הרשת החברתית של יעקב פרנקל

איש לא סופר לך כמה טעית וכמה כישלונות ומפלות נחלת, בדרך למשרה הרמה הבאה

NETWORK. NETWORK NETWORK. קשרים. התחברות. התיידדות. התחככות. נחמדות. נגישות. יחסים. טיפוח. סלבס, ואלה שאולי יהיו. זה יעקב פרנקל אינטרנשיונל. מר עולם בשיווק עצמי. שמעון פרס וארגז הקשרים הרב עולמי שלו הוא ילד רך ותם לידו.

לא חשוב מה עשית, כמה טעית וכשלת - חשוב למי אתה מחובר. מה הרפיוטיישן שלך בפתיחת דלתות בצמרת. בסלון של מי אתה יכול להיות אורח רצוי. מהות התודעה הפומבית שלו: אנשים לפני תוצאות. הוא יודע שהכבוד הגדול והכסף המופלג באים מהחבר'ה.

יותר ממחצית חייו יושב פרנקל, 66, במטוסים. לא מתעייף. בקושי ישן. לא בוחל באיש, באירוע, בסעודה, בוועדה או בהרצאה. הוא יכול לטוס לאוסטרליה בשביל ארוחת ערב אחת (אוכל רק צמחוני, בגלל כשרות) עם שועי המדינה ועסקיה. לפני כמה שבועות ישב על הבמה לצד הנשיא ושרי הכלכלה של סין, בכנס ממלכתי לצמיחה כלכלית של אסיה כמפתח לעולם.

שר החוץ של אינדונזיה המתין לו שיירד מהבמה כדי להתחבק, וכך גם השר של מלזיה. לפני או אחרי כן היה בכנס עם ראשי הממשל והעסקים בארגנטינה וצ'ילה, ובין לבין התרועע עם החברים בפסגת הפדרל רזרב, ד"ש מבן ברננקי, עשה כמה טלפונים וערך כמה מפגשים לחגים וימי הולדת של בכירי ה-G30 או ה-7G, ונשותיהם, כולל הכנות להתכנסות הבאה שפרנקל עומד בראשה.

בתוך כך, כמו בכל שבת שנייה, הגיע ארצה לביקור משפחתי, קיים שיחות על תפקיד יו"ר בנק לאומי, אחר כך הרים טלפון לנתניהו ושטייניץ, "לא תודה אני לא מועמד". כל זה בעיצומן של שיחות עם ראשי הממשל ו-AIG על הפרישה המתוקשרת, לפני חודש, מתפקיד "סגן יו"ר AIG, ויו"ר אסטרטגיה כלכלית עולמית" וכניסה לא פחות מתוקשרת, השבוע, לג'יי פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל, בתפקיד "יו"ר JP מורגן צ'ייס אינטרנשיונל, חבר ההנהלה המצומצמת והמועצה הבינלאומית".

בין לבין היו גם ועדות ציבוריות, דירקטוריון או כמה, צחוקים, ארוחות, ראיונות, אולי גם הרצאות באוניברסיטאות ברחבי הגלובוס.

וחוץ מזה, פרופסור, הכול בסדר. או שלא. אבל לא ממש משנה.

2002. היועץ המשפטי לממשלה פרופ' אליקים רובינשטיין, מוצא כי בהתנהלות בנק ישראל והנגיד פרנקל התקיימו הליכים לא תקינים ולא ראויים אבל מחליט לא לפתוח בחקירה פלילית. דוח של מבקר המדינה אליעזר גולדברג מצא כי פרנקל קיבל תנאי שכר והעסקה שלא היה זכאי להם. היועץ כתב: "בכירי ממשל ברשויות ציבוריות עושים בכספי הציבור מה שלא היו עושים בכספם שלהם". פרנקל החזיר כסף.

2003. נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, דירקטור בחברת אמבלייז של אלי רייפמן, קיבל 100 אלף אופציות מהחברה שסיימה את השנה בהפסד של 91 מיליון דולר. איפה אמבלייז שמניותיה ירדו ואיפה רייפמן.

2000-2004. פרנקל יו"ר מריל לינץ' אינטרנשיונל. 2008. החברה מתמוטטת, הממשל מחבר אותה לבנק אוף אמריקה.

2004. חברת לומניס, בשליטת אריה גנגר, ובניהול היו"ר פרנקל, נופלת. ב-2008 מושג הסדר פשרה: חברת לומניס תשלם כ-20 מיליון דולר לתובעים ייצוגיים, שתבעו את החברה ומנהליה, כולל פרנקל, בגין אי גילוי נאות ואי סדרים חשבונאיים.

תחילת 2007, ועידת דאבוס. פרופ' פרנקל על הבמה, משיב במילות בוז מופגן ושחצני (""אנחנו רואים הרבה דובים מכוערים מגדלים קרניים והופכים לשוורים"), לעמיתו פרופ' נוריאל רוביני שהזהיר מבועות מנופחות וממפולת קרבה. אחרי חצי שנה נכנסו המילים "משבר הסאב פריים" ללקסיקון השבר העולמי.

2008. AIG, שפרנקל שימש זה ארבע שנים, סגן יו"ר שלה, פשטה רגל. הממשל האמריקני משתלט ומזרים 185 מיליארד דולר לחילוץ. ספטמבר האחרון: אובמה חתך משכורות ובונוסים של המנהלים כולל של פרנקל.

2009, ועידת דאבוס. מארק גאוון, המנחה, שואל: "איך קרה שאתה, סגן יו"ר AIG, לא קלט את המצב?". פרנקל: "אני חושב שזה עניין מערכתי". גאוון: "אין לך אחריות אישית?"

- פרנקל: "בכל מה שנוגע לי, אין כמובן אחריות כזו".

stella-k@globes.co.il