שחקן מעו"ף, שלושה חודשים אחרי: "ראשי התיבות של שמו הם ג.א; סירב לנהל בית השקעות וגר בארה"ב"

לפני שלושה חודשים חשף G את "שחקן מעו"ף", גורו אינטרנט מסתורי שמחלק עצות למסחר בבורסה ■ מאז הפרסום שילש את מספר המשתמשים הרשומים באתר ל-10,000, ביסס קורסים ב-950 שקל, ועכשיו מקים אפילו מועדון צרכנות ■ עלות ההקמה, השרתים והשכר - כמיליון ש', יוצאים מכיסו - והטענה: "ללא מטרות רווח" ■ בקרוב - sms שיתריע על כניסתו לצ'אט

היום הראשון של דצמבר. אחת בצהריים. יום חג באתר "שחקן מעו"ף". שנה להקמתו. "שחקן" נכנס לצ'ט, לאחל מזל טוב. החברים מקבלים את פניו של בעל האתר האנונימי בברכות חמות: "מזל טוב שחקן", "יישר כוח".

חלקם אף מגדילים לעשות ומציעים לו לרוץ לפוליטיקה ולהקים את "מפלגת מעו"ף לחינוך כלכלי". שחקן מודה בנימוס אך דוחה את ההצעה בשלב זה. הוא מבקש להודות למנהלי האתר על ההשקעה ועל הנאמנות, ומבקש לשמוע הצעות ייעול מהגולשים. בעתיד, הוא מבטיח, צפוי שירות מסרונים בסלולר שיתריע על כניסתו לצ'ט. הגולשים נרגשים מהיוזמה (אחת מהם אפילו מדווחת שביטלה פגישה כדי לא לפספס את ההופעה שלו בצ'ט): לפני שלושה חודשים אי-אפשר היה לדעת מתי הוא יעלה. היום, עם כעשרת אלפים חברים רשומים, הוא כבר מרשה לעצמו להיות זמין יותר. איש עדיין אינו יודע מיהו, והעצות שהוא מספק חינם אין כסף ממשיכות לשנות את חייהם של הגולשים.

בספטמבר האחרון חשף מגזין G את האתר המסתורי - http://www.s-maof.com, שהחל את דרכו, כך מספרים, בטוקבקים על כתבות באתרים כלכליים, שבאמצעותם נידב שחקן מעו"ף עצות לסוחרים בבורסה. מנהלי האתר, שמדווחים כי גם הם אינם יודעים מיהו, מתעקשים כי שחקן מעו"ף פועל ללא מטרות רווח, ושכל רצונו הוא לסייע למשקיעים הקטנים. כשנחשף האתר הועלו השערות רבות על-אודות כוונותיו של השחקן המסתורי - משיווק ויראלי ברשת ועד להרצת מניות מתוחכמת. הכול כמובן עדיין אפשרי, אך תשובה שונה מזאת שנותנים אנשי האתר עדיין אין.

במבט חיצוני שטחי, השינויים באתר בחודשים שחלפו מאז הפרסום היו מינוריים - מצבת הפרסומות באתר הוגדלה, ושיתוף הפעולה המסחרי אינו שמור עוד לבית השקעות יחיד, עובדה שמערערת מעט את התיאוריה שלפיה מדובר בגימיק שיווקי מתוחכם.

עליזה כהן, מנהלת הצ'ט באתר, שעובדת לדבריה בהתנדבות ומתפרנסת "מהמסחר בבורסה, כמו שאר חברי האתר": "שחקן נותן את הנשמה שלו כדי שהאתר יתפקד, ומסרב לקחת כסף מהמשתמשים. הוא נדבן בצורה בלתי נתפסת. המעט שהאתר מרוויח מפרסומות הולך ישירות לתפעול שוטף. יש כל מיני ספקולציות בכיוונים לא נכונים בכלל. אומרים, 'איך דבר כזה קורה בישראל?'. אז הנה - עובדה. שחקן צנוע, ולא אוהב את הרעש סביבו. הוא רוצה לשמור על אנונימיות, ואנחנו מכבדים זאת ושומרים על כך מכל משמר".

