היוצרים: "'האח הגדול' הוא ניסוי בבני אדם ולא תוכנית תעודה"

פורום היוצרים הדוקומנטריים יוצא נגד דבריו של מנכ"ל קשת אבי ניר בפסטיבל ראש-פינה, כאילו "האח הגדול" הוא תוכנית דוקומנטרית ■ "עדיף שבקשת יילכו בעקבות שידורי רשת וישקיעו בסרטי תעודה אמיתיים"

פורום היוצרים הדוקומנטריים יוצא נגד דבריו של מנכ"ל קשת, אבי ניר, כאילו "האח הגדול" הוא תוכנית דוקומנטרית.

"בישראל פועלים מאות יוצרים תיעודיים, אשר בסרטיהם ובמחוייותם החברתית מביאים למסך - בקשיים לא מעטים - את הסיפור האמיתי של חיינו כאן,על כל מורכבותם", נמסר מהפורום.

היוצרים הדוקומנטריים תקפו את פסטיבל ראש-פינה, בו אמר ניר את הדברים. "עם כל הכבוד לכנס השבעים, הזחוחים ובעלי ההון שננעל בראש-פינה, ואחרי כל מילות הסרק על פורמטים, סלולר ורגולציה, חשוב להגיד בקול רם וברור: התוכנית 'האח הגדול' היא ניסוי ציני בבני אדם ומניפולציה שיווקית על המוני צופים. התוכנית אינה מביאה למסך את פניה של ישראל, אלא מקבעת סטריאוטיפים קיימים. לדוגמה - בן עדות המזרח תמיד יהיה נלעג וגס, ההומו לעולם יהיה עדין ונשי, והאשכנזי מתון ותרבותי".

לדברי היוצרים הדוקומנטריים, "העובדה שמיליוני צופים מחוברים מבוקר ועד ערב לתוכנית אינה מקטינה במאום את ביקורתנו. מי שחרד לדמותה של ישראל, רמת החינוך, השיח הציבורי ורף האלימות הנוסק - אינו יכול להפריד בין דברים אלה ובין הטלוויזיה הנמוכה שמציפה את ביתנו מידי ערב.

"זכותה של קשת ומר ניר לייצר את 'האח הגדול' בה הם כה מאמינים; אך במקום לסווג את התכנית כ-'דוקומנטרית' - עדיף שיילכו בעקבות שידורי רשת וישקיעו בסרטי תעודה אמיתיים, אשר חשיבותם לעצם חיינו, על הרבדים ההיסטוריים, הפוליטיים והחברתיים שלהם, גדולה באלף מונים מכל תוכנית ריאליטי".

מקשת נמסר תגובה כי "הדברים של אבי ניר נאמרו בהקשר התוכניתי ולא כתיוג רגולטורי. לא מדובר בשיוך לז'אנר המוכר בכללים, אלא במתרחש בבית 'האח הגדול'. מומלץ לעיתים פשוט להקשיב להקשר כולו מבלי להפעיל את תת-המקלע האוטומטי. עוד נציין כי התוכנית המשויכת בארץ לז'אנר הריאליטי מוגדרת באנגליה לדוגמה כדוקו-ריאליטי".