מדוע קפצה HOT להגנת בזק?

בימים אלה מתארגנת ועדה לטיפול בתעריפי בזק, והנה HOT קמה ומחוללת מהומות

העובדה ש-HOT החליטה לצאת נגד הקמתה של ועדת תעריפים, שלכאורה אמורה לעסוק בהפחתת תעריפי בזק, לא אמורה להפתיע. HOT חוששת, ובצדק, שמה שייקבע בוועדה יחול גם עליה, והידיעות בתקשורת על הנושאים שייכנסו לאחריות הוועדה מעוררים בה פחד, בדיוק כמו בבזק.

גם אם הוועדה תעסוק רק בתעריפי בזק, תהיה לזה השפעה על HOT. הוועדה אמורה לקבוע גם את תעריפי השלמת השיחה ברשת בזק, והחוק קובע שמה שחל על בזק בעניין זה, יחול גם על HOT. לכן, אם HOT החלה להתרגל לראות כסף מהשיחות שנכנסות אליה לרשת - כעת יש סיכוי שזה ייפגע.

החשש של HOT מובן, ויש הרבה צדק בטענותיה כלפי חוסר האיזון בין הרגולציה הקיימת בשוק הטלפוניה הנייחת לבין הרגולציה המוטלת על שוק הסלולר. כפי שמסתמן כרגע, המלחמה תהיה לא על עצם הקמתה של הוועדה אלא על הנושאים שהיא תעסוק בהם.

מלחמה קשה

זו הולכת להיות מלחמה מאוד קשה, שכן כאן יש אחידות דעות בין בזק ל-HOT, שלא תתנגד שיגעו בתעריפי בזק נטו, אבל לא רוצה שיתעסקו לה בתעריפי השלמת שיחה, ביצירת שוק סיטונאי לדקות שיחה ולקווי אינטרנט ובמחירי התמסורות, שהם מאוד בעייתיים בזכות השליטה הדומיננטית של בזק בשוק זה. אבל לבזק יש אחריות לכך שהוועדה הולכת לעסוק בנושאים שונים ולא רק בתעריפיה נטו.

למי ששכח, ועדת התעריפים שעליה מדברים עכשיו היתה אמורה לקום לפני שנתיים. שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, לא הקים אותה וגרם לבעיות קשות בשוק. אטיאס, בין היתר בלחץ בזק, חשב שאין מה למהר עם הקמת הוועדה, ושהתחרות שמתפתחת בשוק הנייח עושה את העבודה. היום מתבררת הטעות של אטיאס ושל בזק.

באי הקמת הוועדה גרם אטיאס נזק, מפני שאם לפני שנתיים ניתן היה להסתפק בוועדה שתדון במספר תחומים צר, היום מתברר שהוועדה תצטרך לדון בשורת נושאים שבזק לא חלמה עליהם בכלל. בכך יצא שכרה בהפסדה. לפעמים, מסתבר, צריך לקבל החלטות על מה מתפשרים מראש ולא להתפתות להאמין שדחייה תוביל לתוצאות טובות יותר.

אלוביץ' יסבול מהוועדה?

כעת עולה השאלה אם בעלי השליטה בבזק (אייפקס-סבן-ארקין) הרוויחו מאי-הקמתה של הוועדה והבעלים החדשים (שאול אלוביץ') הולכים לסבול ממנה? הראשונים הרוויחו, זה בטוח, אך האם אלוביץ' יפסיד? לא בטוח בכלל. ועדות תעריפים בעבר הובילו להתייעלות גדולה בבזק והביאו לה הרבה רווחים למרות ההפחתות בתעריפים.

הבעיה שתיווצר היא כנראה במישור העובדים הנוספים שיצטרכו ללכת הביתה והקושי שזה ייצר לה. מעבר לכך, יש סיכוי לא רע שהוועדה תמליץ על שינויים דרמטיים במבנה התעריפים של בזק ומתן גמישות גדולה יותר לחברה בהצעות השיווקיות שלה. לכן, צריך לקחת את החששות של בזק בעניין בפרופורציות הנכונות.