קופצים למים העמוקים

מוזיקה חיה ואלקטרונית, במה מוצפת מים ורקדנים על הקירות. ענבל פינטו ואבשלום פולק מעלים את המופע "טראוט" שנוצר במבשלת בירה בנורווגיה

"טראוט הוא מופע אפל, יצרי ורטוב, עם דמויות ומוזיקה יוצאות דופן ששואף לעתיד ורוד" - כך מתארים ענבל פינטו ואבשלום פולק את יצירתם החדשה "טראוט". המופע נוצר בנורווגיה והוצג במבנה תעשייתי בעיר סטוונגר, שהייתה בשנה שעברה בירת התרבות של האיחוד האירופי.

זוג היוצרים והלהקה הוזמנו ליצור מחול מיוחד בעיר במסגרת שנת התרבות. שם מצאו את החלל המיוחד - מבשלת בירה שהוסבה למרכז תרבות, ואת חברי Kitchen Orchestra, הרכב מוזיקלי נורווגי המשלב מוזיקת עולם וסגנונות שונים ומשונים, עימו הם משתפים פעולה במופע.

"ברגע שנכנסנו למקום ידענו שפה אנחנו רוצים ליצור את העבודה שלנו", אומרים פינטו ופולק. "הבניין צופה לפיורד והאנשים המסורים והסקרנים שהקימו את המרכז ויוצרים בו פותחים את שעריו בפני אמנים חדשים. בהמשך, פגשנו את חברי הKitchen Orchestra - חבורת מוזיקאים פורצי גבולות באופן עבודתם ובשיתופי הפעולה המפתיעים שלהם - והתמונה הושלמה".

טראוט / צלם יחצ

השראה של הסופר היפני הרוקי מורקמי? "טראוט"

בימת המופע מדמה תחתית של באר או מרתף מוצף מים, ואם עולים בדעתכם זיכרונות מספריו של הסופר הסוריאליסטי היפני הרוקי מורקמי - אין זה מקרי. השפעות ומקורות השראה מהתרבות העכשווית ביפן אינן זרות לצמד הכוריאוגרפים-בימאים פינטו ופולק, שמעזים ומרחיקים לכת בכל יצירה שלהם למחוזות חדשים ומרתקים. הם כבר הספיקו לעבוד עם האופרה הישראלית וכן עם בתי אופרה והפקות מיוחדות בשווייץ, בבלגיה וביפן.

הפעם, באווירה נורדית, הם יוצרים עולם מכושף, אפלולי ורטוב, שבו נפגשות הדמויות, אותן מגלמים הרקדנים, השחקנים, המוזיקאים והזמרת. גם הקירות משמשים בתפקיד חשוב, כשהרקדנים משתמשים בהם ורוקדים מולם ואף עליהם.

אווירה סוריאליסטית

בארץ יעלה המופע המורכב במשך שבוע אחד בלבד, באולם ירון ירושלמי במרכז סוזן דלל בת"א - אולם אינטימי, עם מספר מקומות מצומצם, המהווה חלק מהזירה הביתית של הלהקה. המוזיקה נוצרת במהלך המופע, בשיתוף פעולה עם הרקדנים על הבמה.

תנועת הרקדנים היא אלמנט מרכזי ביצירת המוזיקה החיה. המפגש של רקדן עם הקיר יוצר אלמנט קולי, באמצעות מיקרופונים עם חיישני תנועה, היוצרים קול שמתקשר עם תנועות הרקדנים, השירה והמוזיקה. כל אלה יוצרים אווירה סוריאליסטית, ומעניקים למופע את אופיו.

Kitchen Orchestra הוא לא ההרכב המוזיקלי הצפוי על בימת מחול. במקור מדובר בקולקטיב של 25 מוזיקאים בגילאים שונים, המנגנים בסגנונות מגוונים - ממוזיקה קלאסית, דרך ג'אז ועד למוזיקה אלקטרונית. הם מעדיפים ליצור מוזיקה מאולתרת וערנית ולכן כל פרויקט של ההרכב הוא יצירה חד-פעמית.

ב"טראוט" מופיעים חמישה מחברי ה"אורקסטרה", סולנית, נגן חצוצרה, תופים, ושני מסמפלים המתכנתים מוזיקה אלקטרונית. בביקורם בארץ, לצד מופעי המחול, יקיימו חברי ההרכב מופע משותף עם המוזיקאי אבי בללי. *

"טראוט" יוצג בארץ במשך שבוע בלבד, מה-5.12 עד ל-12.12 באולם ירושלמי, מרכז סוזן דלל בתל-אביב, במסגרת אירועי "הרמת מסך", שנפתחים הערב (ג') במרכז. מחיר כרטיס ל"טראוט" - 170 שקל