חולדאי: "כבר 11 שנה מחכים שהאוטובוס יגיע כל 30 דקות, ועדיין יותר יקר לנסוע ברכבת מאשר במכונית"

יאיר המבורגר: "ברבעון הראשון של 2011 תיסע הרכבת הקלה בירושלים" ■ ראש עיריית ת"א: "אין לי שום סמכות בענייני תחבורה"

"התהליך להשגת תחבורה ציבורית מתקדמת בישראל ימשיך להיות איטי" - כך אמר היום (א') ראש עיריית ת"א-יפו, רון חולדאי, במושב "על הכביש המהיר לתחבורה מתקדמת" בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס", הנערכת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

חולדאי הביע ספקות באשר לעתיד התחבורה הציבורית בישראל אשר אמורה להקל על מצוקת הפקקים, בעיקר בת"א ובמעגלים הסובבים אותה.

"ב-11 השנים האחרונות התחלפו הרבה שרי תחבורה ומנכ"לים של משרד התחבורה - אבל מערכת התחבורה הציבורית לא השתנתה. אותם 85 קווי אוטובוסים שעוברים כאן במטרופולין הזה, אותה צפיפות בכבישים ואותה מערכת", אמר חולדאי. "עדיין מוכרים את הכרטיסים בתוך האוטובוס, והאוטובוס מחכה שהנהג ימכור את הכרטיסים, עדיין מחכים שהאוטובוס יגיע כל 30 דקות ולא בשעה מסוימת, עדיין מחיר הנסיעה ברכבת יותר יקר מאשר לנסוע באוטו והנהג צריך להחנות את הרכב שלו במגרש חניה שלא בטוח שהאוטו יחכה לו שם בערב כשהוא יחזור".

בפאנל השתתפו גם איל גבאי, מנכ"ל משרד רה"מ, אפרים וינהבר, יו"ר מהנדסי התחבורה באיגוד הישראלי לבנייה ותשתיות, יאיר המבורגר, יו"ר ומנכ"ל הראל השקעות המשתתפת בהקמת הרכבת הקלה בירושלים, רונית קן, הממונה על הגבלים עסקיים, יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים וד"ר תומר גודוביץ', יועץ תחבורה לחברת ואוליה בפרויקט הרכבת הקלה ביוסטון.

"אני, ראש עיריית ת"א, עומד כאן לפניכם ולא יודע מה תוכנית התחבורה של הממשלה לחורף הקרוב", המשיך חולדאי. "כשנמצאים בחוסר ודאות כ"כ גדול, הנזק למשק הוא כ"כ גדול שקשה לשער. כל הסמכויות נמצאות בידי הממשלה, ואילו כושר הביצוע נמצא במקום אחר".

חולדאי קרא לרכז את הסמכויות בתחום התחבורה אצל הרשות המקומית וטען כי לצורך כך יש להקים רשות מטרופולינית שתטפל בנושא התחבורה בגוש דן. "במקום שבו נתנו לנו יצרנו איגוד ערים לתברואה שעושה את עבודתו היטב (שפד"ן ע.ב.י). אם ייתנו לנו נצליח לעשות. למה אנחנו לא יכולים להיות כמו וינה או פריז? לא צריך להמציא את הגלגל - פשוט להעתיק מהם".

"קחו לדוגמה את הנת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית ע.ב.י)", אמר חולדאי. "יש נת"צים במדינה, אך לא אוכפים אותם. ולמי באים בטענות? אלי. למה, לי יש יכולת אכיפה? בבחירות המוניציפליות האחרונות היו שני נושאים בוערים על הפרק: מחירי הדירות ותחבורה ציבורית", אמר חולדאי. "שימו לב מה קרה: אין לי שום סמכות לעשות משהו בנושא הזה, אבל בכל זאת באו אלי בטענות".

רונית קן: "אגד" ו"דן" עדיין מחזיקים בנתח גדול - ויש מקום לשיפור

הממונה על ההגבלים, רונית קן, נשאה דברים אחרי חולדאי. קן אמרה כי שוק התחבורה אינו מאופיין בתחרות רבה למרות הרפורמה בשוק שבמסגרתה הופרטו חלק מקווי התחבורה הציבורית בשנים האחרונות. לדבריה, בקווים שהופרטו במכרז חל "שיפור לנוסע במדדי תדירות הגעת האוטובוסים ובמדדי גודל ציי הרכב שעומדים לרשות קו", כמו גם שיפור בטכנולוגיה.

היא ציינה כי למרות הרפורמה, קואופרטיב "אגד" ו"דן" עדיין מחזיקים בנתחי שוק גדולים: אגד מחזיק בכ-50% מקווי האוטובוסים ו"דן" בכרבע מהקווים. "יש מקום לשיפור", אמרה קן.