אמיר דוד, האחראי על התמיכה הטכנית, מוסיף: "עד כה עלות הקמת האתר, השרתים והשכר עבור עשרה עובדים בתשלום הגיעה לכמיליון שקלים, והכול מכיסו של שחקן". גם הוא טוען שאינו יודע מי האיש שמשלם את שכרו, אך קיבל אישור מיוחד לנדב את הפרטים הבאים: "ראשי התיבות של שמו של שחקן הן ג' א'. בבעלותו חברת פיננסים ענפה וחברת ביוטק קטנה המונה 15 עובדים. בחודשים האחרונים הוא מתגורר בארצות הברית, שם ממוקמת החברה שלו, והוא נמצא על קו ישראל-ניו יורק. הוא אמור לשוב לישראל בינואר. ג' א' הוא דמות מוכרת בנוף שוק ההון בישראל. הוא סירב לתפקיד מנכ"ל בית השקעות, וכן סירב לפינה טלוויזיונית שהוצעה לו. בבעלותו דירות בניו יורק, בתל אביב ובלונדון".

פרטים מדויקים או פנטזיה? לא ברור. העקבות הבודדים שפזורים ברשת מובילים אל כתובת במגדלי טראמפ בניו יורק. אולם גם את הפרט הזה יש לקחת בעירבון מוגבל.

עוזר גם למצוא עבודה

ביום השנה לאתר הודיע שחקן על השקת מועדון צרכנות אקסקלוסיבי, שעליו יגבה תשלום סמלי. מי שיצטרף למועדון יזכה, כמובן, להנחות שונות.

"המטרה היא לנצל את כוח המיקוח של עשרת אלפים חברים להשגת דברים שלאו דווקא קשורים לשוק ההון", מסביר דוד. "למעלה מ-3,000 חברים כבר הביעו רצינות ונתנו את פרטי כרטיס האשראי שלהם. אנחנו במשא ומתן מול כמה רשתות מזון גדולות, חברות דלק ועוד. בחודש הבא מועדון החברים יושק רשמית, ובינתיים יש היענות גדולה מאוד מצד חברי האתר. זה בעצם הרעיון שלהם".

אחת האטרקציות הבולטות של האתר היא הקורסים המסובסדים בנושאי מסחר שמוצעים לחבריו. יוסי אלוף הוא המרצה בתחום הנגזרים. לאחרונה, מדווחים מנהלי האתר, נוספו לרשימה שני קורסים חדשים - של רונן מנוח, שעוסק בניתוח טכני, ושל רם מושקוביץ בנושאי אג"ח. הקורסים ניתנים במחיר של 950 שקלים.

אלוף מוסיף חוויות משלו: "לפני שבוע סיימתי ללמד קורס שנכחו בו 62 איש. חתך הגילים שלהם הוא לא כמו במכללות אחרות, שאליהן מביאים חיילים משוחררים ואומרים להם בואו תתעשרו. אלה משקיעים מנוסים בבורסה שרוצים להתמקצע, והיפה הוא ההווי שלהם. הקורס מתקיים בסמינר הקיבוצים ומסתיים בשעה 21:30, אבל אף אחד לא הולך לפני חצות. הם מחליפים טלפונים וצוחקים, שותים קפה ואוכלים מהכיבוד, יש להם הווי מיוחד. היו מקרים שנעלו עלינו את השער. במהלך הקורס אני נכנס לצ'ט באתר ועונה על שאלות - ובסיומו הם מפרגנים לי, זה תענוג".

אלוף מספר על התגובות בקרב אנשי שוק ההון ששומעים כי הוא מלמד בקורסים של האתר: "בהתחלה הגיבו בצחוק מתגלגל שהתחלף בציניות - אבל היום יש הערצה עיוורת לשחקן מעו"ף. הרי כל מה שמעניין את אנשי שוק ההון זה כסף, והבן אדם מראה שהוא יכול להכות את השוק ושהתשואות בבתי השקעות מגוחכות. אני יודע אישית על מנכ"לים של בתי השקעות ועורכים של עיתונים כלכליים שגולשים גם הם באתר. לדעתי הוא חולל מהפכה בשוק ההון".