אטיאס: "נסדיר את נושא קבוצות הרכישה בחודשים הקרובים"

"אם בוועדות התכנון יהיה עוד משקפיים, משקפיים כלכליות, זה יעזור להוציא דברים לפועל" אמר היום שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס בכינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בת"א-יפו-בת ים ■ "העם לא רוצה דירות יוקרה - רוצה שיהיה לו איפה לגור"

"העם לא רוצה דירות יוקרה. הוא רוצה קורת גג, שיהיה לו איפה לגור", אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס. "בתפקיד שלי יש כמעט ייאוש. הרגשתי כשנכנסתי לתפקיד שהמשרד לא רלוונטי לענף", הכה על חטא ביחס לקודמיו בתפקיד. "זה שהמשרד הזה לא היה רלוונטי בשיח הציבורי, מוכיח שצריך לעשות יותר פעולות בעקביות". אטיאס אמר את הדברים בבכינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בת"א-יפו-בת ים שמתקיים באילת.

בעוד אטיאס הזכיר את המכרזים שנעשו עד כה עם כניסתו לתפקיד (הוצאה למכרז של 5,300 דירות בספטמבר ועוד כ-6,000 בשבוע שעבר), אמר שר הבינוי כי "יש עשרות אלפי דירות בתוכניות מאושרות שאי אפשר לייצר מהם מכרז. זאת, כיוון שהאישורים מותנים בחובות ביצוע כל כך יקרות שהופכות את העסק ללא משתלם. מדובר בתנאים שמייקרים כל דירה בלמעלה ממאה אלף שקל".

אטיאס הטיח ביקורת בוועדות התכנון. "כשיושבים בוועדות התכנון שוקלים הרבה מאוד דברים, למעט שיקול כלכלי. כמובן שחייבים לשקול שיקולים תחבורתיים וסביבתיים, אבל צריך גם לתרגם אותם למה זה עושה לפרוייקט, ובכמה הוא פוגע בהיתכנות שלו".

בנוסף התייחס אטיאס גם למיזמי פינוי-בינוי. "אנחנו מאוד רוצים לעשות את זה. זה טוב גם מבחינה חברתית - זה הסיכוי של האנשים שגרים באזורים כאלה לצאת מאיפה שהם נמצאים עכשיו". לדבריו, "אם בוועדות התכנון יהיה עוד משקפיים, משקפיים כלכליות, זה יעזור להוציא דברים לפועל".

סוגיית קבוצות הרכישה, מן הסתם, עלתה במשך הכינוס של הקבלנים לסדר היום פעמים רבות. "אנחנו נסדיר את נושא קבוצות הרכישה בחודשים הקרובים", הבטיח אטיאס, שהגיב לבקשת הקבלנים להשוות את הפיקוח המוטל על קבוצות הרכישה. "הרוכשים הפוטנציאלים של קבוצות הרכישה צריכים להרגיש שכספם בטוח, והחיוב של קבלנים בחוק מכר לאחר פרשת חפציבה בחוק המכר זה בסדר".

עוד אמר אטיאס, כי "חלק מהגורמים בקבוצות הרכישה מקצוענים ומנוסים וחלקם לא, וזה אומר שצריך להיזהר. חלקם לא מסרו אפילו דירה אחת. הענף לא יהיה ללא פיקוח וללא רגולצי". עם זאת, הסתייג ואמר כי "אם אנחנו רוצים לתת כלים נוספים לזוגות צעירים, אני לא יכול לחשוב רק על האינטרסים של הקבלנים. אם יש כלי שיכול להוזיל מחירים, אני לא יכול להגיד לזה לא".