האם גופי השידור יפעילו על עצמם "רגולציה עצמית" לשילוב מיעוטים?

"מעריב" וגוף תקשורת גדול נוסף ישתתפו בפיילוט שכולל הוגנות תעסוקתית ושילוב של מיעוטים בתכנים ומאחורי הקלעים ■ את המהלך מוביל ארגון "אג'נדה" שמתבסס על מודל בריטי שקיבל רוח גבית מהרשות השנייה

הפקס במשרדי קשת, רשת וערוץ 10 לא מפסיק לעבוד. מדי יום, הוא פולט עוד ועוד דפים שמגיעים מכיוון משרדי הרשות השנייה, שם נמדד ונבחן כל צעד של הזכייניות. חלק מועט בלבד מבין הניירת הזו שמציפה את גופי השידור, עוסק במה שאמור להיות תפקידו המקורי של הרגולטור - שמירה על גיוון המסך הישראלי. מועצת הרשות השנייה הבינה זו בעצמה, ובאחרונה הובילה סדרת שינויים שאמורה לצמצם עד כמה שאפשר את עבודתה כגזבר או כשעון עצר של פרסומות. כעת, פותחה תוכנית חדשה שתציע חלופה שתיקח את ההסדרה צעד נוסף אל עבר הכיוון הייעוד האמיתי שלה.

בקרוב יצא לדרך פיילוט, בו ייקחו מספר כלי תקשורת בישראל, לרגולציה חדשה שמציע ארגון אג'נדה. הרעיון שמאחורי התוכנית שגיבש הארגון בחודשים האחרונים הוא "רגולציה התנדבותית" שתתבסס על הוגנות תעסוקתית ועל שילוב של מיעוטים בתכנים ומאחורי הקלעים. על-פי הרעיון, שעובד ביעילות כבר מספר שנים בבריטניה, כל גוף תקשורת יוציא מדי שנה דו"ח בו הוא קובע יעדים לשיפור השילוב ותנאי ההעסקה בארגונו ויציע דרכים לקדם את מצבו. על בסיס זה, מציעה אג'נדה, יעמוד הגוף בדרישות הרגולציה.

התקשורת: הגמוניה לבנה

"כל החוקים שמסדירים היום את שידורי התקשורת מחייבים לשקף את מגוון הקבוצות בחברה", אומרת מנכ"לית אג'נדה, ענת סרגוסטי. "החיסרון של המצב היום, הוא שאי אפשר לאכוף את זה באמת. לכן במדינות מסוימות בנו מודל בו כלי התקשורת לוקחים על עצמם את האחריות". בממלכה המאוחדת חברו כל גופי השידור המסחריים והממלכתיים ליוזמה והם מוציאים מדי שנה דו"ח שממפה את התקדמותם ביעדי השילוב וזכויות העובדים. הסיכום השנתי מועבר לבחינת הרגולטור והוא מזכה אותם על התקדמותם.

"כל גוף ציבור מציב לעצמו יעד שילוב מיעוטים, לפני ואחרי המסך, ומציג את האמצעים, הקצאת משאבים, תקנים ומלגות. בסוף השנה מדווחים מה הושג", מסבירה סרגוסטי שמתכננת בישראל לרתום ליוזמה את כל גופי התקשורת, ובכללם גם את העיתונות המודפסת. מה שטוב ל-BBC, SKY והגרידאן, אומרת סרגוסטי, טוב גם לנו.

התקשורת הישראלית היא הגמוניה לבנה, כך על-פי מחקרים. בכל גופי התקשורת המרכזיים בישראל, עובדים פחות מ-5 כתבים אתיופים. מספר הערבים בתקשורת העברית המובילה נמוך עוד יותר ושואף לאפס. גם חרדים, עולים מרוסיה ואף לעיתים בני עדות המזרח מורחקים ממוקדי הכוח. מקומם של בעלי מוגבלות פיזית נפקד כמעט לחלוטין. על-פי הפרמטרים החדשים המוצעים, כלי התקשורת, מיוזמתם, ימפו את מצב שילוב העובדים בתוכם, ולדברי סרגוסטי הדבר יביא באופן מידי גם לשינוי ולגיוון התכנים.

"ברגע שהעורך או הכתב מגיע ממקום מסוים, אוטומטית התכנים מגיעים מסביבתו הקרובה ואז רואים אותה יותר על המסך או בעיתון", מסבירה סרגוסטי. בין הפרמטרים הנוספים שנקבעו תחת הסעיף "הרכב הארגון וחלוקת העובדים", ימדדו כלי התקשורת גם על-פי שילוב אנשים משכבות גיל שונות ושילוב נשים. כל חברה תוכל להוסיף גם מדדי גיוון כראות עיניה, כמו למשל מקור גיאוגרפי של העובדים.

תמיכה ברשות השנייה

חלק נרחב לא פחות מהמודל החדש יתמקד בתנאי ההעסקה. בראש ובראשונה תימדד כל חברה בשוויון בשכר בין גברים לנשים. בהמשך יבדקו "סך כוח העבודה על-פי סוג וחוזה ההעסקה (עובדי קבלן, פרילנס, שכירים), "המספר והשיעור הכוללים של תחלופת עובדים על-פי קבוצת גיל, מין ואזור". ניקוד נוסף יינתן על "מענקים הניתנים לעובדים במשרה מלאה אשר אינם ניתנים לעובדים זמניים או במשרה חלקית".

הרעיון שנראה אוטופי כבר צובר תאוצה. בין היתר הוא זכה לתמיכה ברשות השנייה, לאחר פגישה בין סרגוסטי לעומדת בראש המועצה, נורית דאבוש.

"ישבנו עם סרגוסטי מספר ישיבות סביב העניין", מספרת דאבוש, "ואני חושבת שהרשות השנייה חייבת להיות חלק מהתהליך הזה, ואנחנו עומדים לחלוטין מאחורי אג'נדה. אנחנו הצענו שוועדת המדרוג תוביל את הנושא הזה. זה המקום האידיאלי. הלא ועדת המדרוג היא גוף שגופי השידור מיוזמתם מממנים בכדי לקבל נתונים על הרייטינג שלהם. אז כמו שכל אחד בה ומשלם שיבדקו לו רייטינג שישלמו גם על מעקב ובדיקה של הנושאים הערכיים החשובים האלה. הרייטינג הוא כסף, והרב תרבותיות וההעסקה ההוגנת הם נושאים מוסריים חשובים שצריכים ללכת יחד".

לדברי דאבוש, הוועדה למדרוג היא המקום האידיאלי לריכוז הנושא שכן שם נפגשים לצד קשת, רשת ו-10, גם חברת החדשות, הטלוויזיה החינוכית ורשות השידור שחייבות להיות חלק מהתהליך. "כמו שאני מכירה את המערכת אפשר להוביל את זה", היא אומרת.

"בשלב זה, אם גופי תקשורת יעלו את זה למודעות, נעשה מודל ישראלי שדומה לבריטי. ביצענו שולחן עגול בהשתתפות בכירי עולם התקשורת, הצגנו את הרעיון ואחר כך דיברנו עם כמה מהם לחוד", כך סרגוסטי, "השלב הבא היה לפנות למועצת העיתונות שאימצה את הרעיון ובכנס שיתקיים באילת נקיים סביב זה מושב. בשלב הבא יצא לדרך הפיילוט בו ישתתפו "מעריב" וגוף תקשורת גדול נוסף שכבר נתנו את הסכמתם ובקרוב, אני מאמינה יהיו עוד".

22