתקבלת מיד בירידות שערים אולם שוק אפוף אופוריה מסרב להתייחס להודעות "רעות" ומפנים אותם רק בהמשך. בנוסף התבטאו בכירים ב"פד" כי יש להדק את הפיקוח על הגופים הפיננסיים ולוודא כי אינם נוטלים סיכונים מיותרים. ניסוח בהחלט עדין והולם יחידת חבלה מובחרת הבאה לפרק מטען חומר נפץ מסוכן כל כך.

מדוע חומר נפץ - כי זהו שורש הבעיה. כאשר גופים פיננסיים האמונים על כספי הפנסיה והחסכונות שלנו מונעים ע"י שיקולים לטווח קצר, מוכנים ליטול סיכונים מרחיקי לכת תוך מחשבה ש"אחרי המבול" עד כדי כך ששנת 2009 ואולי גם 2010 ייזכרו כשנות האקזיטים של בכירי הפיננסיים, זה מצב שדורש תיקון וחשיבה מחדש, קצת מעבר ל"מודל הצ'יליאני".

שוק המט"ח המקומי והריבית

היום תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש דצמבר. דעתי כדעת הקונצנזוס שהריבית לא תעלה אולם לנוכח ההדלפות ,המוזרות יש לומר ,של שניים מחברי הפורום המצומצם בבנק שלכאורה תומכים בהעלאת הריבית, לא תתקבל העלאה בהפתעה גמורה, אם כי אני סבור שפישר ישאף לדחות את ההחלטה בחודש נוסף לפחות, במיוחד כששוק המט"ח המקומי , מתחיל סוף סוף להתנהג על פי משאלת ליבו.

ואכן שוק המט"ח מגיב בדיוק כפי שפישר היה רוצה שיגיב. פיחות איטי ומתמשך בשער השקל לעומת סל המטבעות, פיחות שלא יזלוג לעלייה בשיעורי האינפלציה. בין הגורמים שניתן למנות לפיחות לו אנו עדים לאחרונה ניתן למנות את עסקות הרכש האחרונות שבוצעו בשוק הישראלי, עסקות שפירושן רכישת מט"ח ואיזון בחשבון השוטף, פעילות דלה בקרב יצואנים הממעטים למכור, סגירת פוזיציות על ידי שחקנים שמכרו מט"ח ומודלים שרוכשים והמתנה "על הגדר" של גופים גדולים שהימרו על המשך התחזקות השקל, זאת לנוכח הצהרותיו של פישר לגבי המשך ההתערבות, פעולה שהוציאה את העוקץ מכל ניסיון לחזק את השקל בארבעת החודשים האחרונים.

גופים אלו יש לקחת בחשבון היטב שכן הם ממתינים עדיין לשעת כושר וכאן תעמודנה במבחן, לראשונה מזה זמן רב, הצהרות הנגיד.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • Rika40@012.net.il
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.