מחקר: ידיעה חדשותית מועתקת באינטרנט 4.4 פעמים בממוצע

ככל שהעיתון גדול יותר - כמות ההעתקות הלא מאושרות של ידיעותיו רבה יותר ■ נתוני המחקר עשויים לסייע לעיתונות בארה"ב למצוא מודל חדש לגריפת רווחים מתכנים חדשותיים

תעשיית העיתונות האמריקנית בודקת כיוון חדש במסגרת מאמציה למצוא מודל עסקי חלופי, שיאפשר לה לגרוף רווחים מפרסום תכנים חדשותיים באינטרנט.

השבוע פורסם מחקר שמספק למו"לים נתונים חשובים לגבי האופן שבו מופצת ידיעה חדשותית ברשת האינטרנט.

המחקר, שהוזמן על-ידי סינדיקט Fair Syndication - קבוצה של יותר מ-1,500 מוציאים לאור של עיתונים בארה"ב - נערך במשך 30 יום, וכלל 101 אלף ידיעות חדשותיות, שפורסמו על-ידי 157 עיתונים אמריקניים. ביצעה אותו חברת מעקב התכנים המקוונים Attributor.

המחקר מצא כי בתקופה זו ידיעה חדשותית מועתקת בממוצע 4.4 פעמים על-ידי אתרי אינטרנט שאינם מורשים להעתיקה. בסך-הכול נמצא כי כ-75 אלף אתרים שונים פרסמו 112 אלף העתקים כמעט מלאים של הידיעות החדשותיות ללא היתר. בנוסף, פורסמו כ-520 אלף העתקים חלקיים של הידיעות החדשותיות ללא היתר.

מהממצאים עולה כי ככל שהעיתון גדול יותר - כמות ההעתקות הלא מאושרות של ידיעותיו רבה יותר. כך, ידיעה ממוצעת של העיתונים הגדולים בארה"ב הועתקה 15 פעמים בממוצע, ואילו ידיעות של עיתונים מקומיים קטנים יותר הועתקו פעם או פעמיים בממוצע.

המו"לים מתכוונים להשתמש בממצאי המחקר במשא-ומתן עם רשתות הפרסום באינטרנט. החוק בארה"ב מאפשר למו"לים לדרוש מחברות הפרסום המקוונות לחסום תוכן שהועתק מהם ללא היתר ומוצג לצד מודעות פרסום מקוונות. עם זאת, רק במקרים מעטים דורשים המו"לים מהחברות לבצע צעד כזה.

ההימנעות מהדרישה לחסום תכנים נובעת כנראה מכך שהמו"לים מעדיפים לדרוש נתח מההכנסות ממודעות הפרסום המוצגות לצד התכנים המועתקים. נראה כי המו"לים מנסים להימנע מהטעויות שביצעו נציגי תעשיית המוזיקה בניסיונותיהם למצוא מודל עסקי מכניס מהפצה דיגיטלית של תכנים, כשהחלו לתבוע גולשים שהשתמשו בתוכנות שיתוף קבצים, ועוררו בכך אנטגוניזם בקרב קהילת חובבי המוזיקה.

גוגל, יאהו ו-AOL הן כמה מבעלות רשתות הפרסום המקוונות שעימן שואפת קבוצת המו"לים, שאינה כוללת את ניוז-קורפ של רופרט מרדוק, להגיע להסכם רווחים.

לפי המחקר, גוגל אחראית על 53% מסך הפרסום שמופיע לצד הידיעות החדשותיות המועתקות, יאהו אחראית על 19% ומיקרוסופט על 5%.

"המטרה היא להנמיך את המכשולים עבור אנשים שרוצים לפעול נכון, כדי שיוכלו לפעול נכון", אמר ג'ים פיטקו, מנכ"ל Attributor. לדבריו, "אם נצליח במשימה, נבצע בעולם העיתונות שינוי דומה לזה שביצעה גוגל בפרסום המקוון".