מיהן החברות שמציעות לרכוש דרכן מנויים למפעל הפיס - והאם זה משתלם?

מספר חברות פונות מיוזמתן ללקוחות ומציעות מנויים להגרלות הפיס ■ השוואה בין מסלולים אלה למקביליהם בלוטו מראה כי המסלולים שמציעות חברות אלה יקרים יותר מרכישת מספר טבלאות זהה ישירות דרך הלוטו

לוטו-נט, לוטו קלאב, לוטו קל, לוטו דיל ואחרות הן חברות המפעילות "מועדוני חברים", המציעים לחברים לרכוש מנויים להגרלות מפעל הפיס ולהימורי המועצה להסדר ההימורים בספורט. החברות משווקות את המנויים במסלולים השונים תוך הבטחה להגדלת סיכויי הזכייה ותוך דגש על הנוחות: החברה שולחת עבור המנוי את המספרים להגרלות על-פי המסלול שבחר, ולו נותר רק "לגרוף" את הפרס (אם יש כזה) באמצעות כרטיס האשראי שלו.

השיווק נעשה בעיקר באמצעות טלמרקטינג: סוכן המכירות של החברה מתקשר ללקוחות על-פי רשימות שבידי המועדון ממאגרי מידע ומציע להם להצטרף.

החברות מציעות מגוון מסלולים המורכבים מקומבינציות שונות של הימורים, אולם ניסיון "לפרק" את המסלולים והחבילות,ולהשוות אותם למסלולים "מקבילים" בלוטו מראה כי המסלולים שמציעות החברות יקרים משמעותית מרכישה זהה ישירות דרך הלוטו.

הסיכוי נשאר זהה

המנויים שהחברות מציעות חלקם אישיים וחלקם קבוצתיים, כאשר הנציגים מבטיחים נוחות - הלקוח לא צריך להגיע לנקודת מכירה של מפעל הפיס, והוא גם יכול להיות בטוח שלא פיספס אף הגרלה. עוד מובטח לו סיכוי משופר לזכות בפרסים בעקבות רכישה קבוצתית או שימוש בצירופים מתוך מאגר צירופים בעלי סיכויי זכייה גבוהים יותר.

חברות שונות טוענות כי הן מבססות את ההימורים על תוכנות סטטיסטיות שמגדילות את סיכויי הזכייה. כך, למשל, טוענת חברת לוטו-נט כי ברשותה מאגר מספרים "חכם", שמעודכן על-ידי צוות המומחים של לוטו-נט, על סמך ניתוח מדויק של תוצאות הגרלות הלוטו במשך שנים ארוכות. במפעל הפיס טוענים מנגד כי לכל צירוף הנשלח בהגרלת הלוטו סיכוי זכייה זהה לזכות בפרס הראשון.

לוטו-נט טוענת כי הצירוף שהיא מוכרת ניתן מתוך מאגר של 44,000 צירופים שלא עלו אף פעם בגורל, ולכן סיכוייהם משופרים.

לוטו קל טוענת כי ברשותה תוכנה המשפרת פי אלף את סיכויי הזכייה. במפעל הפיס טוענים כי הטענה מופרכת, וכי בהגרלה קיימים 18.5 מיליון צירופים. לדברי שי לירז, מנהל המותגים במפעל הפיס, כיוון שעד כה נערכו במסגרת הלוטו במתכונתו הנוכחית רק כ-80 הגרלות, וכ-18.4 מיליון צירופים לא עלו עדיין בגורל - להבטחה אין בסיס.

עוד חשוב לציין כי אין חשיבות למספר המהמרים - הלוטו הוא הגרלה המבוססת על מזל, ותוצאותיה הן רנדומליות. זאת בניגוד לטוטו, שהוא הימור על תוצאות המשחקי בליגת הכדורגל הכולל מרכיב של ידע או של אירוע ממשי, ולכן ייתכן שהימור בקבוצה יכול להגדיל את סיכויי הזכייה.

אף שמפעל הפיס מתנער ממועדונים אלה וטוען כי אינו מקיים עימם קשר, לא פעם נוצר אצל הלקוחות הפוטנציאליים הרושם שמדובר במוצר של מפעל הפיס עצמו. הנושא אף הגיע לטיפולו של הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, שפנה לפני מספר חודשים לחברת לוטובול.

הפנייה בוצעה בעקבות תלונות על כך שנציגי החברה מתקשרים לצרכנים ומבשרים להם כי זכו בהגרלה או בפרס, ומציגים עצמם כגוף הפועל עם מפעל הפיס. קמחי טען במכתב כי בהתנהלות זו יש הטעיה לכאורה של צרכנים, הן לעניין הזכייה בהגרלה והן לעניין ההצגה כגוף הפועל עם מפעל הפיס, דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראת חוק הגנת הצרכן". הוא דרש מלוטובול לחדול מלהתקשר לצרכנים תוך הצגת מצג של זכייה בהגרלה, בין אם מטעמם ובין אם מטעם או בשיתוף-פעולה עם מפעל הפיס.

