מדינה של ועדות?

המליצו לשטייניץ להקים ועדה למגזר הציבורי - שכבר נקבעה לפני שנה וחצי

אומרים שישראל היא "מדינה של ועדות", והיום יהיה הרבה יותר קשה להפריך את הטענה הזו. מסתבר כי אגף הממונה על השכר במשרד האוצר, המליץ לאחרונה לשר האוצר, יובל שטייניץ, להקים "ועדת היגוי" שתבחן דרכים להגברת הגמישות הניהולית במגזר הציבורי.

איפה הבעיה? כבר לפני שנה וחצי, בעת חתימת הסכם השכר במגזר הציבורי, הוחלט להקים ועדה בדיוק למטרה הזאת, תחת הכותרת: "הוועדה לבחינת מבנה ההעסקה במגזר הציבורי". בוועדה השתתפו נציגי משרד האוצר, נציבות שירות המדינה וההסתדרות. מי שדחף להקמת הוועדה הוא יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שביקש להשיג שני דברים: מצד אחד לרצות את משרד האוצר והמעסיקים במגזר הציבורי שדורשים בצדק יותר גמישות ניהולית, ומצד שני להפסיק את הריצה אחר הפרטות והעסקת עובדים במיקור חוץ. עיני ראה מול עיניו כמודל, את הסכם העבודה שגיבש במע"צ החדשה: המהנדסים בחברה עוברים מדי שנה מספר משובי הערכה, ומי שצבר מספר משובים שליליים ניתן יהיה לפטר אותו. במילים אחרות, העסקת עובד במגזר הציבורי לא תהיה עוד "חתונה קתולית", כלומר ניתן יהיה לפטר עובדים גרועים.

ואולם, גורמים בהסתדרות טענו בתקופה האחרונה כי הוועדה הזאת בקושי התכנסה, ולא קיבלה שום החלטות. הגורמים התרשמו כי יותר משהאוצר מעוניין ב"גמישות ניהולית", הוא מעוניין להנציח את התדמית השלילית של המגזר הציבורי כדי להפריט בסופו של דבר עוד ועוד יחידות במגזר. אז מה השתנה? על פי המלצת האוצר, בראש הוועדה החדשה יעמדו יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל האוצר, חיים שני. כלומר, דרג מקבלי ההחלטות בוועדה עלה. עכשיו נותר יהיה לבחון האם הקמת הוועדה החדשה באמת תביא בשורה חדשה, או שתהווה עוד לעג לרש.