אפרים וינהבר הדגיש בדבריו את מצוקת ההנדסה האזרחית בישראל וטען כי נקודת התורפה נמצאת בהשכלה הגבוהה. לדבריו, מספר הסטודנטים להנדסה אזרחית בטכניון מפצה בקושי על מספר המהנדסים האזרחים שיוצאים לפנסיה. "מי ירצה ללמוד הנדסה אזרחית בטכניון כאשר השכר שהמדינה משלמת לו בשיא הוא בערך חצי ממה שהיא משלמת לעו"ד?", שאל וינהבר.

המבורגר: "ברבעון הראשון של 2011 תיסע הרכבת הקלה בירושלים"

אחרי דברי התוכחה של וינהבר, פיזר יאיר המבורגר מעט אופטימיות ואמר כי תוך כשנה תושלם הרכבת הקלה בירושלים. "ברבעון הראשון של 2011 הרכבת הקלה בירושלים תיסע - והיא תהיה הפרויקט התחבורתי היפה ביותר במדינת ישראל", אמר המבורגר, וזכה לתרועות המשתתפים בפאנל. "תושבי העיר יהודים וערבים ייהנו מהרכבת הזו". המבורגר הוסיף: "אנחנו בקבוצת הראל נמשיך להשקיע בתשתיות".

יוסי גורדון, שדיבר על מצב התחבורה בישראל מנקודת מבטם של הקבלנים, אמר כי העלייה בתשומות הבניה, כדוגמת העלייה במחירי הברזל, הזיקה לקבלנים בפרויקטים שונים. "במקרים מסוימים הקבלנים היו צריכים להביא כסף מהבית ויצאו מהפרויקט בהפסד משמעותי", אמר גורדון. "זה לא אמור לקרות. ענף זה יכול וצריך להוביל את הכלכלה. השקעה ממשלתית דווקא היום, בתקופה של יציאה מהמשבר, תיתן דחיפה לכלכלה. אך לדעתי צריך להסדיר את הרגולציה בענף ולצמצם את הסיכון שקיים היום למשקיעים, ובסופו של דבר נראה את הענף הזה מוביל את השוק".

ד"ר תומר גודוביץ', שהתנסה כאמור בפרויקט הרכבת הקלה ביוסטון, טקסס, פתח את דבריו באמירה נחרצת: "לא משנה כמה טובות התוכניות, הן יתממשו רק כמידת התמיכה הפוליטית שתזכה אותן". הוא סקר את היסטוריית תוכנית האב לתחבורה באזור ת"א לאורך עשרות שנים, תוכנית שהשתנתה באופן תדיר ולא הצליחה לקדם את פרויקט הרכבת הקלה. "תל אביב צריכה רכבת, אך בתנאי שהתוכנית מספיק טובה", אמר גודוביץ'. "לא צריך לחכות עד ביאת המשיח".

"ישראל לא מיוחדת ואין בה שום דבר אחר שלא ראיתי במקומות אחרים בעולם. יש פה הזניה של שיתוף הפעולה בין הסקטור הפרטי והציבורי. העיקרון הבסיסי במערכת הזו נשבר וסורס בישראל עד לרמה בלתי סבירה. אם ישראל נתנה ליזם פרטי לבנות את הרכבת הקלה בירושלים, אל תתערבו לו בפרויקט. שהוא ישבור את הראש אם זה יישבר אחרי 20 שנה או אחרי שנה. אל תתערבו לו בפרויקט", סיכם גודוביץ'.

מנכ"ל משרד רה"מ: "ההכנסה הנמוכה בפריפריה מעלה מחירי הדירות במרכז"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, אמר: "רמת החיים וההכנסה הנמוכה בפריפריה מובילה לנהירה למרכז ולעלייה במחירי הדירות במרכז. יש פערי נגישות אדירים בין המרכז לפריפריה. איך משנים כיוון? צריך ליצור אזורי עדיפות לאומית כדי לאפשר לנו לתכנן מהר יותר ולהשקיע בחינוך ובדיור באותם אזורים. תהליכי התכנון והרישוי מסובכים ומורכבים. יצירת אזורי עדיפות לאומית תקל על התהליכים".

"אם הפריפריה תהיה נגישה היא תוכל להגיע למרכז ולהיפך", המשיך גבאי. "זה יהפוך משתי כלכלות נפרדות לכלכלה אחת. יש קשר ישיר בין נגישות למחירי הדירות. לדוגמה: עם פתיחת קטע 18 באזור יקנעם, מחירי הדירות שם זינקו".

גבאי פירט את עקרונות תוכנית התחבורה לפריפריה, הכוללת את מתיחת כביש חוצה ישראל צפונה ודרומה, וכן פריסה משמעותית של נתיבי ישראל ברכבת (המסילה המזרחית, מסילת עכו-כרמיאל ופתרון הסעת המונים בעמק).