בתגובה השיבה חברת לוטובול כך: "מעולם איננו מציגים את עצמנו כגוף הפועל עם מפעל הפיס אלא כחברה פרטית. בעקבות מכתבכם חודדו הנהלים לכל עובדי החברה".

מה מציעות החברות?

- חלופה א': שישיית מספרים

מרבית החברות מציעות ללקוח שישיית מספרים להשתתפות בלוטו, שלטענתן יש לה סיכויי זכייה גבוהים מאשר כל שישייה אחרת בדוכן, בשל היותה חלק משיטה סטטיסטית.

* חברת לוטו-נט, לדוגמה, מוכרת ללקוחות במסלול ה"ווינר" שלה טבלת לוטו הכוללת 6 מספרים ומספר חזק בעלות של 127 שקל לחודש, או בחישוב שנתי בעלות של 1,524 שקל. בדוכני מפעל הפיס בעבור אותה שישיית מספרים ישלם הלקוח 23-29 שקל (בהתאם למספר ההגרלות באותו חודש. בחישוב שנתי 313.20 שקל בממוצע). כלומר, העלות ללקוח הרוכש מלוטו-נט גבוהה פי 4 ויותר.

מסלול אישי נוסף שהחברה מציעה הוא מסלול ג'וקר 2 - החברה מוכרת שתי טבלאות לוטו הכוללות 5 מספרים זהים בכל טבלה מספר נוסף משתנה - העלות בדוכן ללקוח שיקנה שתי טבלאות להגרלה היא 52.50 שקל בחודש, ובחישוב שנתי - 603.2 שקל.

בחברת לוטו-נט עולה מסלול זה לצרכן 240 שקל בחודש, ובחישוב שנתי כ-2,880 שקל, כלומר פי 4.8 מההשקעה בדוכן.

* חברת לוטו קל מציעה מסלול אישי 69, שבו מקבל הלקוח טבלה אישית מתוך "התוכנה החכמה", וכן הטבה של השתתפות ב-40 הגרלות במסלול 777 בקבוצה של 100 איש (העלות של מוצר דומה לו היה נרכש בדוכני מפעל הפיס היה 26 שקל, בשעה שהחברה גובה עבור ההטבה 69 שקל).

- חלופה ב': טופס קבוצתי

בחברות ניתן גם טופס קבוצתי השתתפות בקבוצה של 4-100 חברים, במטרה להגדיל את סיכויי הזכייה המשולבים, כתוצאה מכך שהלקוח משתתף ביותר צירופים. במסלול זה מתחלקת הזכייה בין כל חברי הקבוצה.

* לוטו-נט - סופר 8 קבוצתי: החברה רוכשת ממפעל הפיס טופס הנקרא שיטתי 8, שעלותו בדוכן הפיס 81.20 שקל, (ובחישוב חודשי 730 שקל), את הטופס היא מוכרת לקבוצה של 7-28 מנויים, כאשר בקבוצה הגדולה משלם כל לקוח בעבור כל הגרלה 15 שקל. בקבוצה זו של 28 לקוחות כל לקוח מקבל 1/28 משווי הטופס, כלומר, במקום לשלם עבור כל הגרלה 2.90 שקל משלם הלקוח 15 שקל, יותר מפי 5 מהעלות אשר החברה רוכשת.

בעבור קבוצה של 7 לקוחות המתחלקים באותו טופס משלם הלקוח כ-42 שקל לטופס, כלומר מעל מחצית מעלות הטופס בנקודת המכירה של מפעל הפיס בעבור 1/7 מהטופס (במילים אחרות, הלקוח משלם פי 3.5 מעלות הטופס).

* לוטו קל: מסלול משולב ("מסלול 190"), שבו הלקוח רוכש שתי טבלאות בכל הגרלה, טבלה אישית וטבלה קבוצתית. הטבלה האישית ניתנת לבחירת הלקוח, וכל פרסיה חוזרים ללקוח, למעט עמלת החברה בשיעור של 10%. באתר החברה כתוב כי הטבלה הקבוצתית לקוחה מתוכנה חכמה שצמצמה אפשרויות והגדילה את אחוזי הזכייה פי אלף. טבלה זו שותפה יחד עם 99 לקוחות אחרים במסלול קבוצתי, והזכיות המשותפות מתחלקות בין החברים בקבוצה באופן הבא:

אם הטבלה זכתה בפרס - יקבל הלקוח 50% מהזכייה, ושאר 50% יחולקו בין שאר חברי הקבוצה. כך הלקוח שותף ב-0.5% (פחות מ-1%) מזכיות הקבוצה, ובמקרה שבו הוא זוכה בפרס הראשון - עליו להתחלק בו עם יתר חברי הקבוצה.

בנוסף, מציעה החברה בונוס: השתתפות חינם ב-40 הגרלות "777" כחלק מקבוצה של אותם 100 איש. העלות של אותן 40 הגרלות היא 280 שקל לכל הקבוצה. כלומר, שווי ההטבה ללקוח בודד הוא 2.80 שקלים.

- חלופה ג': מנוי חודשי מתחדש

* לוטו קלאב: החברה מפעילה שירות מנוי חודשי מתחדש, שההרשמה אליו מתבצעת באמצעות שליחת מסרון. החברים בקבוצה משלמים 7.50 שקלים עבור כל טבלה (במקום 2.90 שקלים בדוכני הפיס), ומתחלקים ב-90% מזכייה בפרס הראשון בהגרלה. דהיינו, זכייה בכל אחד מהפרסים שאינו הפרס הראשון מועברת ישירות לחברה, ולא מתחלקת בין חברי הקבוצה.

תגובות

* לוטו-נט: "החברה פועלת 9 שנים בשקיפות מוחלטת תוך הקפדה על החוק, ובתי המשפט המחוזי והעליון קבעו כי פעילות החברה חוקית ולטובת ציבור המהמרים, וכי פעילות חברת לוטו-נט נסמכת על ההגרלות שאותן עורך מפעל הפיס. חברת לוטו-נט משגרת את טפסיה בדוכני פיס מורשים. כחברה אמינה ראשונה וותיקה בתחום צברנו רשומות מפרסומים שונים ומהמדיות השונות".

* לוטו דיל: "הבסיס לפעילות החברה הוא צירוף מספר לקוחות גדול לקבוצת משתתפים אחת, שנשלח עבורם טופס משותף עם סיכויי זכייה רבים יותר. בשיטה שבה נוקטת החברה הערך המוסף הוא ארגון הקבוצה סביב טופס אחד, והמשלוח החוזר והעקבי של הטופס.

"לקוחות החברה, המורכבים מכלל האוכלוסייה הבגירה בישראל, מגיעים מספרי טלפונים וממאגרי מידע שנרכשים על-ידינו בהתאם לחוק".

לא נמסרה תגובה מהחברות אחרות.

העליון דחה את טענות מפעל הפיס שפעילות לוטו-נט אינה חוקית

מפעל הפיס מתכחש למועדוני המנויים להגרלות, ולפני מספר שנים אף יצא בקמפיין הקורא לא להצטרף למועדון לוטו-נט. בתגובה תבעה החברה את מפעל הפיס תביעת לשון הרע, ואף זכתה בתביעה. מפעל הפיס טען בתצהיר כי לוטו-נט עוברת על חוק העונשין בדבר איסור הגרלות והימורים, וביקש להצהיר כי פעולותיה של לוטו-נט נעשות שלא כדין.

השופט יהודה זפט דחה את התביעה, וקבע כי מאחר שכל פעילות לוטו-נט תלויה בהגרלות, שאותן מארגן מפעל הפיס, לא ניתן לומר כי היא מארגנת משחקי הגרלה בעצמה. בנוסף, אין איסור על חבירה של אנשים ושיתוף-פעולה ביניהם להימור מאורגן בלוטו.

מפעל הפיס ערער לבית המשפט העליון. בחוות-דעת של היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה במסגרת הערעור, קבע היועץ המשפטי דאז כי פעילותה של לוטו-נט אינה חוקית לכאורה ומהווה לכאורה עבירה פלילית. "לוטו-נט מארגנת הגרלות עצמאיות, היא חברה פרטית, והיא נעדרת את כל אמצעי הפיקוח והבקרה שצריכים להתקיים בתחום ההימורים", נכתב בחוות-הדעת.

אולם, בית המשפט העליון דחה את הערעור, וקבע כי המניע העיקרי להתנגדותו של מפעל הפיס לפעילותו של מועדון החברים מצוי באינטרסים כלכליים ולא בדאגה למניעת התפשטות נגע ההימורים על סכנת ההתמכרות שבו. "מפעל הפיס מעדיף השתתפות ישירה ומופרדת של הציבור בהגרלות הלוטו מטעמים כלכליים מובנים", נכתב בהחלטה.

לדברי עו"ד יעל כהן-שאואט, היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, בית המשפט העליון נמנע מלקבוע אם פעילות המועדונים חוקית או לא, אלא העביר את האחריות לקביעה זו לרגולטור.

33